Grupa stoczniowa Damen zaprezentował publicznie nowej generacji, szybką łódź sztywnodenną typu Damen RHIB 1050, która ma według producenta zapewnić skuteczność w wykonywaniu zadań oraz bezpieczeństwo i ergonomię dla załogi.
Prezentację nowej jednostki pływającej zorganizowano w czasie tegorocznej wystawy Europort w Rotterdamie. W ten sposób Damen poinformował o rozszerzeniu swojej oferty o wielozadaniowe łodzie pontonowe ze sztywnym kadłubem klasy RHIB (rigid hull inflatable boats). Damen RHIB 1050 to w pełni sprawdzona i gotowa do produkcji jednostka pływająca o długości 10,5 m i szerokości 3,35 m. Została ona opracowany przez stocznię Damen Shipyards Hardinxveld i może być wykorzystywana: jako niezależna platforma pływająca (np. dla wojsk specjalnych) lub jako wyposażenie dużych okrętów (np. do prowadzenia operacji abordażowo – inspekcyjnych).
W nowej łodzi zastosowano sztywny kadłub wykonany z żywicy epoksydowej wzmocnionej włóknem szklanym (w przeciwieństwie do często stosowanych w tym celu materiałów poliestrowych) oraz zalecane przez Lloydsa zamknięte komory wypornościowe wypełnione specjalną pianką. Zastosowanie materiałów epoksydowych wskazuje wyraźnie, że produkcja nowych łodzi może zostać również zlecona stoczni Damen w Antalaya w Turcji.
Sam kadłub jest tak opracowany, by można było na nim zabudować dowolne wyposażenie w zależności od wymagań klienta. Proponowane są przy tym już sprawdzone rozwiązania, jak np. konsola dowódcy łodzi i sternika (z ergonomicznie rozplanowanymi manipulatorami i wskaźnikami). Zbadano również optymalny rozkład amortyzowanych siedzeń dla załogi i pasażerów. Takie siedziska są konieczne dla bezpieczeństwa ludzi, ponieważ testy wykazały, że łódź może się poruszać z prędkością większą niż 50 węzłów (około 100 km/h). Prędkość ta może być jeszcze większa, ponieważ na pierwszej łodzi zastosowano dwa silniki typu Volvo Penta każdy o mocy 370 KM. W budowanej obecnie drugiej łodzi mają być już użyte silniki o mocy 400 KM.
Konsole sterowania i dowodzenia w Damen RHIB 1050 zostały przesunięte do tyłu dzięki czemu według producenta, załoga ma mieć łatwiejszy dostęp do „operacyjnej” części dziobowej. Przedział silnikowy ma być w ten sposób wyraźnie ograniczony. Dodatkowo wzdłuż całej łodzi, na burtach rozplanowano zabezpieczające uchwyty i zaczepy oraz zainstalowano łaty materiału ograniczającego poślizg.
Łódź ma dwa zbiorniki paliwa umieszczone pod wymienialnym pokładem, na którym rozmieszczono na razie 10 siedzisk dla dwuosobowej załogi i desantu. Dostęp do tych zbiorników według producenta jest bardzo łatwe dzięki zastosowaniu prostego systemu montażu i demontażu wyposażenia pokładowego. Podobnie łatwo można się dostać do obu silników. Maszt jest składany przegubowo, co przyśpiesza przygotowanie łodzi do transportu i przechowania.
Producent podkreśla, że w RHIB 1050 zadbano o podniesienie niezawodności zarówno samej łodzi (poprzez zastosowanie bardzo dobrych i sprawdzonych materiałów), jak i zamontowanej na niej systemów elektronicznych. Znajdują się one bowiem za specjalnymi szklanymi osłonami w wodoszczelnych komorach, które są dodatkowo ogrzewane i wentylowane (zmniejszając wilgotność do wymaganego poziomu).
Na rufie zastosowano specjalna platformę, która pomaga w nurkowaniu i tworzy barierę ochronną dla napędów rufowych. Część dziobowa jest spłaszczona, służąc jako ochraniacz podczas dobijania do innych jednostek pływających.
wafel
WP zakupilo niedawno partie pontonow na wiosla TO SABOTAZ a gdzie nasz kontrwywiad ... we mgle
Tere
Cena ?
popeye
cena morska oczywiscie :)