Siły zbrojne
Dron X-47B wylądował z użyciem liny hamującej. Northrop Grumman zyskuje przewagę w konkursie US Navy
Pierwsze lądowanie dronu bojowego z użyciem liny hamującej zakończyło się powodzeniem. Niestety jak na razie tylko na lotnisku.
Testy przeprowadzono terenie bazy lotnictwa morskiego USA Patuxent River (w Maryland). Mają one przygotować obsługę dronu do wykonania takiej samej operacji na pokładzie lotniskowca. Jeżeli pozostałe badania zakończą się powiedzeniem to jeszcze w tym miesiącu bezzałogowiec zostanie przeniesiony na pokład lotniskowca USS „George H. W. Bush” (CVN-77), gdzie rozpoczną się próby startu z wykorzystaniem katapulty, a później lądowania z wykorzystaniem linii hamujących.
Więcej: X-47B „wylądował” na lotniskowcu
W czasie sobotnich oblotów dron X-47B przy lądowaniu wysuwał hak hamujący i był szybko wyhamowywany po zaczepieniu się o linę stopującą Mk-7 zamontowaną na pasie startowym. Instalacja ta jest identyczna do tej, jaką wykorzystuje się na lotniskowcach i na co dzień służy do testowania statków powietrznych wykorzystywanych w pokładowym lotnictwie morskim.
Jak na razie X-47B wykazuje się bardzo dobrymi właściwościami lotnymi, sprawdziły się również: system sterowania i nawigacji, oraz techniczne i praktyczne możliwości tego statku powietrznego podczas startu i lądowania.
Więcej: Rywalizacja o drony dla amerykańskiej armii. Lockheed ujawnia nowe szczegóły
W ten sposób Northrop Grumman zyskuje przewagę w konkursie na projekt bojowego bezzałogowego statku powietrznego działającego z pokładu lotniskowców UCLASS (Unmanned Carrier Launched Airborne Surveillance and Strike) nad swoimi konkurentami: koncernami Boeing, General Atomics Aeronautical Systems i Lockheed Martin. Ale należy pamiętać, że nawet zakończone z sukcesem testy na lotniskowcu nie oznaczają, że X-47B wejdzie ostatecznie na uzbrojeniu US Navy. Może – ale nie musi.
(MD)