Reklama
  • Wiadomości

Egipt wzmocni flotę śmigłowców Apache. W tle problemy z Ka-52

Departament Stanu USA wydał zgodę na sprzedaż do Egiptu 10 śmigłowców szturmowych AH-64E. Egipcjanie za wszystkie Apache Guardian wraz z uzbrojeniem oraz pakietem logistycznym i szkoleniowym zapłacą maksymalnie miliard dolarów. Równolegle władze w Kairze pozyskują rosyjskie maszyny Ka-52, ale nieoficjalne, egipskie źródła podają, że napotkano na poważne problemy techniczne związane z tymi śmigłowcami. Mogło to wpłynąć na decyzję o zakupie amerykańskich wiropłatów szturmowych.

Fot. Boeing
Fot. Boeing

Oprócz dziesięciu śmigłowców AH-64E Apache Guardian Egipt może pozyskać, w ramach pakietu, m.in. 24 wyrzutnie dla Hellfire i 135 samych pocisków AGM-114, a także podwieszane działka M230 oraz szereg innego sprzętu. 

Wszystkie maszyny, które Egipcjanie chcą kupić od Amerykanów, mają posłużyć im do wzmocnienia floty wielozadaniowych ciężkich śmigłowców szturmowych wykorzystywanych do prowadzenia operacji antyterrorystycznych - szczególnie na półwyspie SynajJak podkreśla DSCA, zwalczanie płynącego z tego kierunku zagrożenia leży również w interesie Amerykanów. Obecnie lotnictwo Egiptu posiada 46 śmigłowców Apache w wersji AH-64D spośród, których 36 to przebudowane maszyny AH-64A pozyskane jeszcze w latach 90. 

Za realizację kontraktu, w razie jego podpisania, odpowiedzialne będą takie firmy, jak Boeing, Lockheed Martin i Raytheon. Co więcej, sprzedaż wiązać się będzie z wysłaniem na 12 tygodni do Egiptu 25 przedstawicieli władz USA lub zajmujących się kontraktem koncernów. Będą oni odpowiedzialni m.in. za przeprowadzenie szkolenia. 

Różnice pomiędzy AH-64E Apache Guardian, a wcześniejszymi wersjami obejmują m.in. nowocześniejszy układ napędowy (z silnikami T700-GE-701D  oraz wirnikiem z kompozytowymi łopatami). Modernizację objęły też awionikę i oprogramowanie. AH-64E otrzymał zmodyfikowany układ optoelektroniczny M-TADS/PNVS (ang. Modernized Target Acquisition Designation Sight/Pilot Night Vision Sensor) charakteryzujący się wyższą rozdzielczością, nowsze systemy samoobrony oraz zmodernizowany system śledzenia celów i radar Longbow. W wersji dla US Army maszyna posiada również możliwość kontrolowania do czterech BSP typu Grey Eagle lub Shadow M2.

Problemy z rosyjskim sprzętem?

Nieoficjalne, egipskie źródła podają, że władze kraju zdecydowały się na pozyskanie amerykańskiego sprzętu po problemach technicznych, jakie napotkali korzystając z maszyn Ka-52. Związane miały być one z silnikiem, awioniką, system nawigacji oraz noktowizji. Problemy z silnikiem pojawiać się mają, gdyż sprzęt nie radzi sobie z gorącym klimatem i traci moc. 

Na wyposażenie Egiptu trafiło przynajmniej 12 maszyn z Rosji, z czego pierwsze trzy dostarczono w połowie 2017 roku. Służyły one do szkolenia pilotów. Informacje na temat dostaw nie zostały jednak oficjalne przekazane przez egipskie władze, ale pozyskane na podstawie zdjęć satelitarnych z sierpnia br. 

Dostawy realizowane są na podstawie umowy z 2015 roku, która zakłada sprzedaż 46 śmigłowców Ka-52. Egipt stał się pierwszym zagranicznym użytkownikiem tych maszyn. Dostawy wszystkich śmigłowców, zgodnie z deklaracjami Rosjan, mają zakończyć się w 2020 roku. 

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama