Reklama

Siły zbrojne

Holandia kupuje Boeinga 737 do przewozu VIP. Za sterami - król

Holenderski BBJ1 będzie oparty na Boeingu 737-700, takim jak maszyny eksploatowane przez holenderskie linie lotnicze KLM. Fot. Bene Riobó/CC BY-SA 4.0
Holenderski BBJ1 będzie oparty na Boeingu 737-700, takim jak maszyny eksploatowane przez holenderskie linie lotnicze KLM. Fot. Bene Riobó/CC BY-SA 4.0

Holenderskie ministerstwo transportu ogłosiło zakup samolotu Boeing 737-700 w wersji VIP do przewozu przedstawicieli rządu i rodziny królewskiej. Maszyna ma zastąpić samolot Fokker 70. Wartość kontraktu oszacowano na 92,7 mln euro (98,4 mln dolarów). Za sterami maszyny będzie mógł też zasiadać król Wilhelm Alexander, który w połowie 2017 roku powinien uzyskać licencję pilota na samoloty Boeing 737. 

Holandia wykorzystuje obecnie do przewozów najważniejszych osób w państwie, w tym członków rodziny królewskiej, samolot Fokker 70 wyprodukowany w 1995 roku. Zapadła decyzja o jego wymianie na nowszą maszynę.

Ministerstwo transportu podpisało umowę wstępną na zakup jednego samolotu Boeing BBJ1 opartego na płatowcu 737-700. Kontrakt o wartości 92,7 mln euro (98,4 mln dolarów) ma zostać zawarty do końca kwietnia 2017 roku, a dostawę samolotu zaplanowano na rok 2019. Umowa jest wynikiem negocjacji z firmą Boeing, rozpoczętych po nieudanym przetargu z roku 2016.

Płatowiec zostanie dostarczony przez koncern Boeing, natomiast zabudowa w wersji VIP zostanie zrealizowana przez holenderską firmę lotniczą Fokker. Maszyna, podobnie jak dotychczas wykorzystywany Fokker 70, będzie skonfigurowana do przewozu 24 osób w wysokim standardzie. Jednym z wymogów eksploatacyjnych ma być to, aby samolot był zdolny dotrzeć do wszystkich terytoriów należących do Holandii, łącznie z Antylami Holenderskimi i Holandią Karaibską (potoczna nazwa karaibskich wysp Bonaire, Sint Eustatius i Saba).

Czytaj też: Boeingi dla polskich VIP. "Wątpliwa procedura, właściwy wybór"? [ANALIZA].

Rządowy Boeing BBJ1 będzie nosił rejestrację PH-GOV, od słowa GOVernment, czyli rządowy. Fokker 70 nosił rejestracje PH-KBX. PH to oznaczenie przypisane Holandii (tak jak PL oznacza samolot polski), natomiast KBX oznaczało 'Koningin BeatriX' czyli „Królowa Beatrix”.

Co ciekawe, za sterami rządowego samolotu Boeing BBJ1 będzie zasiadał również król Holandii Wilhelm Alexander, który posiada licencję pilota. Często można było zobaczyć go pilotującego samolot Fokker 70. Aby utrzymać uprawnienia pilota latał on nie tylko samolotem rządowym, ale również rejsowymi maszynami KLM. Podobnie będzie wyglądać sytuacja z licencją pilota na Boeinga 737 (na którym bazuje rządowy BBJ1), którą król Wilhelm powinien uzyskać w 2017 roku. Również w tym wypadku będzie latał zarówno samolotem rządowym jak i rejsowymi Boeingami 737 linii KLM.

Warto odnotować, że holenderski Boeing 737-700 BBJ1 będzie maszyną znacznie starszego typu niż zakontraktowane w ostatnim dniu marca przez polskie ministerstwo obrony maszyny BBJ2 bazujące na płatowcach Boeing 737-800NG.

 

Reklama
Reklama

Komentarze (11)

  1. arona

    ..." tak jak PL oznacza samolot polski..." Wyróżnik literowy PL używany jest do identyfikacji polskich samochodów, a nie statków powietrznych !!!! Od 1928 r. oznaczeniem polskich cywilnych statków powietrznych są litery SP !! Oznaczeniem statków powietrznych lotnictwa służb porządku publicznego są natomiast litery SN. Aktualnie są to samoloty i śmigłowce Policji i Straży Granicznej ale rejestracje zaczynające się od SN mogą nosić statki powietrzne np. straży pożarnej, urzędu celnego czy obrony cywilnej gdyby instytucje te chciały je wprowadzić do wyposażenia.

  2. taki jeden

    Nie piszcie bzdur. BBJ1 (B737-700) nie jest starszą maszyną od BBJ2 (B737-800) ! To ta sama generacja samolotu, z identycznym wyposażeniem, silnikami, awioniką, itp.. Różnią się tylko mocą silników ze względu na to, że BBJ1 jest nieco mniejszy. Mniej też pali i ma większy zasięg. Taki samolot powinien kupić MON, a nie droższy o ca 30% BBJ2, bo po co rządowi B737-800, w którym w wersji all-economy można upchnąć 189 pasażerów. Wystarczyłaby wersja B737-700 ze 148 fotelami Y.

  3. a.

    Będzie starszy, ale dlaczego aż tyle razy tańszy? Ktoś mi to wytłumaczy?

    1. Qwe

      Po pierwsze kupujemy sprzęt z Ameryki bez przetargu. Za ten sprzęt przepłacamy, bo musimy zapłacić za stacjonowania brygady pancernej. Amerykanie mają dwie przewagi nad nami kupującymi, po pierwsze oferują nowoczesna a nam bardzo potrzebny sprzęt, po drugie brygada jest roto, czyli co 9 miesięcy będą się zastanawiali zostać czy wyjechać i słuchać jakie my mamy zachęty finansowe za tym, by brygada jednak została. Stąd ta różnica w cenach.

    2. uze

      Kluczowym jest tu to, że kupują sam samolot. Całą przebudowę robią u siebie w firmie Fokker.

  4. pepe

    Czyli zapacali prawie dwa razy mniej niż Polacy? Uważam, że spokojnie dla naszych VIP-ów wystarczyła by starsza wersja samolotu a za pozostałą kwotę należało kupić flotę śmigłowców rządowych do poruszania się po kraju.

    1. zdziowiony

      Kupiono już sokoły VIP i Bryzy VIP.

  5. 12kosmos8

    Cena jest właściwa Holendrzy sami go obsłużą i wyposażą , a my musimy bazować na boeingu a za to się płaci .

  6. Joanna

    Czy Polska ma trzech prezydentów, trzy rządy i trzech ministrów spraw zagranicznych? Holendrom jakoś wystarcza jeden samolot. W dodatku oszczędzają na personelu - król pilotuje. A u nas Duda nie umie.

    1. xawer

      Podejrzewam, że Holendrzy będą jeszcze przez długi czas utrzymywać inne samoloty rządowe(nie można obsłużyć całego ruchu jednym samolotem - przeglądy, naprawy). W Polsce zakupiono dwa samoloty nowe VIP i jeden używany do innych celów(przewóz dużej delegacji, akcje humanitarne itp). Aby zapewnić ciągłą dostępność potrzebne są dwa(niektórzy mówią trzy) samoloty. Żeby była jasność, samoloty są potrzebne ale obecna ekipa całkowicie spartoliła "przetarg":-)

  7. vlaad

    Oznaczenia samolotów polskich zaczynają się od liter SP, a nie PL

  8. kass

    Czyli za sztukę płacą 98,4 mln USD, a my za 3 sztuki (w tym jedną używaną!) 523,6 mln USD? Proszę o rozwinięcie informacji odnośnie różnic pomiędzy 737-700 VIP a 737-800NG, bo wychodzi na to, że nasze nówki za sztukę będą 2 razy droższe nowej maszyny dla Holendrów

    1. sojer

      Samolot będzie cywilny, z cywilną rejestracją PH-GOV, użytkowany przez linię lotniczą (KLM lub KLM Cityhopper), a więc bez dodatkowego jak szyfrowana łączność, IFF, systemy samoobrony. Ponieważ KLM posiada zaplecze serwisowe i załogi to umowa nie musi zawierać pakietu szkoleniowego i logistycznego, bo wystarczy im goły samolot.

  9. Kuba

    Może to cena za sam platowiec, bez wyposażenia które dostarczy inna firma?

  10. Ciekawe

    Oznaczenie polskiego samolotu to PL? A czasem nie SP w przypadku lotnictwa cywilnego lub SN lotnictwa państwowego?

  11. Vigoo

    Czyli nie tylko Polska i Białoruś:)