- Wiadomości
IU: Dialog ws. Perkoza przerwany, analizy trwają
Proces prowadzonego przez Inspektorat Uzbrojenia dialogu technicznego dotyczącego wielozadaniowego śmigłowca wsparcia (kryptonim Perkoz) został, po konsultacjach w MON, wstrzymany. Jednocześnie faza analityczno-koncepcyjna nadal trwa – poinformował Defence24.pl rzecznik IU mjr. Krzysztof Płatek. O zawieszeniu dialogu technicznego Defence24.pl informowało jako pierwsze 31 marca.

W wyniku przeprowadzonych w resorcie obrony narodowej konsultacji podjęta została decyzja o wstrzymaniu prowadzonego przez Inspektorat Uzbrojenia dialogu technicznego dotyczącego wielozadaniowego śmigłowca wsparcia kr. PERKOZ, natomiast faza analityczno-koncepcyjna, w ramach której był realizowany ww. dialog, nie została zakończona – informuje rzecznik IU.
Jednocześnie w odpowiedzi na nasze pytania wskazał, że konsultacje rynkowe z poszczególnymi potencjalnymi dostawcami będą prowadzone przed uruchomieniem fazy realizacyjnej programu, ta zaś rozpocznie się w terminie wskazanym przez siły zbrojne, a zatem zgodnie z postanowieniami zawartymi w Planie Modernizacji Technicznej.
W związku z faktem, że zadanie dotyczące pozyskania nowych wielozadaniowych śmigłowców wsparcia będzie realizowane zgodnie ze wskazanymi przez Siły Zbrojne RP terminami osiągnięcia poszczególnych zdolności operacyjnych, wstępne konsultacje rynkowe dla ww. zadania zostaną przeprowadzone w terminie poprzedzającym uruchomienie fazy realizacyjnej, co pozwoli na pozyskanie najbardziej aktualnych w danym przedziale czasowym informacji rynkowych – informuje mjr Płatek.

31 marca Defence24.pl informowało jako pierwsze o zawieszeniu dialogu technicznego na Perkoza. Informację tą przekazał jeszcze 16 marca uczestniczącym w procedurze firmom Szef Szefostwa Techniki Lotniczej IU.
Nowe maszyny mają zastąpić przestarzałe Mi-2, a także częściowo Mi-8 oraz uzupełnić W-3 Sokół. Teraz wiadomo, że się to opóźni, i starsze maszyny pozostaną w służbie dłużej. Być może właśnie stąd kontrakty z ostatnich tygodni na wsparcie śmigłowców W-3 Sokół i Mi-2, o łącznej wartości ponad 200 mln PLN.
Oficjalnie przyczyny wstrzymania dialogu w programie Perkoz nie są znane. Można jednak spodziewać się, że jest to związane z sytuacją finansową MON, pandemią koronawirusa i koniecznością przeznaczenia środków finansowych na inne priorytety. Program Perkoz był na stosunkowo wczesnym etapie, bo dialog techniczny rozpoczęto w maju.
Program Perkoz cieszył się dużym zainteresowaniem ze strony potencjalnych oferentów. Do dialogu technicznego zgłosiło się waż 12 podmiotów, w tym zarówno producenci śmigłowców, jak i potencjalni dostawcy szeroko rozumianych systemów wsparcia, uzbrojenia i szkolenia. Wśród nich znalazły się:
- Works 11,
- Hindustan Aeronautics za pośrednictwem Helicopter Division Hindustan Aeronautics,
- Cobham Aviation Services UK,
- Airbus Helicopters,
- Bell Textron,
- Polska Grupa Zbrojeniowa,
- Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych,
- WSK PZL-Świdnik,
- Elbit Systems,
- Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa,
- Boeing Company,
- Polskie Zakłady Lotnicze w Mielcu (należące do Sikorsky-Lockheed Martin).
W ramach programu Perkoz, zgodnie z ogłoszeniem o rozpoczęciu dialogu technicznego, planowano pozyskać 32 śmigłowce w trzech wersjach: wsparcia bojowego z możliwością prowadzenia szkolenia lotniczego, dowodzenia oraz rozpoznania i walki elektronicznej. Zakładano, że w tym programie ma być pozyskany śmigłowiec zdolny przenieść co najmniej 1000 kg ładunku lub pięciu w pełni uzbrojonych żołnierzy.
To jednak minimalne założenia, a w programie uwzględniano nie tylko lekkie, ale też średnie wielozadaniowe śmigłowce, szczególnie biorąc pod uwagę konieczność zastąpienia maszyn Mi-8. Ujęcie w ogłoszeniu wersji dowodzenia i rozpoznania oraz walki elektronicznej wskazuje też, że planowano przynajmniej częściowo zastąpić śmigłowce W-3 Sokół, bo chodzi tutaj o wymianę ich wersji specjalistycznych Gipsówka i Procjon.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]