Reklama
  • WIADOMOŚCI

Francuskie uzbrojenie kupione za pieniądze z SAFE

Chorwacja podpisała kontrakt dotyczący zakupu 18 armatohaubic CAESAR Mk II. Wraz z nimi pozyskane zostaną także m.in. pojazdy dowodzenia i rozpoznania na bazie wozów VBMR-L Serwal.

Francuski system artyleryjski CAESAR Mk.II.
Francuski system artyleryjski CAESAR Mk.II.
Autor. KNDS France

W dniu 8 grudnia podczas wizyty prezydenta Chorwacji Andreja Plenkovicia oraz wicepremiera i ministra obrony Ivana Anušicia w Paryżu podpisany został kontrakt na zakup armatohaubic CAESAR Mk II wraz z pojazdami wsparcia oraz wyposażeniem dodatkowym. Odbędzie się on za pośrednictwem francuskiej Generalnej Agencji Zamówień Publicznych (DGA) w ramach koalicji kilku państw (Bułgarii, Francji, Estonii, Portugalii oraz Słowenii). Fundusze będą pochodzić z europejskiego programu SAFE. Nie została podana wartość kontraktu, ale Chorwaci planowali wydać na niego 320 mln euro.

Chorwacja stawia na francuski hit eksportowy

Kontrakt ten jest dopełnieniem działań zaczętych podczas paryskich targów Eurosatory 2024, kiedy to chorwacka delegacja podpisała z Francją umowę ramową na zakup 12 armatohaubic CAESAR. Liczba ta została z czasem zwiększona do 18 sztuk (chociaż spekulowano, że Zagrzeb może zdecydować się na zakup 30 egzemplarzy.

Decyzja o ich zakupie za pośrednictwem funduszy z programu SAFE (łącznie około 1,7 mld euro) została ogłoszona już pewien czas temu, co wpisywało się w plan modernizacji technicznej chorwackiej armii. Umowa została podzielona na dwa zamówienia, z czego pierwsze będzie dotyczyć 18 armatohaubic CAESAR Mk II wraz z artyleryjskim system kierowania ogniem ATLAS oraz radiostacjami dostarczanymi przez koncern Thales.

Reklama

Francuska artyleria uzupełni tę pozyskaną od Niemiec

Druga część zamówienia będzie dotyczyć dostaw radarów artyleryjskich, dodatkowego wyposażenia dla systemu ATLAS, środków łączności od Thalesa, pojazdów logistycznych, urządzeń optoelektronicznych oraz 15 pojazdów opancerzonych Serwal. Będą one pełnić funkcję pojazdów dowodzenia oraz rozpoznania (zapewne artyleryjskiego). Zakup francuskiej artylerii ma stanowić uzupełnienie dotychczas użytkowanych operacyjnie 12 armatohaubic PzH 2000 (kolejne cztery to zapas części zamiennych).

W komunikacie firmy pojawia się informacja, że Cezary będą dostarczane na bazie ciężarówek firmy Arquus, co jest o tyle ciekawe, że niedawno pojawiały się informacje o wybraniu dla nich nośnika w postaci czeskich Tatra 815-7 w układzie 6x6.

Francuskie pojazdy opancerzone VBMR-L Serwal wysłane do Estonii.
Francuskie pojazdy opancerzone VBMR-L Serwal wysłane do Estonii.
Autor. French Forces in Estonia/X

CAESAR Mark II/NG jest ulepszoną wersją kołowej armatohaubicy CAESAR opracowywanej we współpracy kilku francuskich przedsiębiorstw zbrojeniowych, takich m.in. jak KNDS France (dawny Nexter), Arquus oraz Safran. Umowa na jej opracowanie została zawarta pomiędzy dawnym Nexterem a francuską armią w lutym 2022 roku. Uzbrojenie główne pozostaje bez zmian i stanowi je armatohaubica kalibru 155 mm z lufą L/52 (o długości ok. 8 metrów), której maksymalna donośność wynosi ponad 40 km podczas strzelania pociskami odłamkowo-burzącymi z gazogeneratorem dennym. Będzie ona także korzystać, podobnie jak poprzednia wersja, z szerokiej gamy amunicji kompatybilnej z JBMoU, w tym klasycznej odłamkowo-burzącej, przeciwpancernej BONUS oraz nowych kierowanych pocisków Katana 155 mm. Zapas amunicji to 18 pocisków wraz z ładunkami miotającymi.

Podwozie będzie stanowić ponownie odmiana zmilitaryzowanego samochodu ciężarowego Renault Sherpa, które jednak będzie posiadać lepiej opancerzoną kabinę o poziomie ochrony 2 według normy STANAG 4569. Poprawiona została mobilność całego pojazdu poprzez m.in. zastosowanie mocniejszego silnika o mocy 460 KM, sprzężonego z automatyczną skrzynią biegów. Masa pojazdu ma wynosić około 26,7 tony. Wśród innych ulepszeń CAESAR NG znalazł się również ulepszony system kierowania ogniem (wspomagany sztuczną inteligencją), system łączności radiowej Contact oraz system zagłuszania łączności Barrage francuskiej firmy Thales przeciwko minom lądowym odpalanym sygnałem radiowym. Wersja ta została pozyskana dotychczas przez m.in. Francję, Litwę, Belgię, Słowenię oraz Portugalię.

Armatohaubica CAESAR Mk II.
Armatohaubica CAESAR Mk II.
Autor. KNDS France

VBMR-L Serwal to lekki wielozadaniowy pojazd opancerzony zbudowany w układzie 4x4. Jego masa w zależności od wyposażenia oraz przeznaczenia wynosi od 15 do 17 ton. Jednostkę napędową stanowi 6-cylindrowy silnik wysokoprężny Cummins o mocy 375 KM, który sprzężono z przekładnią automatyczną Allison serii 3000. Opancerzenie zapewnia ochronę balistyczną na poziomie 4 zgodnym z normą STANAG 4569. Prędkość maksymalną określono na 100 km/h przy zasięgu operacyjnym wynoszącym 600 km.

Reklama

Z racji na swoją budowę Serwal może stać się bazą dla wielu wersji specjalistycznych, jak m.in. pojazd patrolowy, wóz łączności i dowodzenia, walki radioelektronicznej lub nośnik uzbrojenia przeciwlotniczego. W przypadku klasycznej odmiany przeznaczonej do transportu piechoty może on przewozić do 10 żołnierzy (2+8). Uzbrojenie główne w takim przypadku stanowi karabin maszynowy kal. 7,62 lub 12,7 mm umieszczony w zdalnie sterowanym module uzbrojenia T1 lub T2 Hornet.

VBMR-L Serwal.
VBMR-L Serwal.
Autor. Adrien Cullati/Armée de Terre/X
WIDEO: Stado Borsuków w WP | AW149 z polskiej linii | Defence24Week #140
Reklama
Reklama