Siły zbrojne
Czechy kupią mosty szturmowe na Tatrach
Czeskie Siły Zbrojne planują pozyskać do 12 mostów szturmowych Leguan osadzonych na podwoziu samochodu ciężarowego Tatra Phoenix 10x10. Obok nich zostaną kupione przęsła zintegrowane z podwoziem czołgu Leopard 2A8.
Pozyskiwane mosty osadzone na czeskiej produkcji samochodach ciężarowych to nowość zaprezentowana na niedawno minionych targach Eurosatory 2024, gdzie można było je zobaczyć na stoisku koncernu KNDS ( KNDS Germany) oraz Tatra Trucks. Planowane jest zawarcie umowy ramowej na kupno do 12 tego typu mostów szturmowych, z czego cztery będą wyposażone w przęsła o długości 26 metrów, zaś psiem w konstrukcje 14-metrowe (oba warianty to nośność MLC 80). Powodem wybrania niemieckiego rozwiązania jest chęć posiadania ujednolicenia floty tego typu pojazdów, które w czeskiej armii będą posadowione na podwoziach czołgów Leopard 2A8 oraz ciężarówkach Tatra Phoenix 10x10. Obecnie Praga korzysta z zestawów mostowych opracowanych jeszcze w Czechosłowacji, czyli gąsienicowych MT-55A oraz kołowych AM 50.
New acquisition for Czech Armed Forces have just begun!
— Daniel of Bohemia 🇨🇿 (@Danny_elMayor) July 1, 2024
Czech Armed Forces will receive in total 12 new LEGUAN assault bridges carried by Tatra Phoenix/Force.
4 bridges of 26m length
8 bridges of 14m length.
All will be MLC 80 category for tracked vehicles.
⬇️1/2 pic.twitter.com/NN2GN1FWx4
Leguan (Legwan) to samobieżny nożycowy most szturmowy opracowany przez niemiecki koncern zbrojeniowy Krauss-Maffei Wegmann (KMW) jako następca mostów samobieżnych Biber powstałych na bazie podwozia Leoparda 1. Zazwyczaj jest on umieszczany na bazie czołgów Leopard 2, jednak istnieje możliwość jego integracji z innymi platformami jak samochody ciężarowe MAN/Sisu/Tatra, czołgi podstawowe M1 Abrams/PT-91M czy Leopard 1 (a nawet starsze M47/48 Patton). Leguan składa się z dwóch przęseł, dzięki czemu można za jego pomocą przygotować dwa mosty o długości 14 m, bądź jeden o długości 26 m. Przygotowanie mostu zajmuje – według informacji producenta – mniej więcej pięć minut. Przez most w obecnej wersji mogą przeprawiać się pojazdy w klasie obciążeniowej MLC 80, czyli o masie ponad 70 ton, co w praktyce oznacza zdolność do przerzutu nawet najcięższych czołgów III generacji, jak Leopardy 2A7 z dodatkowym pakietem opancerzenia. W wyjątkowych przypadkach Legwany pozwalają na przerzut jeszcze cięższych pojazdów.
Taki jeden
Te Tatry wyglądają solidnie
LMed
No cóż, pozazdrościć Czechom konsekwencji pozostaje.