Siły zbrojne

AW101 - kandydat na następcę polskich Mi-14 [ANALIZA]

Fot. Royal Navy
Fot. Royal Navy

W przetargu na zakup śmigłowców do zwalczania okrętów podwodnych (ZOP) z opcją prowadzenia operacji ratowniczych na morzu dla Marynarki Wojennej RP złożono jedną ofertę ostateczną, obejmującą maszynę Leonardo Helicopters AW101 (w Wielkiej Brytanii znaną jako Merlin). Jeżeli propozycja zostanie przyjęta, AW101 będą pozyskane po to, by zastąpić wiekowe śmigłowce Mi-14, które służą już dziś znacznie ponad planowany czas, a ich wyposażenie nie do końca odpowiada obecnym potrzebom wojska.

Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 w Łodzi wydłużają obecnie, po raz kolejny, resursy śmigłowców Mi-14PŁ i Mi-14PŁ/R służących w Marynarce Wojennej RP. Procedurą objęto dwa wiropłaty ratownicze oraz osiem maszyn do zwalczania okrętów podwodnych. Czas eksploatacji tych ponad trzydziestoletnich śmigłowców zostanie wydłużony o kolejne 4 lata, co powinno zamykać ostateczne ramy czasowe w jakich do służby powinny trafić nowe maszyny. Warto jednak powiedzieć, że na zakup mamy znacznie mniej czasu, gdyż co najmniej kilkanaście miesięcy potrzebne będzie aby załogi nowych wiropłatów osiągnęły gotowość operacyjną. Zakup będzie jedynie początkiem tego procesu, a nie jego zakończeniem.

Mi-14PŁ/R. Fot. BLMW/ kpt. M. Kalinowski
Mi-14PŁ/R. Fot. BLMW/ kpt. M. Kalinowski

Na szczęście, w odróżnieniu od większości śmigłowców służących w Siłach Zbrojnych RP, maszyny do zwalczania okrętów podwodnych Mi-14PŁ objął proces modernizacji. W jego ramach doposażono je w systemy nawigacyjne oraz pławy hydroakustyczne zgodne ze standardami NATO oraz nowoczesne torpedy MU-90. Natomiast śmigłowce ratownicze Mi-14PŁ/R zostały przebudowane z wersji ZOP do wariantu ratowniczego w 2010 roku, ze względu na wyczerpanie resursów wykorzystywanych wcześniej w tej roli Mi-14PS. Uzupełnieniem tej floty są znacznie lżejsze śmigłowce W-3WARM Anakonda, które pełnią zadania ratownicze, ale ich możliwości są znacznie mniejsze niż wiekowych Mi-14 ze względu na mniejsze gabaryty, a co za tym idzie mniejszą długotrwałość lotu i liczbę zabieranych na pokład osób.

Pełzający zakup

Niejako w oderwaniu od trudnej sytuacji lotnictwa morskiego, proces pozyskiwania nowych śmigłowców przebiegał powoli, w rytmie zmieniających się wymagań i liczby maszyn. W 2012 roku, gdy rozpoczął się proces wyboru wspólnej platformy śmigłowcowej dla całych sił zbrojnych, planowano zakup 12 wiropłatów morskich. W momencie rozstrzygnięcia przetargu i wyboru oferty Airbus Helicopters w kwietniu 2015 roku mowa była o 6 maszynach ratowniczych i ośmiu w wersji ZOP.

Jak wiadomo zakup śmigłowców H225M (EC-725) Caracal nie doszedł ostatecznie do skutku. W związku z tym w lutym 2017 roku rozpoczęto postępowania dotyczące pozyskania najbardziej potrzebnych śmigłowców C-SAR dla Wojsk Specjalnych oraz maszyn ZOP z opcją SAR dla Marynarki Wojenne w łącznej liczbie 16 maszyn. W 2018 roku zrezygnowano z postępowania na zakup maszyn dla specjalsów (w styczniu br. dla specjalsów zakupiono 4 wiropłaty Black Hawk z PZL Mielec). Postępowanie na dostawę czterech (z opcją na 4 kolejne) śmigłowców morskich ZOP z możliwością realizacji zadań bojowego poszukiwania i ratownictwa jest natomiast kontynuowane. W listopadzie 2018 roku spółka PZL-Świdnik jako jedyna złożyła ofertę ostateczną w tym postępowaniu, proponując dostawę śmigłowców Leonardo Helicopters AW101.

AW101 – duży, wielozadaniowy śmigłowiec 

W zaistniałej sytuacji, nawet pomimo tego, że nie znamy ostatecznej konfiguracji pożądanego przez MON śmigłowca, warto przyjrzeć się bliżej maszynie, która najprawdopodobniej trafi na wyposażenie Marynarki Wojennej RP. Jest to najcięższy i największy ze śmigłowców jakie były rozważane jako potencjalne maszyny dla marynarzy, napędzany trzema silnikami i zdolny pomieścić znaczną liczbę ludzi lub wyposażenia w kabinie długości 6,5 metra i szerokości 2,5 metra. Również znaczna wysokość kabiny, która wynosi niemal 1,9 m, pozwala większości ludzi przemieszczać się wewnątrz śmigłowca w pozycji wyprostowanej, jak też umożliwia umieszczenie w niej np. potrójnych noszy, co znacznie zwiększa liczbę osób w ciężkim stanie jakie można przetransportować.

Wewnątrz kabiny wyposażenie może być łatwo rekonfigurowane, dzięki modułowemu systemowi, który pozwala dostosować AW101 do realizowanych zadań. W standardowej konfiguracji przeciw okrętom podwodnym kabinę śmigłowca wypełniają przede wszystkim boje sonarowe, umieszczone w dwóch wyrzutniach obrotowych oraz w stojakach na dodatkowe ładunki do nich, które zrzucane są do morza. Wraz z bojami do wykrywania OP służy opuszczany sonar. Sprzęt ten zajmuje tylną część kabiny, natomiast w przedniej znajduje się miejsce dla jednego do trzech operatorów obsługujących te systemy oraz podwieszane uzbrojenie w postaci torped lub bomb głębinowych.

image
Szerokie boczne drzwi AW101 pozwalają na instalację wyciągarki, ale też stanowiska karabinu maszynowego. Fot. J.Sabak

W przypadku realizacji misji SAR lub Combat SAR sprzęt do wykrywania okrętów podwodnych oraz stanowiska operatorów mogą zostać częściowo lub całkowicie zastąpione przez wyposażenie ratownicze oraz przestrzeń dla pasażerów.

Nawet bez demontażu bardziej stałych elementów wyposażenia – stanowiska operatora ZOP, rewolwerowych wyrzutni i opuszczanego sonaru – na pokład można zabrać kilkunastu rozbitków lub 6 noszy z rannymi na specjalnych stelażach (każdy z trzema „piętrami” noszy). Po całkowitym demontażu wyposażenia ZOP, który trwa kilka godzin, możliwe jest uzyskanie przestrzeni np. na 12 noszy, kilkunastu rozbitków w pozycji siedzącej, sprzęt ratowniczy i moduł „kuchenny”, który załodze lub podjętym z wody rozbitkom zapewni pożądany po kąpieli w zimnych wodach kubek ciepłej herbaty.

Stanowisko specjalisty ZOP może zastąpić operator systemów ratunkowych, który będzie mógł korzystać z danych pokładowych systemów obserwacyjnych, takich jak radar i głowica optoelektroniczna, jak również obsługiwać systemy łączności ratowniczej. W różnych śmigłowcach AW101 stosowane są bardzo interesujące rozwiązania, które poszerzają możliwości operacyjne tych maszyn. Na przykład wykorzystywany w Norwegii wariant ratowniczy posiada radar AESA w postaci paneli umieszczonych na powierzchni kadłuba płatowca oraz system umożliwiający odnajdywanie osób poprzez lokalizację ich telefonu komórkowego. Pozwala on nie tylko odnaleźć taką osobę, ale również skontaktować się z nią, co jest ogromnym ułatwieniem podczas akcji ratowniczych na obszarach, na których zwykle „nie ma zasięgu”. Ratownicy mogą wówczas komunikować się tekstowo lub głosowo, jak również wysyłać komunikaty ostrzegawcze dla wszystkich odbiorców w zasięgu.

AW101 w wersji morskiej posiada wciągarkę niezbędną podczas morskich akcji ratowniczych oraz możliwość podwieszenia zewnętrznego ładunku wielkogabarytowego. W przypadku realizacji misji bardziej bojowych w drzwiach maszyny można umieścić ciężki karabin maszynowy kalibru 12,7 mm. Śmigłowiec posiada również systemy ostrzegawcze oraz obronne, stosowane w przypadku zagrożenia ze strony pocisków kierowanych.

Stabilna platforma do misji morskich

Jeśli chodzi o zachowanie maszyny w locie, to jest ona bardzo stabilna w zawisie, co pozwalało AW101 nie tylko podejmować rozbitków czy zrzucać żołnierzy z dużą precyzją. Śmigłowce te służyły również jako platforma dla snajperów, na przykład podczas misji antypirackich, gdy jeden pocisk broni precyzyjnej pozwalał zniszczyć silnik pirackiej czy przemytniczej łodzi motorowej, zatrzymując ją z minimalnym zagrożeniem przypadkowych ofiar.

Pomimo wykorzystania trzech silników poziom wibracji jest niski, co miałem okazję doświadczyć podczas wizyty w bazie lotniczej Royal Navy w Culdrose, która znajduje się zaledwie godzinę lot śmigłowcem od zakładów Leonardo Helicopters w Yeovil, gdzie budowane są maszyny AW101. Tamtejsi piloci bardzo chwalili walory śmigłowca w locie, mając porównanie przede wszystkim ze znacznie starszymi maszynami Westland Sea King, które zostały zastąpione przez brytyjskie Merliny. Komandor Matt Punch z 845th Naval Air Squadron, należącej do Commando Helicopter Force szczególnie podkreślał przewagę Merlina nad wcześniej stosowanymi maszynami Sea King. Porównał je także z polskimi Mi-17, które poznał, przy okazji szkolenia pilotów sił zbrojnych Afganistanu. To, co jego zdaniem jest atutem Merlina, to jego spore wymiary, zwłaszcza w zakresie 6,5-metrowej kabiny o wysokości 1,9 m oraz duża moc i bezpieczeństwo, jakie dają trzy silniki napędzające przekładnią główną, zdolną do działania bez smarowania przez ponad pół godziny.

image
Kabina śmigłowca AW101 Merlin w wersji morskiej. Fot. J.Sabak

Z perspektywy pilota ważne jest również, że AW101 posiada w pełni cyfrową awionikę o wysokim stopniu automatyzacji. Ułatwia to pilotowanie, szczególnie w trudnych warunkach pogodowych, gdy można skorzystać np. z możliwości wirtualnie poszerzonej rzeczywistości, która łączy dane z systemów pokładowych, podczerwieni i radaru z obrazem rzeczywistym, ujawniając przeszkody na drodze maszyny i ostrzegając o ryzyku kolizji. Dzięki temu możliwe jest prowadzenie zarówno działań bojowych jak i ratowniczych w każdych warunkach pogodowych, również w nocy. Zaawansowane, wielozakresowe sensory ułatwiają również poszukiwanie rozbitków, dzięki możliwości komplikacji danych z różnych źródeł, a nowoczesne systemy nawigacji są przydatne zarówno przy precyzyjnym rozstawianiu sieci wykrywania okrętów podwodnych jak też w czasie poszukiwania rozbitków.

Oczywiście wszechstronność i przestronność mają swoją cenę. Śmigłowce AW101, na co zwracają uwagę przeciwnicy ich pozyskania dla Marynarki Wojennej RP, są zapewne najdroższymi proponowanymi Polsce wiropłatami. Dobrą rekomendacją jest jednak liczba ponad 180 maszyn AW101 różnych wersji, które spędziły w powietrzu już ponad 430 tys. godzin, z czego 66 tys. w warunkach bojowych, a ponad 110 tys. podczas realizacji zadań poszukiwawczo - ratowniczych. Wśród użytkowników są siły zbrojne i służby ratownicze takich krajów jak Wielka Brytania i Włochy, które współpracują w ramach programu AW101 od początku i stały za powstaniem tej konstrukcji, ale również Japonia, Kanada, Portugalia, Norwegia czy Dania. Wersja oznaczona VH-71 Kestrel miała latać także jako Marine One, czyli śmigłowiec prezydent USA, ale program zakupu śmigłowców anulowano w 2009 roku z powodu braku funduszy. Ostatecznie dostawcą nowych maszyn dla Białego Domu został amerykański koncern Sikorsky Aircraft.

image
Dwa śmigłowce Merlin Mk2 należące do Royla Navy. Fot. J.Sabak

Śmigłowce AW101 latają w szerokiej gamie misji, od transportu żołnierzy po zwalczanie min morskich i okrętów podwodnych. Prowadzą działania w górach Afganistanu, na tropikalnych oceanach ale również u wybrzeży Kanady, za kołem podbiegunowych. Do najczęściej wspominanych zalet AW101 należy wysokie bezpieczeństwo trójsilnikowej konstrukcji, duża stabilność, przestronna kabina długości ponad 6 metrów i wysokości niemal 2, rampa oraz jak mówią piloci marynarki „długie nogi”, czyli znaczny zasięg, sięgający półtora tysiąca kilometrów.

Nie bez znaczenia jest również to, że oferta śmigłowców AW101 cieszy się pełnym poparciem Włoch oraz rządu brytyjskiego, a jej ewentualny wybór będzie korzystny również dla zakładów PZL-Świdnik, które już dziś wytwarzają m. in. kompozytowe elementy głównej struktury kadłuba, tylną rampę, owiewki silnika czy panel głównych instrumentów dla maszyn AW101. Oprócz wersji morskiej w wariancie ZOP/SAR, Leonardo Helicopters posiada też w ofercie specjalny wariant maszyny: HH-101 Caesar, który był oferowany w anulowanym postępowaniu na maszyny dla Wojsk Specjalnych. Śmigłowiec w takiej konfiguracji można było zobaczyć w Polsce, m. in. podczas kieleckiego Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w roku 2017.

Komentarze (203)

  1. SOWIZDRZAŁ

    ha ha.... indyjskie nowe nabytki AH-64EI Apache Guardian które są w pełni wyposażone i uzbrojone....kosztują tyle co nasze zakontraktowane AW101 który nie posiadają nic kompletnie nic z wyposażenia i uzbrojenia ZOP ... i co wy na to

  2. MyPolacy

    I całe szczęście , że nie kupili złomu z Francuskiego !!!!!

  3. K.

    @Anty 50 C-cali przed 500_. To takie zaklinanie rzeczywistości . Producent wystawia maszynę i zintegrowane z nią uzbrojenie a Pan twierdzi , że nie jest zintegrowane. Na jakiej podstawie ? Twierdził Pan zresztą wiele rzeczy na temat tego śmigłowca , rzeczy wyssanych z palca. Począwszy od zakończenia jego produkcji. Dla mnie wiarygodnym źródłem informacji jest producent.

    1. Anty 50 C-cali przed 500+

      @K zaklinaczu "rzeczy wyssanych z palca". na podstawie Oficjalnej Strony ukochanego Pana airbusa. Planowany koniec certyfikacji military - w (in) 2018. Czyli po POLSKU wystawiony pod H225M Caracalem w Kielcach Exocet nie zintegrowali ani w 2015, ani w 2016...oszczerco podaj cytat z Anty- 50 o Fine produkcji C-cala? aha ps. po uwaleniu przez szkodnika AM kontraktu na te fenomenalne perspektywiczne H225M producent gendarma z emerytury z marynaty Marignane zbiera zamawiane 16 sztuk dla Budapesztu nad modry Dunaj + 8 dla Kuala Lumpur+ nieznana nawet dla oficjalnej strony airbusa liczba dla Singapuru+ kilka dla Bangkok. Liczba H225M ZOP - ZERO.O. Indonezja nie chce

    2. Real

      Daj Pan spokój z ty Caracalem to już przesada. To historia a zakup tego typu maszyn ze względów politycznych to strzał w kolano.

  4. Jan

    Super . Dobry zakup.

  5. Rebel

    Skąd tekst o możliwości zabrania "nawet kilkunastu osób" bez zdemontowania wyrzutni boi sonarowych i przynajmniej jednej konsoli? Wystarczy zobaczyć na schemat konfiguracji wersji ZOP i np. model takiej konfiguracji, czy zdjęcia by zobaczyć - że zmieści się tam max. 4 rozbitków plus ratownik. O noszach w takim układzie nie ma mowy.

  6. K.

    @Andrzej polskiego brzegu. Cytat z 08.03.2019 roku . Pod zdjęciem o którym piszesz nie ma cytatu na który się powołujesz. Możesz podać link albo tytuł artykułu?

  7. K.

    @W3-pl . Mylisz programy , cytat pochodzi z września 2017 roku . Caracal został zaproponowany w paru przetargach w tym kraju .

  8. K.

    @Andrzej polskiego brzegu . Działania SAR w Japonii prowadzi Straż Wybrzeża i Siły Samoobrony . Nikt inny , oni zgodnie z ich stronami nie mają AW101 . Jeżeli jest jednak cywilny operator SAR w Japonii o którym oni nie wiedzą po podaj jego nazwę .

  9. K.

    @W3-pl . Proponuje czytać ze zrozumieniem . Do zadań ZOP ( jako maszyny pokładowe ) w Indiach wybrano BH . Dla Straży Wybrzeża wybrano 14 Caracali jako maszyny SAR .

  10. W3-pl

    @K podaj no jeszcze TYLKO rok do Tego cytatu. 2016? bo z sierpnia 2018 "India’s Defence Acquisition Council (DAC) has taken a step toward the possible acquisition of 24 Lockheed Martin Sikorsky MH-60R anti-submarine". Dlaczego Airbus (i def.24 pl) podaje o 88 w Locie, na kuli ziemskiej DOSTARCZONYCH H225M - a NIE wymiena ...Indii? dalej opera mydlana o nie-sprzedawanych H225M zop? mimo wymaganych 8 dla naszej MW? w 2015. 4 w roku 2012

  11. Andrzej polskiego brzegu

    @K - kurcze pieczone : Japan ordered 5 EH101 civilian helicopters. ... These helicopters were intended for search and rescue (SAR) missions and combat SAR as well . Wbij Japan merlin helicopter sar. WYSKOCZY? EH101. Eh cytujesz " W piątek, 1 września br. B.ROKU ?? maMY marzec LUDZIEEE!!! czysz nie?

  12. K.

    @W3-pl. Meksyk kupił słownie jedną sztukę S70i , służy w policji w stanie Jalisco . Nie ma wersji ZOP S70i , cytat z D24 " Sikorsky ma w planach rozpoczęcie promocji nowej, morskiej wersji maszyny S-70i, czyli Coastal Patrol Black Hawk. Projekt jest na razie na etapie fazy koncepcyjnej, ale przedstawiciele koncernu podkreślają już, że rozwiązanie to posłuży przede wszystkim krajom z długą linią brzegową, niewielką liczbą okrętów, potrzebujących platform lądowych, a także nie wymagających od maszyn zdolności to prowadzenia działań ZOP. " To co projektują to maszyna patrolowa przystosowana do działań nad morzem . Indie nie kupiły Caracala ? To proszę mały cytat z D24 " W piątek, 1 września br. dyrektor generalny Indyjskiej Straży Wybrzeża (Bhāratīya Taṭarakṣak; ICG), Rajendra Singh, brał udział w otwarciu wielozadaniowego morskiego hangaru lotniczego w bazie lotniczej w miejscowości Bhubaneswar (stolica stanu Orisa), który będzie obsługiwał m.in. wielozadaniowe śmigłowce H225M Caracal. Oznacza to, że ICG rozpoczęła intensywne przygotowania do rozpoczęcia odbioru 14 zamówionych maszyn tego typu, z których część będzie podlegać dowództwu Straży Wybrzeża Regionu Północny-Wschód w Kalkucie, odpowiedzialnym za wybrzeża stanów Bengal Zachodni i Orisa, leżących nad Zatoką Bengalską. " Kto tu mydli oczy ?

  13. K.

    @Andrzej polskiego brzegu . Przetłumaczyłeś ten tekst przed wklejeniem ? Te trzy sztuki to maszyny transportowe które mają zapewnić szybki transport w rejon Antarktyki . Nie są podobnego malowania do Mi14 , nie mają także malowania japońskich maszyn SAR . Reszta to maszyny do trałowania min . Nie ma tu maszyn SAR , maszyna ze zdjęcia o którym piszesz to maszyna transportowa . Jedna z trzech pierwszych dostarczonych do Japonii przez producenta , reszta była montowana na miejscu . Jeżeli chodzi o niezawodność maszyn których używa Straż Wybrzeża w Japonii to mały cytat z D24 " Fakt, że najnowszy H225 Japońskiej Straży Wybrzeża natychmiast po dostarczeniu brał udział w serii misji ratunkowych i uratował 23 osoby, mówi wiele o osiągach naszych śmigłowców i ich gotowości do wykonania misji. To kolejne zamówienie ponownie potwierdza zaufanie, jakie Japońska Straż Wybrzeża pokłada w naszych śmigłowcach. Jesteśmy pewni, że powiększona flota spełni wyjątkowe wymagania tego operatora. Airbus zobowiązał się do zapewnienia najwyższej dostępności tej floty do wykonania wszystkich misji. " Jeszcze jeden cytat " W samej Japonii obecnie lata w sumie 25 śmigłowców z rodziny Super Puma, używanych przez operatorów cywilnych i służby publiczne, a także Ministerstwo Obrony Japonii do różnych misji, takich jak poszukiwania i ratownictwo, operacje na wybrzeżu morza, przewóz VIP-ów, zwalczania pożarów oraz transport pasażerów i ładunków. " Sama Straż Wybrzeża używa dwóch AS332 i jedenastu H225 .

  14. W3-pl

    czego dowodzi stwierdzenie airbusa./ Oficjalnej strony? Caracal to najnowszy z rodziny a Norwedzy zalecili PRZEPROJEKTOWANIE- redesign the main gearbox on the Super Puma family in order to improve its "robustness, reliability and safety. Czyli mikro dziurki w materiale to NIC jak i Maszty Wirnika IMPORTOWANE od airbusa? obwianiane niecnie jako przyczyny Zabitych w tej Korei..aha. PO remoncie?? ...a dla-WZL-1 to co planowali konkretnie z importu. Z Francji dla remontowni. bo Ukraine to upchali WYCOFANE Super pumy z Statoil; "cywilne Caracale

    1. Boczek

      "a Norwedzy zalecili PRZEPROJEKTOWANIE- redesign the main gearbox on the Super Puma" - może, ale H225M to nie Super Puma i ma inną przekładnię.

    2. Anty 50 C-cali przed 500+

      a A Boczek. znamy posty. lekcja odrobiona o Super pumie h215 dla Polizei..."maritime missions off of Germany’s coast..." ale dla Marynarki Niemiec nh-90. bo plastikowy, i mniej "pewny" na radarze Su-30SM np?

  15. W3-pl

    @K ostrzelano H225M Wojsk Lotniczych....Meksyku!! Skoro polska wiki Nie DOCIERA, do oporu przeciw wiedzy , to pamagam sobie i nie tylko z angielskiej : In May 2015, Mexico was reportedly in the process of negotiating the purchase of an additional 50 H225M. Czy To nie wypadek wojskowego H225M?...ostatecznie kupili skromnie 11 a do misji ZOP-zgodnie z mieszaniem cywilnych/wojskowych wersji na Def.24.plkupili wersje s70i. Kupionych najpierw. do "testowania" w policji. Aha Hindusi nie kupili H225M mimo wycia hejtu tu na tym Forum. Kupili heli Sikorskiego/LM do ZOP. Bo nikt nie "kupuje" TANIEGO H225M zop. Ani w 2012 ani w 2015. Wymagane przez MW Polski : 4 do 8. koniec opery mydlenia??

  16. Andrzej polskiego brzegu

    @K dziwne PODOBNE to malowanie do naszego Milka14 z dumnym SAR...CH-101 as transports for Antarctic support missions. Eleven were configured as MCH-101 as a replacement for-misje p/minowe11 + 3 sztuki ch-101....bracie Airbusa nie skierowali do Maritime misji Antarktycznych! De Retour TO ilesz kupili samuraje TANICH do Ochrony...Brzegu? Odpowiedz alkaprim w temacie kosztu, eksploatacji....Zaufania

  17. K.

    @W3-pl . Twój cytat dowodzi tylko odporności konstrukcji , większość przeżyła . Ostrzelano policyjną wersję bez opancerzenia . W Norwegii spadła Super Puma która miała zamontowana przekładnie po naprawie . AW 101 rozwalił się sam , nikt do niego nie strzelał , były fabrycznie nowe .

  18. alkaprim

    Czekam na ceny tych 4 cudeniek i kosztów serwisu oraz eksploatacji.Pewnie wyjdzie jak za 16 sztuk h225 w wersji ZOP CSAR.

  19. Anty 50 C-cali przed 500_

    o co chodzi?? o wycofane przez Airbus C-cale..."first H225M in naval combat version to be delivered to the Brazilian Navy in 2018, after the end of military certification...Panie @K. to co wystawili w Kielcach 2015, NIZINTEGROWANE jasne????

  20. K.

    @Andrzej polskiego brzegu . Dawno się tak nie uśmiałem . To nie jest malowanie SAR , mało tego pod zdjęciem jest opis zakupionych maszyn ….. , trzy sztuki transportowe dla wsparcia działań na Antarktyce , reszta to maszyny które zastąpiły Sikorsky S-80M-1 / MH-53E . Ich zadanie to trałowanie min . Naprawdę lepiej jest przeczytać czym latają niż szukać na siłę zdjęć które nie przedstawiają ich maszyn SAR . Proponuję zdjęcia ich licencyjnych BH , Caracale służące w Straży Wybrzeża mają inne malowanie . Po co Pan piszę o brazylijskich Caracalach ? Mają inne uzbrojenie i inną awionikę , nie planowaliśmy ich zakupu . Co Pan myśli o wypadkach AW 101 w Japonii i Norwegii ? Kto używa wersji SAR/ZOP AW 101 ?

  21. De Retour

    @ Andrzej polskiego brzegu. Defence 24 8 marca 2019, 11:57 " Japońska Straż Wybrzeża, największy japoński operator śmigłowców rodziny Super Puma, nabyła dodatkową maszynę H225." https://www.defence24.pl/super-puma-dla-japonskiej-strazy-wybrzeza (Też są zdjęcia...)

  22. W3-pl

    @K czy TO nie Wypadek Caracala : Three soldiers on board were killed and 12 others on board were wounded. TRZECH zabitych + 12 rannych, po przymusowym siadaniu..Przed marketingowym Unikiem i zmany z-725 eurocpopter na..H225M. czyli przed 2016! (patrz Norwegia, Boczku) The EC725 was on a special operation to capture leadership of the Cartel de Jalisco Nueva Generacion (CJNG) when it was attacked with small arms fire and, reportedly, 12.7 mm fire. ps po Caracalu. Ale Meksyk! nie czekali na ZOP Caracala. jak nasi decydenci na 8, zamiast 6 w 2013. a w tym 2015 airbus przekazuje...Szwecji do torped mu90 - nh90. Brawo Piotrze z Szwecji za wojowanie z hejtem!

  23. Andrzej polskiego brzegu

    oho wycie po Karakalu trwa! Panie @K! pisano TU na def24 o PRZEKAZANIU Brazylii 3 sztuk H225M do sar dla ich Marynarki. A dlaczego nie o PRZEKAZANIU standartowej - podobno - wersji z Exocet? Wystawianej na ZIEMI w Kielcach. 2015. merlin helocopters Japan na google. Czerwony nos jak byk Av101 . I od spodu . Relacja do Milka14? na fotce TU

  24. K.

    @Anty 50 C-cali przed 500+ W przetargu S70i (goły ) z serwisem w Mielcu był droższy od Caracala (uzbrojonego i z wersjami specjalistycznymi ) . Także z serwisem ale w zakładach należących do Polski .

  25. K.

    @W3-pl.Jeżeli juz Pan cytuje to proponuje dokładnie . Nie wskazano , że to jest przyczyna wypadku . Uznano , że to możliwe i zaleceno dalsze badania które pozwolą jednoznacznie wskazać winowajce. Uznano , że 3 szt. Nie spełniają norm . Wybtakowane części nie zostały wyprodukowane przez AH ale przez poddostawce. Caracal ma inną przekładnie i wirnik. Zna Pan podobny (jakikolwiek ) wypadek Caracala? Spytam jeszcze raz. Co Pan myśli o awariach AW101 w Norwegii i Japonii które doprowadziły do poważnych uszkodzeń praktycznie nowych maszyn ?