Siły zbrojne

Holandia kupuje Boeinga 737 do przewozu VIP. Za sterami - król

Holenderski BBJ1 będzie oparty na Boeingu 737-700, takim jak maszyny eksploatowane przez holenderskie linie lotnicze KLM. Fot. Bene Riobó/CC BY-SA 4.0
Holenderski BBJ1 będzie oparty na Boeingu 737-700, takim jak maszyny eksploatowane przez holenderskie linie lotnicze KLM. Fot. Bene Riobó/CC BY-SA 4.0

Holenderskie ministerstwo transportu ogłosiło zakup samolotu Boeing 737-700 w wersji VIP do przewozu przedstawicieli rządu i rodziny królewskiej. Maszyna ma zastąpić samolot Fokker 70. Wartość kontraktu oszacowano na 92,7 mln euro (98,4 mln dolarów). Za sterami maszyny będzie mógł też zasiadać król Wilhelm Alexander, który w połowie 2017 roku powinien uzyskać licencję pilota na samoloty Boeing 737. 

Holandia wykorzystuje obecnie do przewozów najważniejszych osób w państwie, w tym członków rodziny królewskiej, samolot Fokker 70 wyprodukowany w 1995 roku. Zapadła decyzja o jego wymianie na nowszą maszynę.

Ministerstwo transportu podpisało umowę wstępną na zakup jednego samolotu Boeing BBJ1 opartego na płatowcu 737-700. Kontrakt o wartości 92,7 mln euro (98,4 mln dolarów) ma zostać zawarty do końca kwietnia 2017 roku, a dostawę samolotu zaplanowano na rok 2019. Umowa jest wynikiem negocjacji z firmą Boeing, rozpoczętych po nieudanym przetargu z roku 2016.

Płatowiec zostanie dostarczony przez koncern Boeing, natomiast zabudowa w wersji VIP zostanie zrealizowana przez holenderską firmę lotniczą Fokker. Maszyna, podobnie jak dotychczas wykorzystywany Fokker 70, będzie skonfigurowana do przewozu 24 osób w wysokim standardzie. Jednym z wymogów eksploatacyjnych ma być to, aby samolot był zdolny dotrzeć do wszystkich terytoriów należących do Holandii, łącznie z Antylami Holenderskimi i Holandią Karaibską (potoczna nazwa karaibskich wysp Bonaire, Sint Eustatius i Saba).

Czytaj też: Boeingi dla polskich VIP. "Wątpliwa procedura, właściwy wybór"? [ANALIZA].

Rządowy Boeing BBJ1 będzie nosił rejestrację PH-GOV, od słowa GOVernment, czyli rządowy. Fokker 70 nosił rejestracje PH-KBX. PH to oznaczenie przypisane Holandii (tak jak PL oznacza samolot polski), natomiast KBX oznaczało 'Koningin BeatriX' czyli „Królowa Beatrix”.

Co ciekawe, za sterami rządowego samolotu Boeing BBJ1 będzie zasiadał również król Holandii Wilhelm Alexander, który posiada licencję pilota. Często można było zobaczyć go pilotującego samolot Fokker 70. Aby utrzymać uprawnienia pilota latał on nie tylko samolotem rządowym, ale również rejsowymi maszynami KLM. Podobnie będzie wyglądać sytuacja z licencją pilota na Boeinga 737 (na którym bazuje rządowy BBJ1), którą król Wilhelm powinien uzyskać w 2017 roku. Również w tym wypadku będzie latał zarówno samolotem rządowym jak i rejsowymi Boeingami 737 linii KLM.

Warto odnotować, że holenderski Boeing 737-700 BBJ1 będzie maszyną znacznie starszego typu niż zakontraktowane w ostatnim dniu marca przez polskie ministerstwo obrony maszyny BBJ2 bazujące na płatowcach Boeing 737-800NG.

 

Jeśli jesteś przedstawicielem wybranych instytucji zajmujących się bezpieczeństwem Państwa przysługuje Ci 100% zniżki!
Aby uzyskać zniżkę załóż darmowe konto w serwisie Defence24.pl używając służbowego adresu e-mail. Po jego potwierdzeniu, jeśli przysługuje Tobie zniżka, uzyskasz dostęp do wszystkich treści na platformie bezpłatnie.