Prezentację nowej jednostki pływającej zorganizowano w czasie tegorocznej wystawy Europort w Rotterdamie. W ten sposób Damen poinformował o rozszerzeniu swojej oferty o wielozadaniowe łodzie pontonowe ze sztywnym kadłubem klasy RHIB (rigid hull inflatable boats). Damen RHIB 1050 to w pełni sprawdzona i gotowa do produkcji jednostka pływająca o długości 10,5 m i szerokości 3,35 m. Została ona opracowany przez stocznię Damen Shipyards Hardinxveld i może być wykorzystywana: jako niezależna platforma pływająca (np. dla wojsk specjalnych) lub jako wyposażenie dużych okrętów (np. do prowadzenia operacji abordażowo – inspekcyjnych).

fot. Damen

W nowej łodzi zastosowano sztywny kadłub wykonany z żywicy epoksydowej wzmocnionej włóknem szklanym (w przeciwieństwie do często stosowanych w tym celu materiałów poliestrowych) oraz zalecane przez Lloydsa zamknięte komory wypornościowe wypełnione specjalną pianką. Zastosowanie materiałów epoksydowych wskazuje wyraźnie, że produkcja nowych łodzi może zostać również zlecona stoczni Damen w Antalaya w Turcji.

Sam kadłub jest tak opracowany, by można było na nim zabudować dowolne wyposażenie w zależności od wymagań klienta. Proponowane są przy tym już sprawdzone rozwiązania, jak np. konsola dowódcy łodzi i sternika (z ergonomicznie rozplanowanymi manipulatorami i wskaźnikami). Zbadano również optymalny rozkład amortyzowanych siedzeń dla załogi i pasażerów. Takie siedziska są konieczne dla bezpieczeństwa ludzi, ponieważ testy wykazały, że łódź może się poruszać z prędkością większą niż 50 węzłów (około 100 km/h). Prędkość ta może być jeszcze większa, ponieważ na pierwszej łodzi zastosowano dwa silniki typu Volvo Penta każdy o mocy 370 KM. W budowanej obecnie drugiej łodzi mają być już użyte silniki o mocy 400 KM.

fot. Damen

Konsole sterowania i dowodzenia w Damen RHIB 1050 zostały przesunięte do tyłu dzięki czemu według producenta, załoga ma mieć łatwiejszy dostęp do „operacyjnej” części dziobowej. Przedział silnikowy ma być w ten sposób wyraźnie ograniczony. Dodatkowo wzdłuż całej łodzi, na burtach rozplanowano zabezpieczające uchwyty i zaczepy oraz zainstalowano łaty materiału ograniczającego poślizg.

Łódź ma dwa zbiorniki paliwa umieszczone pod wymienialnym pokładem, na którym rozmieszczono na razie 10 siedzisk dla dwuosobowej załogi i desantu. Dostęp do tych zbiorników według producenta jest bardzo łatwe dzięki zastosowaniu prostego systemu montażu i demontażu wyposażenia pokładowego. Podobnie łatwo można się dostać do obu silników. Maszt jest składany przegubowo, co przyśpiesza przygotowanie łodzi do transportu i przechowania.

Producent podkreśla, że w RHIB 1050 zadbano o podniesienie niezawodności zarówno samej łodzi (poprzez zastosowanie bardzo dobrych i sprawdzonych materiałów), jak i zamontowanej na niej systemów elektronicznych. Znajdują się one bowiem za specjalnymi szklanymi osłonami w wodoszczelnych komorach, które są dodatkowo ogrzewane i wentylowane (zmniejszając wilgotność do wymaganego poziomu).

fot. Damen

Na rufie zastosowano specjalna platformę, która pomaga w nurkowaniu i tworzy barierę ochronną dla napędów rufowych. Część dziobowa jest spłaszczona, służąc jako ochraniacz podczas dobijania do innych jednostek pływających.

Reklama

Komentarze (2)

  1. wafel

    WP zakupilo niedawno partie pontonow na wiosla TO SABOTAZ a gdzie nasz kontrwywiad ... we mgle

  2. Tere

    Cena ?

    1. popeye

      cena morska oczywiscie :)