Reklama
  • Wiadomości

In vitro z budżetu MON? Resort Zdrowia komentuje wypowiedź wiceministra Radziewicza-Winnickiego

W minionym tygodniu na łamach naszego serwisu ukazała się informacja o możliwym finansowaniu programu leczenia niepłodności metodą „in vitro” ze środków pochodzących z budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej. W odpowiedzi Ministerstwo Zdrowia przesłało do redakcji Defence24.pl wyjaśnienia dotyczące możliwości finansowania tego programu. Wskazano w nich, że „Program – Leczenie Niepłodności Metodą Zapłodnienia Pozaustrojowego na lata 2013 – 2016” nie jest opłacany ze składek na ubezpieczenie zdrowotne, a więc środki na jego realizację trzeba znaleźć w budżecie państwa – w tym w budżecie na armię.

Fot. www.datuopinion.com
Fot. www.datuopinion.com

Rzecznik Prasowy Ministerstwa Zdrowia w swoim piśmie próbował wyjaśnić, że wypowiedź Igora Radziewicza-Winnickiego - podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia dla telewizji TVN24 z 3 lipca br. została źle zrozumiana przez media. Winnicki miał jedynie poinformować, że program „In vitro” będzie finansowany inaczej niż świadczenia opieki zdrowotnej (tzw.: „świadczenia koszykowe”), które są opłacane ze środków publicznych – pochodzących z Narodowego Funduszu Zdrowia (uzyskiwanych ze składek na ubezpieczenie zdrowotne).

Opracowywanie, wdrażanie i realizowanie przez Ministra Zdrowia „Programu – Leczenie Niepłodności Metodą Zapłodnienia Pozaustrojowego na lata 2013 – 2016” mają być bowiem finansowane „ze środków pochodzących z budżetu państwa, pozostających w dyspozycji Ministra Zdrowia w części 46 – Zdrowie, w rozdziale 85149 – Programy polityki zdrowotnej”.

Zatem ewentualne zwiększenie wysokości środków finansowych na realizację programu polityki zdrowotnej Ministra Zdrowia, wiązałoby się z pozyskaniem tych środków z budżetu państwa”. Winnicki w swojej wypowiedzi dla TVN24 miał więc tylko przypomnieć, że w budżecie państwa znajdują się środki pozostające w dyspozycji zarówno Ministra Zdrowia jak i innych ministrów, w tym Ministra Obrony Narodowej (odpowiedzialnego za „środki na wojsko”).

Rząd chce programu – niech da pieniądze

W tym wszystkim jest jednak mały problem. Wprowadzenie dowolnego nowego programu przez dowolne ministerstwo nie musi wcale oznaczać, że w związku z tym budżet danego resortu zostanie zwiększony. Budżet państwa jest bowiem dzielony pomiędzy poszczególne ministerstwa według ustalonego klucza i każde z nich musi sobie radzić w ramach przyznanych funduszy, nie mogąc liczyć na więcej (w zasadzie musi liczyć na mniej i za te „oszczędności” jest premiowane).

Winnicki powinien również wiedzieć, że rząd nie może przekazać „środków z armii” na program Ministerstwa Zdrowia ponieważ budżet w przypadku Ministerstwa Obrony Narodowej jest stały ustawowo i niezmieniany (teoretycznie to 1,95% PKB teraz i 2% PKB w przyszłości).

Jak się jednak okazuje, są ministerstwa, które działają według zasady „rząd wprowadza nowy program w ministerstwie – rząd daje więcej pieniędzy dla ministerstwa”. Proponujemy teraz ten sam sposób rozumowania wprowadzić w Ministerstwie Obrony Narodowej w odniesieniu do priorytetowych programów modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP. Z tym że wtedy budżet MON wzrósłby do 3% PKB i zabrakłoby pieniędzy na program „In vitro”.

W odpowiedzi na Pana pytania dotyczące programu zdrowotnego pn.: „Program – Leczenie Niepłodności Metodą Zapłodnienia Pozaustrojowego na lata 2013 – 2016”, proszę o przyjęcie poniższych informacji. Zgodnie z ustawą z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 581 j.t.) programy polityki zdrowotnej Ministra Zdrowia są opracowywane, wdrażane i realizowane przez Ministra Zdrowia i są finansowane ze środków pochodzących z budżetu państwa, pozostających w dyspozycji Ministra Zdrowia w części 46 – Zdrowie, w rozdziale 85149 – Programy polityki zdrowotnej. Powyższe oznacza, że sposób ich finansowania jest inny niż w przypadku świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych., tzw.: „świadczeń koszykowych”, na realizację których środki pochodzą ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia, uzyskiwanych ze składek na ubezpieczenie zdrowotne. Zatem ewentualne zwiększenie wysokości środków finansowych na realizację programu polityki zdrowotnej Ministra Zdrowia, wiązałoby się z pozyskaniem tych środków z budżetu państwa. Informacje te choć dostępne, nie są powszechnie znane i nadal następują nieścisłości dotyczące określania sposobu finansowania tego konkretnego programu polityki zdrowotnej jako „refundowanego in vitro” czy „invitro z NFZ”, etc. W wyniku tych rozpowszechnionych określeń powstaje wiele nieścisłości, które muszą być prostowane. W swojej wypowiedzi Pan Igor Radziewicz-Winnicki podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia dokonał opisu różnic pomiędzy dwoma rodzajami sposobu finansowania świadczeń. W przykładzie wskazał, iż w budżecie państwa znajdują się środki pozostające w dyspozycji zarówno Ministra Zdrowia jak i innych Ministrów, w tym Ministra Obrony Narodowej, który jest odpowiedzialny za „środki na wojsko”.

Krzysztof Bąk - Rzecznik Prasowy Ministra Zdrowia

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama