Reklama

Siły zbrojne

Eurofighter uzbrojony w pociski powietrze-ziemia Brimstone

Fot. BAE Systems.
Fot. BAE Systems.

Koncern BAE Systems przeprowadził serię prób samolotu Eurofighter Typhoon z pociskami powietrze-ziemia Brimstone.

W trakcie testów po raz pierwszy w historii pod skrzydłami Eurofightera zostały podwieszone pociski powietrze-ziemia Brimstone 2 - łącznie sześć rakiet w odmianie ćwiczebnej. Maszyna była również uzbrojona w bomby kierowane Paveway IV, które wcześniej były zrzucane z Typhoonów należących do Royal Air Force.

Siły powietrzne Wielkiej Brytanii zamierzają zintegrować Eurofightery z pociskami Brimstone 2 do 2018 roku, aby rozszerzyć ich zdolności w zakresie powietrze-ziemia i tym samym pozwolić na stopniowe zastąpienie samolotów Tornado GR4. W lipcu 2014 roku rozpoczęto produkcję seryjną pocisków Brimstone 2 w zakładach MBDA w Wielkiej Brytanii.

Pociski rodziny Brimstone były z powodzeniem używane bojowo w Afganistanie, Libii oraz w Iraku, także podczas operacji przeciwko terrorystom z organizacji Państwo Islamskie rozpoczętej w bieżącym roku. Obecnie eksploatowany jest wariant Dual-Mode Brimstone, wyposażony w radiolokator milimetrowy i system naprowadzania półaktywnego laserowego, zdolny do także do celów poruszających się na powierzchni wody. Jest zastępowany przez pociski Brimstone 2, charakteryzujące się m.in. większym zasięgiem.

Docelowo samoloty Eurofighter Typhoon należące do sił powietrznych Wielkiej Brytanii będą mogły wykorzystywać również pociski manewrujące powietrze-ziemia typu Storm Shadow oraz rakiety powietrze-powietrze średniego zasięgu Meteor, projektowane z myślą o przechwytywaniu wysokomanewrowych statków powietrznych. Ponadto, Typhoony 2. i 3. Transzy zostaną zintegrowane ze stacjami radiolokacyjnymi Captor-E z aktywnym skanowaniem elektronicznym (AESA).

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (8)

  1. marek

    skad wy bierzecie info o lepszosci jednych od drugich- z instrukcji od gier ??!!!! Dlaczego boicie sie tak F16 ( bo dzis inne Amerykany, sa tez niepewne) jak Wigilii u tesciowej..... obiecankami i dobrymi checiami jest podobno pieklo wybrukowane, a polski kapital - nie guma od gaci - nie da sie rozciagac. jak sie nasze Jastrzebie zestarzeja to i Rafalki, Gripeny i EF razem z nimi. Ja bym poczekal na decyzje USANCOW, zdaje sie ze Blyskawica II im nie do konca wychodzi, moze warto by bylo tak ze 2 egz porzadnie przetestowac, niz ludzic sie nadzieja, ze COS z tego bedzie....

  2. Przemo

    AESA Captor E https://www.youtube.com/watch?v=HOvAtAX3DT0

  3. lot

    Rafael dominuje https://defenseissues.wordpress.com/2014/01/11/comparing-modern-western-fighters/

    1. ja

      RAFALE!!!

  4. Rico

    Wiem że to nieistotne dla myśliwca ale ten Rafaele jest sexi - te linie :)

    1. Jam to

      Fakt, niezła ta Rafalale :) Taka francuska

  5. gy

    bierzemy 50 tajfunów :), na rafale nas nie stać, f35 na razie można powiedzieć na papierze bo nieprzetestowany a już potwornie drogi.

  6. tank_buster

    Eurofighter może przenosić nawet 18 Brimstone (+ 1000 l dodatkowy zbiornik paliwa i rakiety p-p), czyli w jednej misji 1 samolot może zniszczyć ponad kompanię czołgów. Ten ppk dzięki naprowadzaniu radarowemu może być użyty w każdych warunkach atmosferycznych i może być wystrzeliwany salwami, czyli atakować wiele celów jednocześnie. Mało tego Brimstone 2 ma mieć zasięg ponad 20 km, czyli Eurofighter będzie mógł atakować cele spoza zasięgu lufowych zestawów przeciwlotniczych, a także rakietowych krótkiego zasięgu, co znacznie zwiększy jego przeżywalność na polu walki. To jest prawdziwy zabójca czołgów, a nie inne czołgi, które nie mają z nim porównania, ustępując jemu pod wieloma ważnymi względami. Taki samolot na polu walki to śmierć dla wszelkich pojazdów opancerzonych przeciwnika. Ich załogi nawet nie będą wiedziały, kiedy zostaną trafione.

    1. 666

      Oczywiście zakładając, że w powietrzu fruwają same EF, a nie roi się od niego od wściekłych SUk i PAK FA.

  7. Kóma

    Chyba bomby kierowane Paveway, a Pawevay (PAVE jest skrótem od Precision Avionics Vectoring Equipment). Trochę więcej rzetelności w pisaniu pls :))))

  8. Alex

    Moze czas powaznie pomyslec o tych samolotach, a nie marzyc o jakichs F-35.

    1. Legion

      Dobry samolot ale lepszy lub w najgorszym przypadku identyczny jest Rafale a blisko o $30mln. tańszy. Gdyby tylko dostał IRIS-T + BRIMSTONE + Towed decoy + mocniejsze silniki(jeśli katar je kupi to będzie już pewne) to byłaby to chyba maszyna idealna... Dodatkowo niestety wygląda że EF ma wadę konstrukcyjną którą jest pękająca sekcja ogonowa.

    2. Adam

      Może najpierw poczytaj o problemach technicznych z Typhoonami w UK, Niemczech, Austrii i Hiszpanii.

Reklama