Siły zbrojne
Europejskie koncerny wspólnie zbudują bezzałogowiec klasy MALE
Firmy Airbus, Dassault Aviation i Alenia Aermacchi zaproponowały prowadzenie wspólnych prac w celu zbudowania europejskiego bezzałogowca klasy MALE.
Europejskie koncerny Airbus, Dassault Aviation i Alenia Aermacchi we wspólnym oświadczeniu wyraziły wolę połączenia wysiłków w celu opracowania europejskiego bsl klasy MALE (Medium Altitude, Long Endurance) w ramach programu MALE 2020. Zaproponowano przede wszystkim wstępne określenie wymagań użytkowników z Francji, Niemiec i Włoch, w celu umożliwienia koordynacji prac.
Trzej europejscy potentaci sektora lotniczo - obronnego doszli do porozumienia odnośnie współpracy i podziału pracy w programie budowy bezzałogowca klasy MALE do 2020 roku. Otwiera ono drogę do prowadzenia kooperacji, pozwalającej na przyspieszenie prac i ograniczenie ich kosztów. Jednocześnie uzgodnienie wymagań przez użytkowników i przedstawicieli przemysłu powinno służyć redukcji kosztów prac rozwojowych i ryzyka technologicznego. W rezultacie programu MALE 2020 europejski bezzałogowy środek latający tej klasy powinien powstać nie później, niż do 2020 roku.
Przedstawiciele największych podmiotów sektora lotniczo – obronnego ze Starego Kontynentu już w 2013 roku apelowali o podjęcie prac nad budową europejskiego bezzałogowego systemu powietrznego. Miało to służyć między innymi ograniczeniu zależności Europy od systemów uzbrojenia produkowanych poza Starym Kontynentem. Warto przy tym pamiętać, że wspólne pozyskanie bsl klasy MALE to jeden z elementów programu Europejskiej Agencji Obrony (EDA), dotyczącego systemów bezzałogowych.
Mirosław Znamirowski
A czy Polska nie mogła by zbudować maszyny tej klasy wykorzystując jako bazę samolot Flaris LAR 1?
paffo
Haha, jasne. Fajne zapowiedzi ale moim zdaniem nierealne. USA i Izrael budują MALE od kilkudziesięciu lat. I na pewno europejczycy nie zbudują go w rok, dwa, czy pięć. A dla zainteresowanych polecam link http://m.thelocal.de//20140213/euro-hawk-drone-disaster-germany-200-million-euros-over-budget Jak widać próby już były
Amoroso
Platforma raczej nie stanowi głównego problemu. Myślę, że system zdalnego sterowania i odporność na zakłócenia są największymi przeszkodami przy budowie bezzałogowca. Nasz przemysł powoli zaczyna opracowywać coraz to lepsze konstrukcje, ale potrzeba na to wszytko czasu.