Zespół akrobacyjny Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych odebrał pierwszą z maszyn typu F/A-18E Super Hornet. Do tej pory wykorzystywane były tam podobne wizualnie, lecz wyraźnie mniejsze i dysponujące mniejszymi możliwościami F/A-18C/D.
Łącznie Blue Angels odbiorą 18 Super Hornetów w wersjach E i F (wcześniej była mowa o 11 samolotach – 9 jedno- i dwóch dwumiejscowych). Przejście zespołu na nowy typ samolotu zostanie przeprowadzone do końca tego roku. Harmonogram jest więc napięty, bo wbrew temu, że stary i nowy Hornet różnią się w oznaczeniu typu jedynie literam, co sugeruje inne wersje tej samej konstrukcji, to Super Hornet jest tak naprawdę nową konstrukcją choć wybudowaną w podobnym układzie aerodynamicznym. Samoloty przekazane do zespołu to F/A-18E/F wczesnych serii produkcyjnych, mają zatem około 20 lat. Maszyny przeszły przystosowanie do wymogów zespołu akrobacyjnego jednocześnie z gruntownymi pracami remontowymi i odmładzającymi umożliwiającymi ich dalszą służbę. Maszyny zachowają też zdolności bojowe.
First Photos Emerge Of F/A-18E Super Hornet In Blue Angels Paint
— Captain.Robt✈️ (@CaptainRobt) May 5, 2020
The team is slated to transition to the Super Hornet for the 2021 air show season. pic.twitter.com/lvr5OrnYvQ
Część z odzyskiwanych F/A-18E/F służyła wcześniej jako maszyny testowe, inne zostały wycofane po znacznym zużyciu w służbie liniowej. Nowe życie w eskadrze pokazowej ma im zapewnić inwestycja niemal 90 mln USD (łącznie za wszystkie samoloty). Za te pieniądze, poza przywróceniem do lotów, ma zostać zamontowane specjalistyczne wyposażenie: generatory dymu, zmodyfikowane oprogramowanie systemu kontroli lotu. Zmiany obejmą także kokpity, dzięki czemu ma wzrosnąć świadomość sytuacyjna pilota.
Look who delivered the very first U.S. Navy Blue Angels F/A-18 Super Hornet! Yep, that's 2018-19 Boss Capt. Eric Doyle! He will head the transition team to the new jet. pic.twitter.com/nrCPtSA0Gd
— Captain.Robt✈️ (@CaptainRobt) July 27, 2020
Blue Angels to eskadra pokazowa US Navy, która tradycyjnie używa samolotów pokładowych powszechnie służących w tej formacji. Historia grupy sięga 1947 roku, kiedy jednostka używała myśliwców F6F-5 Hellcat. Później nastąpiło kilkanaście przesiadek, m.in. na Bearcaty, Panthery, F-11 Tiger, F-4J Phantom II i A-4F Skyhawk II. Przesiadka na F/A-18 Hornet nastąpiła w 1986 roku.
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie