Siły zbrojne

Jak Minister Finansów będzie próbował wytłumaczyć złamanie ustawy o modernizacji Sił Zbrojnych? - Mariusz A. Kamiński dla Defence24.pl

http://www.zoom.mon.gov.pl/Fot. Artur Weber/DPI MON
http://www.zoom.mon.gov.pl/Fot. Artur Weber/DPI MON

Jeżeli zapowiedź ogromnych cięć w budżecie MON na kwotę ponad 3 mld zł zostanie zrealizowana będzie to oznaczało złamanie ustawy o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych RP. Osoby odpowiedzialne za takie postępowanie powinny ponieść odpowiedzialność przed Trybunałem Stanu. Jednak zapewne tak jak w 2009 roku Ministerstwo Finansów będzie próbowało w sprytny sposób wytłumaczyć się ze swoich nielegalnych działań. Jak długo Minister Finansów pozostanie bezkarny? – pisze na blogu Defence24.pl Mariusz Antoni Kamiński, poseł na Sejm RP, wiceprzewodniczący Komisji Obrony Narodowej



Zgodnie z przepisami ustawy budżet MON kształtowany jest na podstawie zasady 1,95% PKB roku poprzedniego z czego 20% musi być przeznaczone na modernizacje armii. Budżet MON w 2013 roku to 31,4 mld zł. Jeszcze w czerwcu Premier Tusk podczas wizyty w Łasku szczycił się tak dużymi wydatkami na Siły Zbrojne, aby miesiąc później jakby nigdy nic zapowiedzieć radykalne cięcia.

Już raz w 2009 roku, kiedy ministrem obrony był Bogdan Klich, doszło do złamania zasady „1,95%”. Ministerstwo Finansów nie przekazało wtedy do Ministerstwa Obrony Narodowej kwoty ponad 1,7 mld zł. Potwierdził to raport Najwyższej Izby Kontroli. Nikt nie poniósł jednak za to żadnych konsekwencji. Usłyszeliśmy za to ze strony Ministerstwa Finansów kuriozalną interpretacje przepisów ustawy o modernizacji Sił Zbrojnych, zgodnie z którą zasada „1,95%” obowiązuje tylko w okresie planowania i uchwalania budżetu! Tym samym w opinii ministerstwa wszystko odbyło się zgodnie z prawem, bo cięcia nastąpiły już w trakcie realizacji budżetu.

Czytaj także: To jeszcze nie koniec batalii o reformę systemu dowodzenia Sił Zbrojnych – Mariusz Antoni Kamiński dla Defence24.pl

Zapewne podobne tłumaczenie usłyszymy również tym razem. W końcu w okresie planowania i uchwalania budżetu zasada „1,95%” została zachowana, a że budżet MON w konsekwencji będzie mniejszy o ponad 3 mld zł to już inna sprawa.

Najwyższy czas skończyć z bezkarnością Ministra Finansów. Uważam, że Prezydent RP jako zwierzchnik Sił Zbrojnych powinien skorzystać ze swoich konstytucyjnych uprawnień i skierować wniosek do Trybunału Konstytucyjnego o jednoznaczną interpretacje przepisów ustawy o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych RP. Po orzeczeniu TK Ministerstwo Finansów nie będzie już mogło tłumaczyć się ze swoich nielegalnych działań w tak kuriozalny sposób. Otworzy to też drogę do ewentualnego pociągnięcia do odpowiedzialności Ministra Finansów przed Trybunałem Stanu.

Jeżeli intencje Prezydenta Komorowskiego, co do obrony budżetu MON, są szczere to powinien on podjąć inicjatywę ostatecznej interpretacji przepisów przez Trybunał Konstytucyjny. Jeżeli Prezydent tego nie zrobi, to wyręczy go opozycja.

========================================

Dr Mariusz Antoni Kamiński

Doktor nauk prawnych, konstytucjonalista, autor publikacji z zakresu prawa konstytucyjnego i bezpieczeństwa narodowego. Poseł na Sejm RP, wiceprzewodniczący Komisji Obrony Narodowej, członek Komisji Spraw Zagranicznych, członek podkomisji stałej ds. polskiego przemysłu obronnego oraz modernizacji technicznej Sił Zbrojnych, członek podkomisji stałej ds. Współpracy z Zagranicą i NATO. Wiceprzewodniczący delegacji polskiego parlamentu do Zgromadzenia Parlamentarnego Rady Europy, członek Komisji Zagadnień Prawnych i Praw Człowieka Rady Europu oraz podkomisji ds. Walki z Terroryzmem,

 

Komentarze (1)

  1. HEJ

    PANIE POŚLE , PANIE DOKTORZE , PANIE ITD. PO ILE TERAZ CHODZĄ BILETY TANICH LINI LOTNICZYCH?