Reklama

Siły zbrojne

Hawkei zaprezentowany w Sulejówku

Lekki pojazd opancerzony Hawkei koncernu Thales Australia wziął udział w pierwszym w Polsce pokazie dynamicznym. Jest to propozycją dla wojsk specjalnych, żandarmerii i innych formacji wymagających lekkich maszyn o wysokiej mobilności zapewniających ochronę balistyczna i przeciwminową.

Hawkei zalicza się do klasy czterokołowych lekkich pojazdów opancerzonych LPV (Light Protected Vehicle). Został opracowany jako następca samochodów terenowych Land Rover armii australijskiej. Maszyna waży 7 ton w konfiguracji podstawowej, gwarantującej ochronę na poziomie STANAG 1. Możliwe jest jednak osiągnięcie wyższego poziomu dzięki modułowemu opancerzeniu, które może zostać zainstalowane lub usunięte w czasie poniżej 30 minut. Maksymalna masa pojazdu wynosi 10 ton. Może on osiągnąć prędkość ponad 100 km/h i zasięg 600 km.

Fot. J.Sabak/D24

Fot. J.Sabak/D24

Koncern Thales zaprezentował pojazd na terenie Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej (WITPiS) w Sulejówku. Był to wariant czterodrzwiowy, mogący przewozić do 6 żołnierzy. Podczas przejazdów po torze przeszkód i pokonywania zbiornika wodnego o głębokości ponad półtora metra w maszynie znajdowali się żołnierze Żandarmerii Wojskowej w pełnym wyposażeniu i z uzbrojeniem. Wewnątrz zmieściły się nie tylko karabinki Beryl, ale też karabin maszynowy i ręczny granatnik przeciwpancerny.

Fot. J.Sabak/D24

Fot. J.Sabak/D24

Żandarmeria, podobnie jak Wojska Specjalne, to formacje które w pierwszej kolejności Thales chce zainteresować nowym pojazdem. Może być on przerzucany droga powietrzną a modułowa konfiguracja umożliwia dostosowanie Hawkei'a do różnych zadań i poziomu zagrożenia. Pojazd będzie prezentowany podczas targów MSPO w Kielcach. 

Hawkei podczas pokonywania przeszkody wodnej - fot. J.Sabak/D24

Reklama

Komentarze (10)

  1. Gość

    Co z Honkerem ? Na złom nie sprawdził się w Iraku.

    1. anakonda

      Nie opłacało sie z Iraku sciągać ich spowrotem hehe nadawaly sie jedynie dla rolnikow do przewozu produktów rolnych

  2. Swiatowid

    Modulowy, wysokie zawieszenie , silnik ponad 300 koni. Owiele lepszy do polskiego Tura pod kazdym wzgledem a to przykre ze nawet cos takiego nie umiemy zrobic.

    1. anakonda

      Ty światowid nie pisz bzdur bo Tur 2 ma opancerzenie na poziomie stanag 2 a ten tutaj w standarxcie tylko stanag 1 czyli Tur 2 jes bezpieczniejszy i to calkiem sporo, silnik troszke slabszy no ale na rajdy to on nie pojedzie a na dodatek tonie jest woz akcji tylko ma dotransportowac zolnierzy na miejsce akcji.Wiec podsumowując jestes beksa plaksa i beztalencie organizacyjne i nie siej tu wiecej demagogi na temat naszej produkcji( jakos francuzi nie becza ze maja samolot troszk gorszy od amerykanow tylko sobie radza na takim sprzecie jaki posiadaja)

  3. Alex

    Podoba mi sie ten Hawkei i mam nadzieje, ze specjalsi go dostana. Zabawne tylko jest to, ze za bardzo nie maja go czy przewiesc bo zmiesci sie tylko do Herculesa. Casa jest za mala. Biedni ci nasi specjalsi. Zawsze wiatr w oczy.

    1. [sic!]

      Lepszy chyba byłby turecki MATV, produkują go masowo w wielu wersjach więc i cena powinna być zachęcająca. A poza tym przejeliśmy chyba od Amerykanów używane kilkadziesiąt sztuk z demobilu poiracko-afgańskiego.

  4. Mechanik

    A co z Honkerem ?

    1. qwerty

      słaby silnik, zero pancerza... żartujesz?

  5. łoptyk

    Tak tylko się zastanawiam...po co inwestować w drogie szyby kuloodporne,które są zamieszone na drzwiach bocznych?kuriozalnie to wygląda a i widać przez nie tez pewnie niewiele...Taniej było by zamontować jednolite blaszane drzwi z małą kamerką tzw."rybie oko" a od wewnątrz jakiś wyświetlacz lcd (może nawet UHD:)lżejsze to to będzie i pewnie tańsze :)

  6. Leskon

    Do czego ŻW pojazd opancerzony? Z kim oni chcą walczyć? Przecież żandarmeria służy do ścigania dezerterów i przestępców wojskowych ewentualnie do regulacji ruchu. Czy ja się mylę? Bo tak było kiedyś. Teraz pan Pacek wymyślił coś nowego. Może to taka nowa wersja KBW, która to formacja wyposażona była w działa SU 76 i BTR-y

    1. Jarek

      Niestety,mylisz się.Czasy LWP już się skończyły,a ŻW jest używana, również jako jednostka bojowa.

  7. ja

    Nasze ŻUBRy i TURy są nie gorsze

    1. karo

      brawo

    2. stary

      Żubr jest znacznie cięższy (12t), to inna klasa pojazdów. Tur natomiast, to Iveco LMV ze zmieniona maską i raczej gorszymi parametrami od Hawkei.

  8. młody

    Czy polski przemysł upadł tak nisko, że nie jest w stanie zaprojektować i zaproponować WP własnego produktu? niech ktoś mnie oświeci...

    1. say69mat

      Przecież polski przemysł motoryzacyjny to głownie licencje. AMZ - TUR to rama bodaj, Renault Sherpa, Żubr - IVECO. Wydaje się, że trzeba pożenić zakup konkretnego modelu z z zakupem licencji i przeniesieniem produkcji. Identycznie jak postąpiono w przypadku AMV - Rosomak. Tylko wówczas możemy uzyskać konkretny impuls technologiczny, plus zabezpieczenie logistyki pojazdu na wyposażeniu naszej armii. Oczywiście uzyskując pełnię praw patentowych do modyfikacji - rozwoju - konstrukcji.Tak aby modyfikacje np ... dozbrajanie, nie nakładały na nasz kraj konieczności ubiegania się o zgodę producenta i właściciela praw patentowych.

    2. sEBA

      To jest tylko pokaz.Nie jest powiedziane że ten pojazd zostanie kupiony przez naszą armię .Co do możliwości polskiego przemysłu to poczytaj sobie to co jest w linku poniżej.http://www.amz.pl/pl,204_amz.html

    3. stary

      To polski przemysł zbrojeniowy/motoryzacyjny kiedykolwiek istniał?! Przecież my wszystko na licencji zawsze produkowaliśmy.

  9. pragmatyk

    Podstawowa zaleta to modułowośc, Nie jest to wóz bojowy ,ale do tranmsportu małych grup wojska sie nadaje doskonale.Ciekawe co z ofertą ,czy skończy sie na pokazie.

  10. noll

    Bardzo ładny wozik :)

Reklama