Środki transportowe dla zamówionych przez Rosjan i budowanych w stoczni Saint-Nazaire okrętów transportu strategicznego typu Mistral będą produkowane przez stocznię STX w Lorient, a nie jak pierwotnie zakładano przy udziale grupy CENIM.
STX ma w 2014 roku dostarczyć cztery jednostki pływające zdolne do przerzutu na plażę ludzi, pojazdów i sprzętu z Mistrali kotwiczących na redzie. Nie spełnią się więc deklaracje ambasadora Rosji we Francji Aleksandra Orłowa, który poinformował w listopadzie 2012, że strona rosyjska już wybrała środki przerzutu L-CAT/EDAR francuskiej grupy przemysłowej CENIM. I nie pomógł też w tym fakt, że marynarka francuska właśnie wprowadziła do służby cztery zbudowane na bazie katamarana jednostki EDAR.
Więcej: Mistrale pod ostrzałem
STX dla okrętów „Władywostok” i „Sewastopol” o wyporności 21 000 ton proponuje rozwiązanie bardziej tradycyjne ale tańsze. Jednak sam wygląd wybranego przez Rosjan środka transportu oraz jego możliwości nie są jeszcze ujawnione. Nie ma też o nim żadnej informacji na stronie internetowej stoczni STX.
Więcej: Następny „problem” z rosyjskimi Mistralami
Jeżeli chodzi o produkcję wojskową to stocznia ta jest znana przede wszystkim z budowy pełnomorskich okrętów patrolowych, przygotowanych do działania przez długi czas i na małej prędkości. Ale ma ona również duże doświadczenie w projektowaniu jednostek specjalistycznych: hydrograficznych, statków bardzo szybkich, luksusowych jachtów pełnomorskich, jednostek przewożących produktu ropopochodne itp.
(MD)
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie