Reklama

Oficjalna uroczystość „przekazania kluczy” odbyła się w litewskiej bazie lotniczej Szawle, gdzie czwórka hiszpańskich Eurofighterów zastąpiła taką samą liczbę węgierskich myśliwców Gripen. Równolegle na Estońskim lotnisku Amari cztery belgijskie F-16AM Falcon zajęły miejsce niemieckich samolotów Eurofighter Typhoon.

Obecna zmiana Baltic Air Policing jest „jubileuszowa”, bo już czterdziesta. Równocześnie jest to trzecia zmiana hiszpańskich myśliwców i szósta dla pilotów belgijskich, którzy inaugurowali misje Baltic Air Policing, biorąc udział w pierwszym dyżurze, trwającym do marca od czerwca 2004 roku. Dotąd w Baltic Air Policing brały udział samoloty z 17 krajów członkowskich NATO, w tym polskie myśliwce MiG-29 aż sześciokrotnie.

Misja Baltic Air Policing jest realizowana od wstąpienia Litwy, Łotwy i Estonii do NATO. Siły powietrzne państw bałtyckich nie mają własnych samolotów myśliwskich, dlatego dowództwo Sojuszu postanowiło o przejęciu zadania patrolowania ich przestrzeni powietrznej przez siły państw sprzymierzonych. Samoloty państw NATO rotacyjnie pełnią czteromiesięczne dyżury.

Od pierwszej połowy 2014 roku, w związku z zajęciem przez Rosję Krymu i konfliktem w Donbasie siły chroniące krajów bałtyckich zostały wzmocnione. W pewnym okresie, jeszcze w 2015 roku działania realizowały nawet 4 kontyngenty w jednym czasie (liczące po 4 samoloty każdy, w tym z Polski). Natomiast obecnie podstawowy dyżur jest realizowany z bazy Szawle na Litwie, natomiast dodatkowe maszyny stacjonują na certyfikowanym w tym celu w 2014 roku estońskim lotnisku Amari.

Reklama
Reklama

Komentarze