Siły zbrojne
Indonezja pomaga Airbusowi sprzedawać samoloty
Indonezyjskie zakłady lotnicze PTDI (PT Dirgantara Indonesia) rozpoczęły intensywną kampanię w regionie południowo-wschodniej Azji, w celu zwiększenia zamówień na morskie samoloty patrolowe CN235.
Zarówno akcja promocyjna samolotów CN235, jak i przeniesienie do Indonezji (do zakładów Bandung) produkcji mniejszego samolotu transportowego C212 to efekt strategicznego porozumienia o współpracy podpisanego w 2011 r. pomiędzy PTDI i Airbus Defense & Space.
Przedstawiciele indonezyjskiej firmy już chwalą się pierwszym sukcesem, którym ma być zamówienie przez rząd Filipin dwóch morskich samolotów CN235 ASW - w wersji do zwalczania okrętów podwodnych (ZOP). Kontrakt w tej sprawie ma zostać podpisany jeszcze w ciągu bieżącego roku, z założoną dostawą nowych statków powietrznych w ciągu 26 miesięcy. Sprawa dla PTDI jest o tyle ważna, że po raz pierwszy ma dojść tutaj do współpracy indonezyjskiej firmy z amerykańskim koncernem Raytheon, który dostarczy specjalistyczny sprzęt ZOP.
Indonezyjczycy twierdzą jednak, że przygotowywanych jest również kilka innych umów, zarówno na maszyny w wersji ZOP, jak i patrolowej (MPA). Zakłady PTDI mają o tyle ułatwione zadanie, że samoloty koncernu Airbus można łatwo wyposażyć w systemy pokładowe pochodzące od różnych producentów. Przykładowo przy budowie czterech morskich samolotów patrolowych CN 235-220 dla Korei Południowej w latach 2011 – 2012 zakłady PTDI współpracowały z izraelską firmą Elta. Sama Malezja preferuje francuski koncern Thales, natomiast Wietnam wybrał system FITS (Fully Integrated Tactical Systems) koncernu Airbus D&S (lub szwedzki system SSC).
Ta elastyczność powoduje, że coraz bardziej prawdopodobny jest kontrakt dla tajlandzkiej marynarki na dostawę co najmniej czterech samolotów w wersjach ASW/MPS. Szczególnie, że ostatnio PTDI przekazało jeden samolot CN235 dla tajskiej organizacji KASET.