Reklama

Japonia krytykuje amerykańskie amfibie. Potrzebny następca

Amfibijny transporter opancerzony AAVP7A1 japońskich sił samoobrony.
Amfibijny transporter opancerzony AAVP7A1 japońskich sił samoobrony.
Autor. 防衛省 - 装備品紹介 水陸両用車/CC BY 4.0

Japońskie siły samoobrony utworzyły własną brygadę desantową, wyposażoną w kupione od USA amfibijne transportery opancerzone AAVP7A1. Japończycy mają już pierwsze doświadczenia z tymi stosunkowo starymi pojazdami.

Transporter AAV7A1 to wdrożona w 1997 roku głębsza modernizacja pojazdu AAV7 (Assault Amphibious Vehicle), którego produkcję uruchomiono w 1972 r. W tym samy roku trafiły one do wyposażenia Sił Zbrojnych USA jako amfibijne transportery opancerzone LVT7 (Landing Vehicle Tracked). W toku modernizacji do standardu AAV7A1, przeprowadzonej w ramach programu RAM/RS (Reliability, Availability, Maintainability/Rebuild to Standard), pojazdy otrzymały zawieszenie i układ bieżny z bojowych wozów piechoty rodziny M2 Bradley, a także ten sam silnik Cummins VTA903T generujący 525 KM.

Amfibijny transporter opancerzony AAVP7A1.
Amfibijny transporter opancerzony AAVP7A1.
Autor. U.S. DoD
Reklama

Wóz wyposażony jest w system wieżowy UGWS (Up Gunned Weapon Station), którego uzbrojenie stanowi wielkokalibrowy karabin maszynowy M2 kalibru 12,7 mm z zapasem 1200 naboi kalibru 12,7x99 mm, oraz granatnik maszynowy Mk19 Mod3 kalibru 40 mm z zapasem 864 granatów kalibru 40x53 mm. Transporter może być także wyposażony w dodatkowy pancerz EAAK (Enhanced Applique Armor Kits). Jego załogę stanowi trzech żołnierzy, a z tyłu w przedziale transportowym mieści się 21 żołnierzy desantu.

Amfibijne transportery opancerzone AAVP7A1 z pancerzem dodatkowym EAAK.
Amfibijne transportery opancerzone AAVP7A1 z pancerzem dodatkowym EAAK.
Autor. USMC

Japonia kupiła 58 pojazdów w trzech wersjach:

  • 46 w wersji transportera piechoty AAVP7A1;
  • 6 w wersji wozu dowodzenia AAVC7A1;
  • 6 w wersji wozu zabezpieczenia technicznego AAVR7A1. Obecnie pojazdy te uznawane są już za przestarzałe nie tylko przez Korpus Piechoty Morskiiej USA (USMC) ale również przez Japończyków, którzy wskazują, że wozy mają za małą małą dzielność morską, są podatne na duże przechyły i pływają zbyt wolno.
Japoński AAVP7A1, na kadłubie widoczne punkty montażowe dla dodatkowego pancerza EAAK.
Japoński AAVP7A1, na kadłubie widoczne punkty montażowe dla dodatkowego pancerza EAAK.
Autor. Amphibious Rapid Deployment Brigade/CC BY 4.0

Dodatkowo ich uzbrojenie jest uznawane za niewystarczające. Dlatego też Japończycy wykazują, że potrzebny jest pojazd silniej uzbrojony (tu jako pożądane uzbrojenie wymienia się co najmniej armatę automatyczna kalibru 30 mm) oraz o lepszej dzielności morskiej, większej prędkości pływania. Z tego wynika, że potrzebny jest odpowiednik, projektowanego dawniej w USA, następcy AAV7A1.

Niezrealizowany projekt, amerykańskiego amfibijnego bojowego wozu piechoty EFVP1.
Niezrealizowany projekt, amerykańskiego amfibijnego bojowego wozu piechoty EFVP1.
Autor. Domena Publiczna

Takim pojazdem była rodzina wozów EFV (Expeditionary Fighting Vehicle) w wersji amfibijnego bojowego wozu piechoty EFVP1 i wozu dowodzenia EFVC1. Transportery te uzbrojone były właśnie w armatę automatyczną kalibru 30 mm, sprzężony z nią karabin maszynowy kalibru 7,62 mm. Sam wóz był również zdolny do pływania z o wiele większą prędkością, na dużo większych odległościach pomiędzy okrętem transportowym a brzegiem.

YouTube cover video

Prace nad tego typu pojazdem prowadzi obecnie Republika Korei. Niewykluczone, że i Japonia podejmie się prac nad podobną maszyną, jako następcą wozów AAV7A1, w celu przezbrojenia brygady ARDB (Amphibious Rapid Deployment Brigade). Z kolei Korpus Piechoty Morskiej USA, po zarzuceniu programu EFV, wprowadza kołowe amfibijne transportery opancerzone ACV. Czy również w USA powrócić koncepcja gąsienicowego amfibijnego bojowego wozu piechoty?

Reklama
WIDEO: Defence24 Days 2024 - Podsumowanie największego forum o bezpieczeństwie
Reklama

Komentarze (1)

  1. Lord of Cumshot

    Używałem tych AAVP w kampanii ARMA2, straszny chłam. Nic dziwnego, że Japonia ich nie chce. Pewnie ocenią co jest nie tak z tym wozem i ich rozwinięty przemysł automotive dostarczy dużo lepsze rozwiązanie.

    1. szczebelek

      No tak konstrukcja zaprojektowana 30 lat temu...

    2. Papiesh

      Co ty gadasz, w BF4 konkret. Byle się dobrze ustawić i 50 robi robote.

Reklama