Reklama
  • Wiadomości

Black Hawk lata z wykorzystaniem biopaliwa

Firma Gevo Inc., zajmująca się produkcją substancji chemicznych ze źródeł odnawialnych oraz biopaliw poinformowała o przeprowadzeniu lotu próbnego śmigłowca UH-60 napędzanego mieszanką z 50 % udziałem biopaliwa.

Śmigłowiec UH-60 Black Hawk należący do US Army. Według planów 2016 roku wszystkie statki powietrzne US Army będą mogły być napędzane biopaliwami. Fot. Spc. Bryanna Poulin/US Army/Flickr
Śmigłowiec UH-60 Black Hawk należący do US Army. Według planów 2016 roku wszystkie statki powietrzne US Army będą mogły być napędzane biopaliwami. Fot. Spc. Bryanna Poulin/US Army/Flickr

Podczas prób wykorzystano śmigłowiec UH-60 Black Hawk należący do US Army. Był  on napędzany mieszanką biopaliwa ATJ-8 (Alcohol-To-Jet) opartego na izobutanolu i klasycznego oleju napędowego JP-8 (w kodzie NATO F-34). Przeprowadzone niedawno próby to pierwsze loty śmigłowców należących do US Army napędzanych biopaliwem rodziny ATJ.

Zgodnie ze strategią energetyczną US Army, do 2016 roku wszystkie statki powietrzne lotnictwa US Army mają zostać dopuszczone do wykorzystania biopaliw bądź paliw alternatywnych jako materiału pędnego. Departament Obrony zamierza w najbliższych latach umożliwić wykorzystanie biopaliw jako materiałów pędnych w siłach zbrojnych w szerokim zakresie, zarówno ze względów ekologicznych, jak i z uwagi na bezpieczeństwo energetyczne.

Firma Gevo Inc. jest producentem biopaliw opartych na izobutanolu, które mogą być wykorzystywane jako alternatywa dla paliwa lotniczego, w tym oleju napędowego JP-8, oleju napędowego JP-5 stosowanego przez US Navy i USMC, a także dla olejów napędowych stosowanych w lotnictwie cywilnym.

(JP)

Zobacz również

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama