- Wiadomości
Europejscy producenci pojazdów opancerzonych połączą się?
Niemiecki koncern Krauss-Maffei Wegmann i francuska firma Nexter Systems planują stworzenie holdingu. Może to oznaczać połączenie największych producentów pojazdów opancerzonych, w tym czołgów, w Niemczech i we Francji.
Według komunikatu prasowego 1 lipca szefowie obydwu przedsiębiorstw podpisali w Paryżu porozumienie, otwierające drogę do ich ewentualnego połączenia. W jego wyniku mogłaby powstać grupa kapitałowa uzyskująca roczne przychody rzędu 2 miliardów euro, dysponująca portfelem zamówień o wartości 6,5 miliardów euro i zatrudniająca ponad 6 000 pracowników.
Akcje nowego holdingu byłyby podzielone po 50 % między obecnych właścicieli firm Krauss-Maffei Wegmann (KMW) i Nexter Systems, czyli francuskie przedsiębiorstwo państwowe GIAT Industries S.A. i niemiecką firmę Wegmann GmbH & Co. Połączenie firm ma w założeniu pozwolić na wzmocnienie ich konkurencyjności na rynkach światowych, zwiększenie potencjału badawczo – rozwojowego i zachowanie miejsc pracy na Starym Kontynencie.
Sztandarowym produktem niemieckiego KMW są podlegające stopniowym modernizacjom czołgi Leopard 2, ale firma bierze także udział w wytwarzaniu kołowych transporterów opancerzonych Boxer czy gąsienicowych bojowych wozów piechoty Puma. Nexter Systems oferuje z kolei czołgi podstawowe Leclerc, a także kołowe transportery opancerzone VBCI i haubice samobieżne Caesar, zainteresowanie którymi sygnalizowała między innymi British Army. Ewentualne połączenie KMW i Nexter Systems może stanowić istotny krok na drodze do konsolidacji europejskiego przemysłu zbrojeniowego.
Przewiduje się, że nowy holding może zostać utworzony na początku 2015 roku. Wcześniej przeprowadzony zostanie proces oceny transakcji (due diligence), a połączenie obydwu firm będzie musiało zostać zatwierdzone przez organy regulacyjne.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]