Reklama
  • Wiadomości

Bezzałogowce Wizjer po sprawdzeniach weryfikacyjnych

Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych poinformował, że przeprowadzono sprawdzenia weryfikacyjne bezzałogowca NeoX-2, proponowanego Siłom Zbrojnym RP w postępowaniu na system Wizjer.

Fot. Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych
Fot. Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych

Sprawdzenia weryfikacyjne przeprowadzono na terenie 21. Centralnego Poligonu Lotniczego Nadarzyce, na lotnisku w Sochaczewie oraz na poligonie udostępnionym przez Wojskowy Instytut Techniczny Uzbrojenia. Zakończyły się one wynikiem pozytywnym. Ich przeprowadzenie było elementem postępowania, zakładającego zakup 25 zestawów bezzałogowców klasy mini.

Są one przewidziane do zastosowania w Wojskach Lądowych na poziomie batalionu. Negocjacje z wykonawcą, którym jest konsorcjum kierowane przez Polską Grupę Zbrojeniową, są nadal prowadzone. Obecne postępowanie na BSP Wizjer trwa od 2018 roku. Poprzednie anulowano jeszcze w 2016 roku, po ponownej ocenie występowania Podstawowego Interesu Bezpieczeństwa Państwa. W tamtej procedurze mogły brać udział także polskie firmy prywatne, natomiast w obecnej – wyłącznie podmioty państwowe. Wspomniany bezzałogowiec NeoX-2 (Duch) został opracowany przez ITWL, a jego produkcją mają zająć się spółki Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Według wcześniejszych informacji masa całego systemu w wersji przenośnej (przenoszonej w plecaku) nie przekracza 50 kg (masa startowa samego bezzałogowca wynosi 12 kg). Prędkość lotu wynosi od 60 km/h do 140 km/h, wysokość operacyjna od 100 do 1000 metrów, a maksymalny pułap lotu 4000 m. Zasięg operacyjny wynosi do maksymalnie 35 km, a czas lotu powyżej 3,5 godziny. Posiada trzy tryby lotu: krążenie wokół wskazanego obiektu, lot po ustalonej trasie lub podążanie w kierunku wskazanym przez głowicę obserwacyjną. Czas przygotowania do lotu wynosi do 15 minut. NeoX-2 posiada głowicę optoelektroniczną z kamerami termowizyjną i telewizyjną. Bezzałogowiec dysponuje funkcją automatycznego startu i lądowania na spadochronie i poduszce powietrznej w zadanym punkcie. Dodatkowo może być obsługiwany przez dwóch operatorów oraz posiada bezpieczny system szyfrowania danych AES-256 z możliwością wprowadzania kluczy kodowanych z poziomu częstotliwości

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama