Siły zbrojne
Hercules, Boeing i Polaris na ćwiczeniach Renegade [FOTO]

W ramach ćwiczeń Renegade/Sarex doszło do pozorowanego uprowadzenia samolotu Boeing 737, wykorzystano przy tym wojskową maszynę do przewozu VIP. W operacji odbicia samolotu uczestniczyli żołnierze Oddziału Specjalnego ŻW, którzy wcześniej zostali przemieszczeni do strefy działań samolotem transportowym Sił Powietrznych C-130 Hercules.
W czwartek 20 maja odbyła się część lotnicza ćwiczenia Renegade/Sarex-21. Ćwiczenie, w którym wzięli udział podchorążowie Akademii Wojsk Lądowych, żołnierze Oddziału Specjalnego Żandarmerii Wojskowej, a także i przedstawiciele Straży Granicznej i Policji, polegało na przeprowadzeniu szkolenia taktyczno-specjalnego według scenariusza, który zakładał odbicie wykonującego planowego lotu nad terytorium Polski uprowadzonego cywilnego samolotu Boeing 737.
Jak podało Dowództwo Operacyjne RSZ, w ciągu trzech minut po starcie maszyny nastąpiła utrata nagła łączności, wraz z uruchomieniem kodu alarmowego na transponderze. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej przekazała natychmiastowy sygnał do Centrum Operacji Powietrznych-Dowództwa Komponentu Powietrznego o zagrożeniu w polskiej przestrzeni powietrznej.
W konsekwencji uruchomiono procedury przeciwdziałania zagrożeniom terrorystycznym w powietrzu. Podjęto decyzję o działaniu lotniczych sił i środków systemu Obrony Powietrznej oraz aktywowano wojskowe lotniska interwencyjne. Uruchomiono również system powszechnego ostrzegania i alarmowania o zagrożeniach z powietrza.
Użyto syren alarmowych, których alarm słychać można było w większych miastach na trasie przelotu porwanego statku powietrznego.

Aktywowana została narodowa para dyżurna samolotów wielozadaniowych F-16, której zadaniem było rozpoznanie i przechwycenie uprowadzonego statku powietrznego oraz doprowadzenie do lądowania na lotnisku interwencyjnym. Zgodnie ze scenariuszem maszyna wylądowała w Świdwinie, gdzie na co dzień
W międzyczasie nastąpiła również aktywacja i przemieszczenie na pokładzie C-130 Hercules żołnierzy Oddziału Specjalnego Żandarmerii Wojskowej, przeznaczonych do prowadzenia działań kontrterrorystycznych. Żandarmi przybyli na miejsce wraz ze sprzętem, w tym m.in. pojazdem UTV Polaris XP4 RZR 1000.
W wyniku przeprowadzonych negocjacji zatrzymano terrorystów, zneutralizowano zagrożenie i przystąpiono do działań dochodzeniowo-śledczych. Nie zabrakło również przećwiczenia procedur kontroli pasażerów niebędących obywatelami UE znajdujących się na statku powietrznym.
Czytaj też: Pojazdy Polaris dla amerykańskich specjalsów
W pasażerów wcielili się podchorążowie Akademii Wojsk Lądowych, natomiast w porywaczy żołnierze Żandarmerii Wojskowej. Cywilny statek powietrzny podgrywał samolot Boeing 737 z 1. Bazy Lotnictwa Transportowego. Natomiast narodową parę dyżurną w składzie dwóch samolotów F-16 wystawiła 31. Baza Lotnictwa Taktycznego.
Przypomnijmy, że ostatnie ćwiczenie Renegade/Sarex-21 odbyło się w dniach 17-21 maja. Zostało ono podzielone na cztery etapy. Pierwszy dotyczył uprowadzenia cywilnego statku powietrznego, jako możliwego środka ataku o charakterze terrorystycznym, stanowiącego zagrożenie dla bezpieczeństwa państwa. Drugim z etapów była operacja masowej ewakuacji (ang. MASSEVAC) w związku z kolizją dwóch okrętów z poszkodowanymi osobami na płonących i tonących jednostkach. Natomiast kolejne dwa epizody były związane z przeprowadzeniem akcji poszukiwawczo-ratowniczych po zdarzeniach lotniczych (aplikacyjne rozbicie się statków powietrznych w terenach trudno dostępnych).
Organizatorem przedsięwzięcia było Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych im. gen. Bronisława Kwiatkowskiego. Przedsięwzięcie szkoleniowe było rozgrywane w przestrzeni powietrznej RP oraz na obszarach województw: zachodniopomorskiego, pomorskiego, lubelskiego i mazowieckiego.







CBWP. Realna potrzeba czy kosztowna fanaberia? | Czołgiem!