Siły zbrojne

Estonia: A-10 Warthog lądują na autostradzie

Fot. Minnesota National Guard/Tech. Sgt. Amy M. Lovgren/
Fot. Minnesota National Guard/Tech. Sgt. Amy M. Lovgren/

Na estońskiej autostradzie wylądowały cztery samoloty szturmowe A-10C Thunderbolt II należące do 107th Fighter Squadron, 127th Wing, Michigan National Guard. Działania te, realizowane w ramach manewrów Saber Strike, maja wymiar historyczny. Poprzednie lądowanie na autostradzie maszyn tego typu miało miejsce w 1984 roku w Niemczech. 

Historyczne lądowanie amerykańskich niszczycieli czołgów odbyło się 20 czerwca około drugiej po południu w Północnej Estonii, na specjalnie przygotowanym odcinku autostrady Jagała-Karaweta. Maszyny biorące udział w ćwiczeniach NATO Saber Strike 16 wystartowały z łotewskiej bazy Lielvārde w pobliżu Rygi, gdzie stacjonują.

Czytaj też: Szturmowe A-10 przyleciały do Estonii

Jak przyznał jeden z oficerów 107 Eskadry, której samoloty lądowały na estońskim DOL, jest to pierwszy taki przypadek po zakończeniu zimnej wojny. Pomimo tego, że samoloty A-10 Warthog zostały opracowane do tego typu działań, od ponad trzech dekad nie trenowano lądowania na doraźnie przygotowanym odcinku drogi.

Cała akcja wymagała nie tylko kunsztu pilotów i obsługi naziemnej, ale też pewnych przygotowań. Właściciele okolicznych gruntów zgodzili się na przycięcie części krzewów, zarośli i drzew znajdujących się blisko drogi na odcinku wybranym na lądowisko. Odcinek drogi został wcześniej zamknięty dla ruchu i dokładnie wymieciony z wszelkich obiektów które mogłyby zostać zassane do silników.

Cztery samoloty A-10 Amerykańskiej Gwardii Narodowej wylądowały i wystartowały z tego Drogowego Odcinka Lotniskowego (DOL) udowadniając, że mimo czterech dekad na karku Warthog nadal się sprawdza jako maszyna bliskiego wsparcia powietrznego. Natomiast procedura wykorzystania odcinka drogi jako doraźnego lotniska może stanowić istotny element ćwiczeń przygotowujących na konflikt konwencjonalny, w którym lotniska znajdują się zawsze wśród priorytetowych celów dla pocisków manewrujących, rakiet i lotnictwa przeciwnika. 

W Polsce również prowadzono operacje z Drogowych Odcinków Lotniskowych, były one kontynuowane w pierwszych latach po przystąpieniu do struktur Sojuszu Północnoatlantyckiego. Jeszcze w marcu br. rzecznik MON Bartłomiej Misiewicz poinformował Defence24.pl, że szkolenia z wykorzystaniem DOL nie są planowane.

Jeśli jesteś przedstawicielem wybranych instytucji zajmujących się bezpieczeństwem Państwa przysługuje Ci 100% zniżki!
Aby uzyskać zniżkę załóż darmowe konto w serwisie Defence24.pl używając służbowego adresu e-mail. Po jego potwierdzeniu, jeśli przysługuje Tobie zniżka, uzyskasz dostęp do wszystkich treści na platformie bezpłatnie.