Siły zbrojne

IU: Dialog ws. Perkoza przerwany, analizy trwają

Fot. MON via Wikipedia
Fot. MON via Wikipedia

Proces prowadzonego przez Inspektorat Uzbrojenia dialogu technicznego dotyczącego wielozadaniowego śmigłowca wsparcia (kryptonim Perkoz) został,  po konsultacjach w MON, wstrzymany. Jednocześnie faza analityczno-koncepcyjna nadal trwa – poinformował Defence24.pl rzecznik IU mjr. Krzysztof Płatek. O zawieszeniu dialogu technicznego Defence24.pl informowało jako pierwsze 31 marca.

W wyniku przeprowadzonych w resorcie obrony narodowej konsultacji podjęta została decyzja o wstrzymaniu prowadzonego przez Inspektorat Uzbrojenia dialogu technicznego dotyczącego wielozadaniowego śmigłowca wsparcia kr. PERKOZ, natomiast faza analityczno-koncepcyjna, w ramach której był realizowany ww. dialog, nie została zakończona – informuje rzecznik IU.

Jednocześnie w odpowiedzi na nasze pytania wskazał, że konsultacje rynkowe z poszczególnymi potencjalnymi dostawcami będą prowadzone przed uruchomieniem fazy realizacyjnej programu, ta zaś rozpocznie się w terminie wskazanym przez siły zbrojne, a zatem zgodnie z postanowieniami zawartymi w Planie Modernizacji Technicznej.

W związku z faktem, że zadanie dotyczące pozyskania nowych wielozadaniowych śmigłowców wsparcia będzie realizowane zgodnie ze wskazanymi przez Siły Zbrojne RP terminami osiągnięcia poszczególnych zdolności operacyjnych, wstępne konsultacje rynkowe dla ww. zadania zostaną przeprowadzone w terminie poprzedzającym uruchomienie fazy realizacyjnej, co pozwoli na pozyskanie najbardziej aktualnych w danym przedziale czasowym informacji rynkowych – informuje mjr Płatek.

Reklama
Reklama

31 marca Defence24.pl informowało jako pierwsze o zawieszeniu dialogu technicznego na Perkoza. Informację tą przekazał jeszcze 16 marca uczestniczącym w procedurze firmom Szef Szefostwa Techniki Lotniczej IU.

Nowe maszyny mają zastąpić przestarzałe Mi-2, a także częściowo Mi-8 oraz uzupełnić W-3 Sokół. Teraz wiadomo, że się to opóźni, i starsze maszyny pozostaną w służbie dłużej. Być może właśnie stąd kontrakty z ostatnich tygodni na wsparcie śmigłowców W-3 Sokół i Mi-2, o łącznej wartości ponad 200 mln PLN.

Oficjalnie przyczyny wstrzymania dialogu w programie Perkoz nie są znane. Można jednak spodziewać się, że jest to związane z sytuacją finansową MON, pandemią koronawirusa i koniecznością przeznaczenia środków finansowych na inne priorytety. Program Perkoz był na stosunkowo wczesnym etapie, bo dialog techniczny rozpoczęto w maju.

Program Perkoz cieszył się dużym zainteresowaniem ze strony potencjalnych oferentów. Do dialogu technicznego zgłosiło się waż 12 podmiotów, w tym zarówno producenci śmigłowców, jak i potencjalni dostawcy szeroko rozumianych systemów wsparcia, uzbrojenia i szkolenia. Wśród nich znalazły się:

  • Works 11,
  • Hindustan Aeronautics za pośrednictwem Helicopter Division Hindustan Aeronautics,
  • Cobham Aviation Services UK,
  • Airbus Helicopters,
  • Bell Textron,
  • Polska Grupa Zbrojeniowa,
  • Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych,
  • WSK PZL-Świdnik,
  • Elbit Systems,
  • Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa,
  • Boeing Company,
  • Polskie Zakłady Lotnicze w Mielcu (należące do Sikorsky-Lockheed Martin).

W ramach programu Perkoz, zgodnie z ogłoszeniem o rozpoczęciu dialogu technicznego, planowano pozyskać 32 śmigłowce w trzech wersjach: wsparcia bojowego z możliwością prowadzenia szkolenia lotniczego, dowodzenia oraz rozpoznania i walki elektronicznej. Zakładano, że w tym programie ma być pozyskany śmigłowiec zdolny przenieść co najmniej 1000 kg ładunku lub pięciu w pełni uzbrojonych żołnierzy.

To jednak minimalne założenia, a w programie uwzględniano nie tylko lekkie, ale też średnie wielozadaniowe śmigłowce, szczególnie biorąc pod uwagę konieczność zastąpienia maszyn Mi-8. Ujęcie w ogłoszeniu wersji dowodzenia i rozpoznania oraz walki elektronicznej wskazuje też, że planowano przynajmniej częściowo zastąpić śmigłowce W-3 Sokół, bo chodzi tutaj o wymianę ich wersji specjalistycznych Gipsówka i Procjon.

Komentarze