Reklama

Siły zbrojne

F-16 z radarami AESA w Siłach Powietrznych USA

Radar AN/APG-83 SABR zainstalowany na pierwszym myśliwców US Air National Guard. Fot. U.S.A.F.
Radar AN/APG-83 SABR zainstalowany na pierwszym myśliwców US Air National Guard. Fot. U.S.A.F.

Koncern Northrop Grumman poinformował o zakończeniu instalacji radarów AN/APG-83 SABR na myśliwcach Lockheed Martin F-16 stacjonujących w Joint Base Andrews w stanie Maryland. To ważny krok w celu osiągnięcia wstępnej gotowości operacyjnej radarów z aktywnym skanowaniem elektronicznych (AESA) we flocie F-16 należących do Lotnictwa Gwardii Narodowej USA.

Nowe sta­cje radio­lo­ka­cyjna AN/APG-83 SABR tra­fiła na pokład F‑16 ze 121 Eskadry, słynnego 113 Skrzydła "Capital Guardians", jednostki, której zadaniem jest ochrona stolicy USA. Decyzja o pozyskaniu nowych radarów wynik potrzeb operacyjnych związanych ze wzmocnieniem potencjału obrony powietrznej terytorium Stanów Zjednoczonych. U.S. Northern Command pozyskało stacje tego typu w ramach Joint Emergent Operational Need (JEON), co można tłumaczyć jako “pilna potrzebę operacyjną”. W 2017 roku zawarto z koncernem Northrop Grumman umowę o wartość 243,8 mln dolarów i obejmuje instalację na samolotach F-16C/D należących do US Air National Guard 77 stacji radiolokacyjnej APG-83 SABR (Scalable Agile Beam Radar).

APG-83 powstał, aby zmaksymalizować możliwości F-16 w ramach dostępnej, skalowalnej architektury, bazującej na postępach uzyskanych w ramach prac nad radarami AESA  APG-77 dla F-22 Raptor i APG-81 dla F-35 Lightning II.

Mark Rossi, szef programu SABR, Northrop Grumman 

Stacje AN/APG-83 SABR zostały zaprojektowane z myślą o modernizacji samolotów bez wprowadzania istotnych modyfikacji ich struktury, jak również o instalacji na nowo produkowanych myśliwcach. Umożliwia ona między innymi rozszerzenie zdolności do zwalczania celów powietrznych poza zasięgiem widzialności wzrokowej, jednoczesne śledzenie większej liczby celów o mniejszej powierzchni odbicia, tworzenie map w trybie SAR, a także „niemal jednoczesne” wykonywanie zadań w zakresach powietrze–powietrze i powietrze–ziemia przez radar.

Radar SABR określany jest jako „skalowalny”, gdyż może zostać dostosowany do konkretnych możliwości. Na przykład wersja SABR-GS, czyli wariant przeznaczony dla bombowców B-1B Lancer, jest trzykrotnie większy od tego montowanego w F-16. US Air Force planują, że nowe stacje zastąpią w samolotach bombowych B-1B obecnie używane radiolokatory AN/APQ-164 pochodzące z lat 80. ubiegłego wieku.SABR-GS ma mieć zdolność tworzenia dużych map cyfrowych w trybie działania z syntetyczną aperturą. Ma także dać B-1B nowe, lepsze możliwości w dziedzinie ISR (rozpoznania, nadzoru i wywiadu), a także celowania.

Wprowadzenie stacji radiolokacyjnej z anteną AESA jest jednym z elementów proponowanego pakietu modernizacji samolotów F-16C/D Fighting Falcon do standardu F-16V. Instalacja nowych radar AN/APG-83 w maszynach należących do US Air National Guard otwiera możliwość ich wykorzystania w modernizacji całej floty amerykańskich F-16. Dotąd koncern Northrop Grumman dostarczył ponad 200 stacji radiolokacyjnych AN/APG-83. Są one stosowane w modernizacji myśliwców F-16 dla USA, Tajwanu i Republiki Korei, ale również stanowią wypo­sa­że­nie fabrycz­nie nowych F‑16 Block 70⁄72 zamówionych m. in.  Bahrajn, Bułgarię, Słowację oraz Tajwan.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (9)

  1. Fantasy by davidek.

    Napisałem że MiG-1.44 był dziełem programu I-90 a nie Suchoja. Ty tego nie wiedziałeś.

  2. Fantasy by davidek.

    Nie davienku. Pisałem ze MiG-1.44 był dziełem programu I-90, czego ty nie wiedziałeś.

  3. Davien

    Fantasy, ale to przeciez ty biedaku do reszty swoich Bredni dodałes że MiG1.44 był dizełem Suchoja:)) Iładnie tak kłamac:)

  4. sesed

    nasze f16 tez czeka taka moderka. ciekawe tylko kiedy

    1. GB

      Czeka, albo i nie. Nasze F-16 z tym uzbrojeniem jakie mają są bardzo dobrymi maszynami uderzeniowymi, a takie operują w osłonie/eskorcie.

    2. MK

      A kto je bedzie eskortowal, F-35 ktory sam tej eskorty wymaga?

    3. GB

      F-35 nie wymaga żadnej eskorty. Poza tym jest lotnictwo NATO.

  5. SWIERGOT

    tą drogą powinno iść lotnictwo Polskie .. tj w sprawdzoną skorupę jakim jest f-16 dać nowości ... tylko rewitalizacja naszych f-16 do wersji Viper i zakup dodatkowych dwóch eskadr f-16 w wersji India ( tj f-21 ma wszystko co f-35 plus dodatki z f-22 ... tylko jest widoczny) a gdy zaspokoimy lotnicze siły powietrzne samolotami generacji 4+ ....zakupić F-35 w ilości 12- 16 sztuk jako samoloty specjalistyczne ..rozpoznania ,WRE, ...będące substytutem - namiastką rozpoznania satelitarnego ..idąc dalej zapropnować USA rozwój tego samolotu z uwzględnieniem produkcji (wersji f-21) jego elementów w naszym kraju i nowych opcji jak możliwość startu i lądowania z odcinków drogowych czy powierzchni utwardzonych czy krótkiego startu i lądowania czy zastosowania zmian konstrukcyjnych nowych systemów bojowych zasobników itp i może dzięki temu zbudujemy Polski przemysł lotniczy i zaistniejemy..co prawda będzie to samolot schyłkowy ale do wsparcia samolotów generacji 5 i dalej znakomicie się nada uniwersalny moduł ( pickup przestworzy) ...

  6. WALDI

    Rosyjskim odpowiednikiem F-16 był MiG-33, a MiG-41 dostanie radar fotonowy

    1. Sailor

      Tak oczywiście i będzie miał jeszcze napęd WARP.

    2. tak

      Waldi poczytaj sobie co to jest foton i co to są fale radiowe. Ok napisze ci: to jest to samo, czyli każdy radar pracuje na fotonach. Podczerwień, nadfiolet, fale radiowe, rentgena, światło widzialne - to wszystko sa fotony.

  7. Efka mefka

    Modernizacja do F16V to 12mln usd

    1. Gts

      Nasz MON wybierze jednak malowanie Mig-29 i Su-22, to polska sprawdzona na hełmach i T-72 technologia.

    2. Gnom

      Jak pomalują farbą typu "czapka niewidka" to będą skuteczniejsze od F-35 - startujmy ze stworzeniem takiej technologii.

    3. Nemo

      Pomalowane farbą typu "czapka niewidka" to są śmigłowce które Macierewicz kupował pod koniec 2016 roku,już kilka lat są w służbie a jeszcze nikt ich nie widział.Podobnie jak nowe 3 a nawet 4 okręty podwodne z rakietami manewrującymi oraz 160 wyrzutni Himars,500 Krabów i tysiące dronów

  8. zw-itek

    A polskie F16 wciąż latają w sprzętowej konfiguracji z czasu zakupu, ze starym radarem dopplerowskim który jest konstrukcyjnie gorszy od zwykłej PESY nie mówiąc o rosyjskim Barsie. Jak polskie F16 mają stworzyć sieciocentryczny system wymiany danych z F35 ? Zakup F35 powinien być uzależniony od modernizacji posiadanych blok 52 do wersji V

    1. dropik

      pora na modernizację F16. powinna zacząć się w ciągu kilku lat, Tyle że Mon nie ma na to pieniędzy . Wydał akurat tyle na WOT czyli ok 2mld dolarów do 2024 roku ,m ale grunt że było fajnie . Ojojoj...

    2. Gnom

      A wiesz, ze to nadal jeden z najlepszych radarów na F-16 w służbie? By coś zmienić musi być towar na rynku i środki na zakup. A źródło danych ma niewiele do "sieciocentryczny system wymiany danych z F35". Ważny jest system transmisji i zdolność dystrybucji danych. Słaby sensor co najwyżej obniża jakość danych.

    3. Nemo

      i kolejne 2 miliardy pójdą na bazę dla amerykanów

  9. GB

    Na Zachodzie radary AESA są już standardem, nawet w modernizowanych samolotach wielozadaniowych, a liczba samolotów z takimi radarami idzie w setki sztuk, jeśli nie w ponad 1000 sztuk, tymczasem w zacofanej militarnie Rosji nie ma żadnego samolotu myśliwskiego/wielozadaniowego z takim radarem...

    1. rED

      Rosja idzie starą drogą. W tym roku 200 nowych pojazdów pancernych. Co am samoloty grunt to czołgi i rakiety.

    2. BG

      Bo ta zacofana Rosja zwykłymi radarami osiąga więcej niż USA ze swoim AESA i dlatego nie musi ich wprowadzać ... Tylko takie leszcze jak Ty podniecają się AESA.

    3. W tej zacowanej Rosji ktorej sie tak strasznie boisz :).

Reklama