Brazylia planuje zainwestować 10,6 mld USD (52,8 mld reali) w badania, rozwój i zakup sprzętu dla wojska, a także zakup kolejnych samolotów Gripen i sfinansowanie projektów firmy Embraer – pisze Defense News.
Brazylia w ramach rządowego Programu Przyspieszenia Wzrostu Gospodarczego (PAC) planuje wyposażenie sił zbrojnych w najnowocześniejsze technologie, zwiększenie zdolności obronnych kraju i monitorowanie granic, na które chce przeznaczyć 27,8 miliarda reali do 2026 roku i dodatkowe 25 miliardów reali po tej dacie.
Jak pisze portal, Brazylia planuje w ramach zwiększenia brazylijskich sił powietrznych produkcję i zakup 34 myśliwców F-39 Gripen, co niemal podwoiłoby flotę powietrzną tego kraju. W 2014 roku Brazylia podpisała ze szwedzkim producentem Saab kontrakt o wartości 5,04 miliarda dolarów na zakup 36 myśliwców Gripen, które mają zostać dostarczone do 2027 roku. W 2022 roku sygnatariusze zwiększyli kontrakt o jeszcze cztery myśliwce.
Czytaj też
Z 40 zamówionych samolotów Brazylia otrzymała dotychczas sześć, a cztery już są w służbie. Wynegocjowany kontrakt obejmował montaż 15 F-39E Gripen w fabryce Embraera w Gavião Peixoto w stanie São Paulo. Umowa obejmowała również porozumienie o wymianie technologii między brazylijskimi inżynierami a Saabem. Linia produkcyjna myśliwców została zainaugurowana w maju 2023 roku. Ta wersja Gripena w odróżnieniu od poprzednich posiada kadłub dłuższy o 0,8 m,ma też większą rozpiętość skrzydeł. Moc silnika ma zostać zwiększona o 22%, pozwalając na wydłużenie zasięgu operowania do 4075 km. Całość zmian spowodowała zwiększenie masy startowej z 14 do 16,5 tony.
Jeśli chodzi o dalsze wzmocnienie, to Brazylia planuje także zakup samolotów Embraer KC-390, wraz z opracowaniem wersji tego modelu do tankowania.
Czytaj też
Na wyposażeniu Sił Powietrznych Brazylii jest AMX-A/T-1 – 46; EMB-314 (A-29) – 30; F-5EM – 42; Gripen E – zamówione ogółem 36 (28 Gripen E i osiem Gripen F).
Saab JAS-39 Gripen E w porównaniu do wariantu C/D cechuje się głównie mocniejszą jednostką napędową w postaci odrzutowego silnika General Electric GE F414G o maksymalnym ciągu 98 kN, zapewniający możliwość ciągłego lotu z naddźwiękową prędkością przelotową (supercruise). Maksymalna masa startowa wynosi 16 500 kilogramów. Usprawniono systemy łączności oraz zainstalowanoi nową elektronikę pokładową, a także nowy radar AESA (ze skanowaniem aktywnym), czujnik podczerwieni IRST (InfraRed Search and Track System), co pozwala na zwiększenie świadomości sytuacyjnej.
Embraer KC-390 został po raz pierwszy zaprezentowany w październiku 2014 roku. Głównym celem opracowania KC-390 było zbudowanie maszyny mogącej zastąpić popularny, amerykański samolot transportowy C-130 Hercules. Brazylijski transportowiec miał być jednak konstrukcją przewyższającą pod względem parametrów najnowszą generację Herculesa m.in. dzięki zastosowaniu silników odrzutowych. Technologie użyte do budowy maszyny częściowo bazują na tych, które udało się pozyskać w programie budowy regionalnych odrzutowców z rodziny E-jet.
Czytaj też
Przedstawiciele Embraera wyraźnie podkreślają jednak przy tym, że KC-390 - największy samolot w ofercie brazylijskiej spółki - to zupełnie nowa konstrukcja nie mająca wiele wspólnego z maszynami pasażerskimi. Został on skonstruowany od razu z myślą o używaniu go także w roli samolotu tankowania powietrznego dzięki zamontowaniu instalacji paliwowej oraz wyposażenia pozwalającego na przekazywanie paliwa w locie przy wykorzystaniu giętkich przewodów. Wersje pozbawione systemu tankowania mają powstać głównie z myślą o użytkownikach cywilnych.
Maszyna jest zdolna do korzystania z nieutwardzonych lotnisk i zabiera do 23,5 ton ładunku. Może to być m.in.: sześć palet ładunkowych 463L, transporter opancerzony taki jak LAV-25 czy AMV, 80 pasażerów lub 64 spadochroniarzy. Napęd C-390M stanowią silniki turbowentylatorowe International Aero Engines V2500-E5, stosowane m. in. w samolocie Airbus-321-200. Brazylijska maszyna osiąga dzięki nim prędkość maksymalną 850 km/h i zasięg ponad 6 tys. km.
Rusmongol
Ciekawe dlaczego brazylia nie kupuje samolotów u swoich kumpli z Chin czy kacapstanu? Taka jedność i siłę podobno ma ten brics stanowić.
rwd
Lepiej było negocjować ze Szwedami a nie Koreańczykami. Przyszłość Gripenów nie wygląda tak źle jak FA-50.
Oxi
Taa, i po 9 latach mieć 6 z 40 zamówionych. Po prostu rewelacja.
szczebelek
Na jakiej podstawie uważasz, że przyszłość FA50 wygląda źle? Kontrakt podpisany w 2o14 roku na 36 sztuk z realizacją w okresie 13-stu lat i chcą podpisać drugi na kolejne 34 to może do 2040 roku się wyrobią.,.
Rusmongol
A czy głównym zamówieniem Polski jest fa50? Ja myślałem że f35. Fa50 to tylko samolot zaplecza. Bo porównujesz te zamówienia jakby były one głównym samolotem w obu krajach.
eee
Chyba nie dorośliśmy do tej maszyny