Lotniczy system obserwacji i kontroli ma zostać zakupiony w ramach programu Crowsnest do 2019 r. Będzie zamontowany na śmigłowcach AgustaWestland EH101 Merlin Mk2. Dzięki temu brytyjskie lotniskowce mają mieć odpowiednio przygotowane grupy lotnicze już w 2020 r.
Kontrakt za około 500 milionów funtów zostanie rozstrzygnięty po serii testów, które przejdą na Merlinach oba proponowane rozwiązania. W przypadku Thales UK oferowana jest zmodernizowana wersja systemu kontroli i obserwacji Cerberus i radaru Searchwater 2000 (który jest obecnie wykorzystywany na pokładzie śmigłowcowca HMS „Ocean”). Obracana antena tej stacji radiolokacyjnej jest opuszczana w charakterystycznej kopule podwieszanej pod śmigłowcem.
Spółka Lockheed Martin UK otrzymała kontrakt za 24 miliony funtów na opracowanie i przetestowanie w powietrzu nowej wersji systemu obserwacji i kontroli Vigilance. Ma on współpracować z przyczepionymi do boku helikopterów zasobnikami, w których będą umieszczone anteny radaru z elektronicznie kształtowaną i sterowaną wiązką AN/APG-80/81 opracowanego przez koncern Northrop Grumman.
hehehe
No proszę: tak się śmiano z kacapów, że radary dają na śmigłowce "bo nie umieją zrobić AWACSa startującego z lotniskowca" a tu proszę...
Lucek
Skończcie już porównywać Rosję kraj biedniejszy od UK bez dostępu do zachodnich technologii do NATO bo to nie ten rozmiar kapelusza. Tu samo USA ma 10 x większy budżet wojskowy i dostęp do najlepszych specjalistów w każdej dziedzinie. Rosja nawet bez zachodnich technologii nie potrafi wydobywać gazu czy ropy z terenów podbiegunowych a ma robić jeszcze bardziej zaawansowane technologie lepiej niż zachód. Rosja dalej katiusze i dawaj wpieriod nie licząc trupów co widać na Ukrainie.
Davien
Wyjaśnij mi więc po co Anglicy mają wymyślać nowy samolot AEW , bo Hawkeye raczej nie wystartuje ze śmigłowcowca.Uzywali smigłowców na poprzednich okretach i się sprawdziły.