Siły zbrojne

IDEF 2015: BWP Kaplan-20. Premiera tureckiego Tygrysa

Kaplan-20, fot. FNSS.
Kaplan-20, fot. FNSS.

Turecki koncern FNSS przedstawił na targach uzbrojenia IDEF 2015 nowy bojowy wóz piechoty Kaplan-20 (Tygrys-20) z zamontowaną również nową wieżą Teber-30 (Topór bojowy-30).

Turecka firma FNSS przedstawiła na targach IDEF 2015 w Stambule pojazd bojowy z rodziny Kaplan - Kaplan-20. Najnowszy produkt tureckiego koncernu to bojowy wóz piechoty o masie 20 ton. Przypomnijmy, że dwa lata temu zaprezentowano pojazd rozpoznawczy z tej samej rodziny o masie 10 ton.

Przedstawiciele producenta poinformowali, że Kaplan-20 jest już w tej chwili przygotowany do wyposażenia w wieże dwóch rodzajów. Pierwsza z nich to bezzałogowa Teber-30 (pojazd w takiej właśnie konfiguracji pokazano podczas wystawy). Druga opcja to montaż wieży z dwuosobową załogą. Oba rodzaje mogą być wyposażone w armaty automatyczne kalibrów 30-40 mm, obie wieże są też uzbrojone w sprzężone z uzbrojeniem głównym karabiny maszynowe Mk 52 kalibru 7,62 mm. Dopełnieniem uzbrojenia są wyrzutnie granatów dymnych kalibru 76 lub 80 mm, zamontowane po cztery po obu stronach wieży. Teber-30 pokazana podczas targów IDEF miała zamontowaną armatę ATK Bushmaster Mk 44 kalibru 30 mm.

Według informacji udzielonych przez producenta, nowy pojazd to w pełni funkcjonalny prototyp, który weźmie udział w szeregu prób w kolejnych miesiącach. Zaprojektowano go tak, by jego sygnatury radarowa i termiczna były możliwie najniższe. Zgodnie z zapewnieniami FNSS kubatura wewnętrzna ma być ok. 40% większa niż w pojazdach podobnego rodzaju o zbliżonej masie. W wariancie z wieżą bezzałogową, Kaplan-20 ma przewozić desant ośmiu żołnierzy, a jego załoga ma liczyć 3 osoby. W wersji z wieżą załogową liczebność załogi pozostaje bez zmian, natomiast liczba przewożonych żołnierzy spada do sześciu.

Pojazd ma następujące wymiary: długość 6,5 m, szerokość 3,15 m, wysokość 2 m (z wieżą 2,6 m). Wieża w wariancie bezzałogowym ma masę 2500 kg, producent określił jej stopień ochrony na poziom 2 wymogów STANAG, natomiast w wersji załogowej wieża ma masę 3500 kg, a jej poziom ochrony wynosi 4. Pancerz wykonany jest ze spawanego aluminium.

Kaplan-20 rozwija prędkość maksymalną 70 km/h na drodze, zasięg ma wynosić ponad 650 km. Pojazd dysponuje systemami ochrony przed działaniem broni ABC, może pokonywać rowy o szerokości do 260 cm i przeszkody pionowe o wysokości do 70 cm. Możliwe jest także samodzielne pokonywanie przeszkód wodnych, napęd zapewniają wówczas dwa pędniki. Podawane charakterystyki jezdne trzeba jednak traktować z ostrożnością - prototyp pokazywano bez silnika, a producent nie określił jeszcze jego producenta i rodzaju. 

Przedstawiciele FNSS przyznali, że część systemów Kaplana-20 pochodzi od producentów zagranicznych, jednak zaprojektowano go w całości w Turcji. Wóz zaprojektowano do współdziałania z tureckimi czołgami Altay, mimo że armia tego państwa nie wyraziła jeszcze zainteresowania nowym bojowym wozem piechoty. Przewiduje się jednak, że tureckie siły zbrojne w ciągu kilku najbliższych lat będą chciały wymienić posiadane pojazdy tego rodzaju.

 

Komentarze (9)

  1. Przewodnik

    Abstrahując od wartości bojowej tego "bewupa" której nie znamy, ma bardzo atrakcyjny wygląd. Wysoki poziom wzornictwa przemysłowego. Może to dobry wzór wyjściowy dla projektowanego następcy naszych BWP-1?

  2. JLO

    Turcja buduje pływającego BWP.

    1. [sic!]

      Właśnie szukałem tego w artykule Jednak pływa, Tureckie firmy mają raczej dobrze rozpoznane potrzeby i prognozy światowych rynków

  3. OMEN

    Taa... Filozofia "budowy" jak u "ANDERSA" (składak części z różnych stron świata) , a design ściągnięty z Koncept PL-01

    1. gość

      normalnie cały świat ściąga z naszego cuda pt. PL-01. Już czytałem takich co twierdzili że Armata też jest wzorowany na Koncepcie :) Ciekawe tylko że ci inni budują realne konstrukcje, a nasi geniusze/janusze poprzestali na makiecie z dykty

  4. ja

    Podobne do Pl-01 Concept

    1. gosc

      Ale oni go prawdopodobnie zbuduja a nie skoncza na gadaniu. I sie uniezalezniaja od produkcji NATO. Kiedys moze sie okazac, ze wcale nie beda naszym(NATO) sojusznikiem. Nie nalezy zapominac, ze to kraj muzulmanski i skreca coraz silniej w strone fanatyzmu religijnego.

  5. Baron

    Jestem pełen podziwu jaki skok technologiczny uczynił przemysł zbrojeniowy Turcji w ostatnim ćwierćwieczu. Projektują własne wzory uzbrojenia,a co muszą zakupić za granicą to starają się przenieś produkcję do siebie(nazwał bym to"turczeniem" produktu:). Ale najbardziej mi się podoba,że grają ostro i kontrahentom stawiają stanowcze warunki co do przekazywania technologii i praw do nich. Brawo!Może Nasz przemysł czegoś się od nich nauczy,a nie było by głupie gdyby rozpoczęli współpracę w niektórych obszarach, w końcu programy modernizacyjne mają zbliżone do naszych(śmigłowce,transportowe,bojowe,bsl,artyleria i pojazdy pancerne).Pozdrawiam

    1. gosc

      Nie robia takich glupstw jak my co w ramach offsetu za zakup F-16 nie zyskalismy zupelnie nic a nawet stracilismy wlasne zaklady lotnicze sprzedajac je nie majac zupelnie na nie wplywu i na to co tam robia i technologie tam uzywana. Offset za F-16 to szczyt glupoty i lapowkarstwa. Zamiast cos zyskac to stracilismy zaklad lotniczy w Mielcu.

  6. juhc

    U nas będzie BWP KAPELAN...

  7. Mireq

    Ładne są te nowe zabawki...

  8. many

    No to chyba czas na rytualne wyśmianie tych tureckich pomysłów tak jak wysmiewa się concepta z Gliwic

    1. łysy40

      do many-jaki concept?gdzie jest concept?czy ktoś go widział ?Bo chyba nie mówisz pan o tym tworze z Obrum z plasteliny i styropianu na podwoziu CV90(jedyne co było prawdziwe i gotowe do wdrożenia w tym plastusiu-a na co nie mamy licencji coby to produkować)

  9. hp7

    Zero ochrony gąsienic przed strzelcami wyborowymi.

    1. Podbipieta

      To układ jezdny M 113 /ichniejsze ACV 3OO. /. My se też możem zrobić Borsuka na bwp ie 1