Reklama
  • Wiadomości

Farnborough: Czeskie odrzutowce na amerykańskich rynkach

Amerykańska firma Draken Internacional pozyska samoloty szkolno-bojowe L-159 ALCA produkcji czeskiej firmy Aero Vodochody. Trójstronny kontrakt negocjowany od wielu miesięcy obejmuje zakup od 14 do 28 maszyn i jego wartość może sięgnąć 26 mln dolarów. 

Fot. John5199/Flickr
Fot. John5199/Flickr

Draken International to firma oferująca usługi związane z pozorowaniem sił powietrznych przeciwnika, podczas szkolenia formacji wojskowych. Działa przede wszystkim w USA i Ameryce Południowej eksploatując samoloty takie jak McDonnell Douglas A-4K Skyhawk, Aermacchi MB-339CB, Aero L-39 Albatross, oraz zakupione w Polsce MiG-21 Bis i MiG-21 UM.

Przedstawiciele tej firmy potwierdzili podczas wystawy lotniczej w Farborough uzyskanie porozumienia w zakresie trójstronnej umowy pomiędzy Draken International, firmą Aero Vodochody i czeskiego rządu. Co najmniej 14 samolotów L-159A, które są zmagazynowane w czeskich zakładach od 2003 roku zostanie doprowadzonych do pełnej sprawności i przekazanych do USA. Maksymalnie umowa obejmie 28 maszyn.

W ramach umowy Dranek International zobowiązał się promować czeskie samoloty w obu Amerykach. Na tym rynku firma Aero Vodochody chce pozyskać nabywców na pozostałe samoloty L-159 i inne swoje produkty. Na zasadzie wzajemności czeski producent zobowiązał się do promocji usług  Dranek International na rynku europejskim. Wartość umowy szacowana jest na kilkanaście do nawet 26 mln dolarów, zależnie od ostatecznej liczby zakupionych samolotów.

Samolot L-159A ALCA (Advanced Light Combat Aircraft) to jednomiejscowa maszyna bojowa, będąca rozwinięciem samolotu szkolnego L-39 Albatros. L-159 posiada zachodnią awionikę i jest wyposażony w silnik Honeywell F-124-GA-100 oraz radar dopplerowski Galileo Grifo. Istnieje również dwumiejscowy wariant samolotu L-159.

Pod koniec lat 90-tych Czechy zamówiły ponad 70 samolotów L-159A ALCA, aby zastąpić rosyjskie Su-22 i Su-25. Ponieważ realne zapotrzebowanie lotnictwa nie przekraczało 24, pozostałe maszyny zostały zakonserwowane w 2003 roku. Od tego czasu bezskutecznie próbowano je sprzedać. L-159 oferowano do Iraku i Afganistanu, a przez pewien czas były też kandydatem w przetargu na polski samolot AJT. 

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama