Irlandia chce pancerza z Francji

Autor. 1er Regiment d’Infanterie de/X
Alexandre Dupuy pełniący funkcję jednego z dyrektorów programu SCORPION we francuskim koncernie KNDS France poinformował o możliwej sprzedaży do Irlandii pojazdów Jaguar, Griffon oraz Serwal.
Informacja o możliwej sprzedaży pojazdów francuskiego koncernu pojawiła się w połowie lutego za sprawą wypowiedzi Alexandre’a Dupuy, pełniącego funkcję jednego z dyrektorów programu SCORPION w KNDS France. Miało to miejsce podczas posiedzenia Komisji Obrony Zgromadzenia Narodowego Francji.
Nie jest znana dokładna liczba pojazdów, które Irlandia mogłaby potencjalnie zakupić. Podano jedynie szacunkową wartość ewentualnej umowy, wynoszącą od 600 do 800 mln euro. Zawarcie kontraktu wykonawczego na pozyskanie Jaguarów, Gryfów oraz Serwali oznaczałoby, że Dublin dołączyłby do Paryża, Luksemburga i Brukseli w zakresie nabywania tych pojazdów jako kompleksowego rozwiązania w ramach programu SCORPION.
🇫🇷🇮🇪 | “Ireland could be about to sign a contract costing between €600m to €800m for new armoured vehicles for the Irish Defence Forces with France.
— French Aid to Ukraine 🇨🇵 🤜🤛 🇺🇦 (@aidefranceukr) February 15, 2025
That’s according to a French military industry official speaking to a Government Defence and European affairs committee in… https://t.co/BIcowEu9bI pic.twitter.com/k5Q66dHc33
Irlandzka armia obecnie wykorzystuje około 80 pojazdów z rodziny Piranha IIIH, które wymagają modernizacji lub zastąpienia nowszymi rozwiązaniami. Chodzi o wozy w wersjach: transporter opancerzony, wóz rozpoznania, dowodzenia, bojowego rozpoznania, ewakuacji medycznej oraz technicznej. Stan techniczny tych pojazdów, które brały udział w misjach zagranicznych, nie jest znany.
Według wstępnych planów dostawa ich potencjalnych następców miałaby zostać zrealizowana do 2028 roku. Obecnie Irlandia rozważa kilka konstrukcji, a pojazdy francuskie są jedną z opcji. Ewentualny kontrakt o wartości 600–800 mln euro byłby znaczącym wydarzeniem, zwłaszcza że kraj ten przeznacza na obronność zaledwie 0,2% swojego PKB, co w 2024 roku wynosiło 1,35 mld euro.
Irlandia stopniowo zwiększa swój budżet obronny, który w 2028 roku ma osiągnąć „zawrotne” 1,5 mld euro, co wciąż stanowi wartość marginalną. Zakup o wspomnianej wcześniej wartości byłby ogromnym wydatkiem w stosunku do tego budżetu, który Irlandia z pewnością chciałaby maksymalnie obniżyć.
Wybór francuskich konstrukcji ma swoje zalety, w tym m.in. niższe koszty zakupu w porównaniu z pozyskaniem wyłącznie pojazdów 8x8, a także niższe koszty eksploatacyjne. Z drugiej strony zakup bojowych wozów rozpoznawczych EBRC Jaguar wiąże się z pewnym ryzykiem, zważywszy na fakt, że konstrukcja tę trapią problemy natury wieku dziecięcego.

Autor. Texelis
EBRC Jaguar (fr. Engin Blindé de Reconnaissance et de Combat) to francuski kołowy bojowy wóz rozpoznawczy opracowany zaprojektowany i produkowany przez konsorcjum koncernów Nexter Systems, Thales oraz Arquus (dawnej Renault Trucks Defense). Dzięki połączeniu mobilności z bardzo silnym uzbrojeniem EBRC Jaguar może z powodzeniem prowadzić rozpoznanie w różnych warunkach, a także wspierać ogniowo kołowe transportery opancerzone VBMR Griffon. Mają one zastąpić we francuskiej armii pojazdy AMX-10 RC, ERC 90 Sagaie oraz VAB Mephisto (niszczyciel czołgów uzbrojony w wyrzutnie ppk HOT).
Uzbrojenie Jaguara stanowi umiejscowiona w załogowej wieży armata automatyczna CTA International CT40 zasilana amunicją teleskopową kal. 40 mm sprzężona z czołgowym karabinem maszynowym kal. 7,62 mm oraz wyrzutnią przeciwpancernych pocisków kierowanych MMP. Dodatkowo na wieży może być zamontowany zdalnie sterowany moduł uzbrojenia z karabinem maszynowym kal. 7,62 mm. Opancerzenie bazowe zapewnia odporność na poziomie 4 według STANAG 4569A, czyli pełną ochronę przed bronią małokalibrową. Napęd o mocy 500 KM przy masie 25 ton zapewnia prędkość maksymalną 90 km/h i zasięg operacyjny ponad 800 km. Pojazd ten trafi na uzbrojenie Francji, Belgii oraz Luksemburga.

Autor. Armée de Terre/X
VBMR Griffon (fr. Véhicule Blindé Multi Rôles) to wielozadaniowy kołowy transporter opancerzony, który w podstawowym wariancie służy do przewozu ośmioosobowej drużyny piechoty wyposażonej we francuski system żołnierza przyszłości FÉLIN (fr. Fantassin à équipements et liaisons intégrés). Załoga pojazdu składa się z dowódcy i kierowcy. Uzbrojeniem transportera jest zdalnie sterowany moduł uzbrojenia Hornet montowany po prawej stronie przedziału załogi. ZSMU może być wyposażony w uniwersalny karabin maszynowy kal. 7,62 mm, wielkokalibrowy karabin maszynowy kal. 12,7 mm lub granatnik automatyczny kal. 40 mm, a także wyrzutnie granatów dymnych typu Galix. Masa bojowa pojazdu wynosi 24,5 tony, a prędkość maksymalna 90 km/h. Dotychczas na ich zakup zdecydowały się takie kraje jak Francja, Belgia oraz Luksemburg.

Autor. KNDS France
VBMR-L Serwal to lekki wielozadaniowy transporter opancerzony zbudowany w układzie 4x4. Jego masa w zależności od wyposażenia oraz przeznaczenia wynosi od 15 do 17 ton. Armia francuska planuje pozyskać kilka wariantów tego wozu, w tym: patrolowe, rozpoznawcze, łączności oraz walki elektronicznej. W zależności od wersji jego wyposażenie będzie różne, ale wspólne dla wszystkich pojazdów pozyskanych w ramach programu Scorpion będzie np. zdalnie sterowany moduł uzbrojenia (ZSMU) oraz system zarządzania polem walki SICS. Pojazdy w wersji patrolowej będą mogły pomieścić 10 żołnierzy (2+8).
Pojazdy te będą pozyskiwane m.in. w ramach trwającego francuskiego programu Scorpion, którego celem jest kompleksowa i generacyjna wymiana starzejącego się parku maszynowego, obejmującego transportery VAB i VBL będące na wyposażeniu sił zbrojnych.
W ramach programu zakupione zostaną różne warianty pojazdów, w tym ciężkie transportery 6x6 Griffon (VBMR), bojowe wozy rozpoznawcze EBRC Jaguar (z około 70% wspólnych komponentów z Griffonem) oraz lekkie transportery Serwal (VBMRL).

Autor. French Forces in Estonia/X
Chyżwar
W ich przypadku Griffon i Serwal to nie jest głupi pomysł. My też kombinujemy podobnie. Tyle, że przy pomocy Czechów mniej więcej we własnym zakresie. I na razie tylko dla artylerii, choć przydałoby się także choćby dla WOTu. Co do Jaguara mam mieszane uczucia. Nie tylko ze względu na choroby wieku dziecięcego. Rzecz w tym, że CT40 mimo doskonałych osiągów trwałość ma pono mniej więcej taką jak gwarancja na oranżadę.