Reklama

Siły zbrojne

Czechy kupią australijski transporter sprawdzony na Ukrainie?

Autor. Siły Zbrojne Nowej Zelandii.

Firma VOP CZ wraz ze swoimi partnerami zagranicznymi zademonstrowała przedstawicielom czeskiego ministerstwa obrony oraz Dowództwa Generalnego australijskiej produkcji minoodporny pojazd opancerzony Bushmaster.

Plotki dotyczące chęci pozyskania przez Czechy australijskiej produkcji Bushmastera pojawiają się od wielu miesięcy, budząc spore zdziwienie z racji na posiadanie w czeskim przemyśle zbrojeniowym konstrukcji o podobnych parametrach w układzie 4x4 jak Patriot II (protoplasta polskiego Warana), Mars 4x4, Vega 4x4, lub pojazdów 6x6 jak Tadeus, TITUS oraz Vega 6x6. Zakup wozu z Australii powiązany jest z planem dotyczącym pozyskania przez Czechy 50 sztuk tzw. uniwersalnej platformy kołowej dla wojsk inżynieryjnych (w trzech odmianach specjalistycznych). Bushmaster ma być preferowany przez czeskie Dowództwo Generalne, co jednak ma budzić sprzeciw osób związanych z przemysłem zbrojeniowym. Na korzyść konstrukcji z Australii ma przemawiać sprawdzenie jej w warunkach wojennych (m.in. na Ukrainie, gdzie ma zbierać dobre opinie) oraz fakt, że poszukiwane trzy warianty wozów inżynieryjnych na niej oparte, jakie chcą pozyskać Czesi,są już dostępne.

Reklama

W przypadku wyboru Bushmastera czeski VOP CZ będzie zaangażowany w jego częściową produkcję oraz wsparcie eksploatacji przez cały okres użytkowania. Mimo tego, decyzja o jego zakupie jest w Czechach mocno dyskusyjna. Jego pozyskanie będzie się wiązać z pewnym zyskiem dla czeskiego przemysłu, chociaż nie tak dużym jak wybór konstrukcji o rodzimym rodowodzie. Zapewne kolejnym czynnikiem decydującym o chęci kupienia produktu Thales Australia przed armię jest czas dostaw, chociaż jak pokazuje polsko-czeska współpraca przy produkcji Warana 4x4 czeski przemysł jest bardzo sumiennym i sprawnie działającym partnerem. Oczywiście istotna kwestią są też zdolności np. tatry do produkcji podwozi, a obecnie firma ta nie narzeka na brak zamówień, w tym także ze strony czeskich sił zbrojnych . Oprócz wspomnianych konstrukcji jako przykład pojazdu nadającego się na wspomnianą uniwersalną platformę kołową podaje się też używany przez czeską armię Iveco LMV.

Czytaj też

Bushmaster to pojazd minoodporny (MRAP) produkowany przez firmę Thales Australia. Jego historia sięga 1993 roku, gdy Siły Zbrojne Związku Australijskiego (Australian Defence Forces - ADF) zainicjowały projekt Bushranger, w ramach którego chciano pozyskać między innymi nowe pojazdy opancerzone, służące do transportu piechoty zmotoryzowanej – IMV (Infantry Mobility Vehicle). Docelowo miały one zastąpić, używane do tej pory w tym celu, terenowe ciężarówki Unimog. W wymaganiach dla IMV zakładano, że będzie to pojazd zdolny do przewiezienia dziewięciu żołnierzy wraz z ekwipunkiem, żywnością oraz 270 litrami wody. Jego zasięg powinien wynieść od 600 do 1000 km, a możliwości pokonywania terenu nie powinny być gorsze niż Unimogów. Od początku realizacji projektu zakładano, że nowy pojazd transportowy piechoty będzie opancerzony, zapewniając ochronę przed pociskami kalibru 7,62 mm i 5,56 mm, pożądana była także jego odporność na eksplozje min.

Czytaj też

Prace nad prototypem Busmastera rozpoczęły się w styczniu 1997 roku, a pierwszy prototyp ukończono we wrześniu tego roku. Konstrukcję wozu opracowano w firmie Perry Engineering we współpracy z Timoney Technology Ltd. W późniejszym okresie projekt został przejęty przez głównego kooperanta przemysłowego ADF – firmę Australian Defence Industries Ltd. (ADI) – obecnie Thales Australia. Testy zgłoszonych prototypów rozpoczęły się w połowie 1998 roku, a w ich wyniku, 10 marca 1999 roku, wybrano Bushmastera, w którym połączono wiele ciekawych rozwiązań, tworzących w sumie konstrukcję spełniającą oczekiwania ADF. Kluczem do sukcesu stały się trzy – idealnie wręcz dobrane – elementy: kadłub, zawieszenie oraz układ napędowy.

Reklama

Dopuszczalna masa całkowita pojazdu wynosi ponad 15 ton. Wóz wyposażony jest w silnik Caterpillar 3126E o poj. 7,2 litra, osiągający moc 226 kW/ 300 KM, współpracujący z automatyczną przekładnią ZF 6HP502 o sześciu przełożeniach. Bushmaster przewozi dziewięciu żołnierzy (plus kierowca) z maksymalną prędkością 100 km/h, a jego zasięg wynosi 800 km. Podstawowe opancerzenie kadłuba wykonane jest na poziomie I wg STANAG 4569, ale może zostać ono zwiększone poprzez montaż dodatkowych osłon do poziomu III. Ochrona przed odłamkami oraz przeciwminowa na poziomie V wg STANG 4569, a w przypadku min, czy improwizowanych ładunków przekracza ona poziom III a/b (ekwiwalent 8 kg TNT). Są to bardzo dobrze oceniane pojazdy, sprawdzone m.in. podczas wojny w Afganistanie. Ich uzbrojenie może stanowić szeroka gama systemów lufowych jak karabiny czy armaty automatyczne, czy granatniki automatyczne. Mogą one zostać umieszczone na obrotnicy/ZSMU lub systemie wieżowym. Obecnie znajdują się na stanie sił zbrojnych takich krajów jak . Australia, Indonezja, Ukraina, Japonia, Wielka Brytania czy Holandia.

Czytaj też

MRAPy Bushmaster w służbie Japońskich Sił Samoobrony
MRAPy Bushmaster w służbie Japońskich Sił Samoobrony
Autor. 太刀風/ Wikipedia

Współpraca Mateusz Multarzyński

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (3)

  1. Bren2

    Jednym z powodów rozważania zakupu Bushmasterów jest fakt, że Ministerstwo Obrony i czeska armia nie chcą być uzależnione od jednego dostawcy, czyli CSG. Ponieważ inne opcje, takie jak Titus, Patriot II (swoją drogą, polski Waran jest identyczny konstrukcyjnie z Patriotem II, jedyną różnicą jest to, że kabina jest produkowana w Polsce według czeskich rysunków projektowych) czy nowe Tadeas są Produkty CSG. Przy okazji, czeskie Ministerstwo Obronyj zawarło wczoraj umowę ramową z CSG na dostawę do 900 ciężkich samochodów ciężarowych Tatra 815-7 trzeciej generacji za około 13 miliardów koron.

    1. Niezorientowany

      Tylko, że uzależnienie od krajowych konstrukcji jest zazwyczaj standardem w krajach dysponujących przemysłem zbrojeniowym w danej dziedzinie. Oczywiście, jest kwestia importowanych podzespołów, ale akurat tutaj najczęściej można wymienić ich poddostawcę (problemem są, co najwyżej, silniki).

    2. Bren2

      @Niezorientowany Problem nie w tym, że jest krajowy, ale w tym, że jest w zasadzie jedynym w dziedzinie technologii pancernej. I tym samym jest w korzystniejszej pozycji w negocjacjach niż Ministerstwo Obrony. Niedawno szef Sztabu Generalnego gen. Řehka powiedział, że ACR chce wspierać krajowy przemysł, ale jednocześnie nie chce być uzależniony od jednego dostawcy. Co mierzono głównie w stronę CSG, która czasami ma tendencję do nadużywania swojej pozycji. Zatem przemyślenia na temat Busmasterów są między innymi sygnałem dla CSG, że bez nich da się to zrobić, a może nawet taniej. Teoretycznie z silnikiem nie byłoby problemu, Patriot ma czeski silnik.

    3. RGB

      @Bren2 decyzja o zakupie Bushmasterów jest bardzo dziwna, a to co piszesz o uniezależnieniu od jednego dostawcy jest tylko próbą racjonalizacji potencjalnie niekorzystnych decyzji. Jeśli się ma bardzo dobrego rodzimego producenta transporterów opancerzonych to zamawia się u niego, a nie za oceanem. Pieniądze zostają w kraju, ludzie mają prace, zabezpiecza się ciągi logistyczne i buduje efekt skali który zmniejsza cenę jednostkową. Najwyraźniej również Czechy stały przestrzenia do lobbingowych rozgrywek koncernów zbrojeniowych, a wydawało się że ze względu na mniejsza skalę zakupów zdołają tego uniknąć. Zabudowa opancerzona Warana nie jest na licencji Tatry, jak to sugerujesz, nikt nie produkuje tych nadwozi według czeskich rysunków technicznych. Podobnie jak w przypadku Talesa, gdzie czeski Tadeas służył tylko jako funkcjonalny punkt wyjścia do zaprojektowania zabudowy Titusa, HSW opracowało własną zabudowę.

  2. radziomb

    a kto Twierdzi że ten MRAP sprawdził się na Ukrainie, producent czy Ukraińcy? Pytanie retoryczne. Bo pod Bachmutem był pogrom tych wozów bo są słabiej opancerzone niż amerykańskie M-ATV .

    1. Nico44

      M-ATV też można zniszczyć wystarczą pociski przeciw pancerne lub odpowiednio użyte działko zu 23 i po pojeździe .. a co do pogromu tych pojazdów to poczytaj sobie jaki pancerz standardu STANAG 4569 miał Level jak 1 to jest odporny 7.62×51mm NATO Ball (Ball M80) at 30 meters with velocity 833 m/s[1][2] 5.56×45mm NATO Ball (SS109) at 30 meters with a velocity of 900 m/s 5.56×45mm NATO Ball (M193) at 30 meters with a velocity of 937 m/s Hand grenades, unexploded artillery fragmenting submunitions, and other small anti personnel explosive devices detonated under the vehicle. Level 3 i level 5 to jest opcja

  3. radziomb

    a nie chcą czeskiego Warana ? dziwne.

Reklama