Reklama

Siły zbrojne

Autobox zmodernizuje kolejne Stary 266 do standardu Star 266M2

Star 266M2. Fot. Michał Derela/CC BY-SA 3.0
Star 266M2. Fot. Michał Derela/CC BY-SA 3.0

Spółka Autobox Innovations otrzymała kontrakt od 12. Wojskowego Oddziału Gospodarczego na modernizację kolejnej partii terenowych samochodów ciężarowych Star 266 do standardu Star 266M2, co pozwoli na podniesienie możliwości i wydajności używanego przez SZ RP taboru samochód ciężarowych.

Kontrakt opiewa na przeprowadzenie modernizacji na 351 egzemplarzach (z prawem opcji na 88 kolejnych). Suma kontraktu wynosi 158 580 614,00 PLN (łącznie z wliczonym w cenę 23% podatkiem VAT). Umowa obejmuje dostawy w latach 2019-2023. W roku bieżącym dostarczone mają zostać 23 zmodernizowane pojazdy. W roku 2020 odpowiednio 28 egzemplarzy (z opcją na kolejnych 28). W 2021, 2022 i 2023 odpowiednio po 100 egzemplarzy (z opcją na kolejnych 20 w każdym).

Jest to jedna z licznych w ostatnich latach umów na modernizację pokaźnej "floty" tych nie najmłodszych już wojskowych samochodów ciężarowych, które od wielu lat stanowiły - i nadal stanowią - podstawowy środek ciężarowego transportu kołowego w SZ RP. Od pięciu lat polska armia regularnie kupuje kolejne partie nowych wojskowych samochodów ciężarowych średniej ładowności i wysokiej mobilności Jelcz 442.32 Bartek, których liczba przekroczyła już 1200 egzemplarzy. Ciężarówki te nie zastąpią w najbliższej perspektywie czasowej obecnie nadal używanych na masową skalę Starów 266. Z tego powodu nadal regularnie podpisywane są kolejne umowy na modernizacje tych ostatnich w celu podniesienia ich efektywności i zdolności na kolejne lata.

Star 266M2 to modernizacja bazowego terenowego samochodu ciężarowego Star 266 opracowana i wykonywana przez spółkę Autobox Innocations ze Starachowic na zlecenie SZ RP. W ramach modernizacji na początku prowadzony jest remont kapitalnych każdej ciężarówki, a w tym ramy, mostów napędowych i skrzyni rozdzielczej. W ramach modernizacji dokonywany jest montaż: nowego 4-cylindrowy, rzędowy silnika wysokoprężnego Iveco Tector 4 F4AE0481 o mocy 170 KM, nowej skrzyni biegów Eaton FS-5206B oraz montaż nowej kabiny kierowcy, która wywodzi się z linii kabin MAN L/M2000.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (12)

  1. rezerwa 77r.

    mam pytanie czy warto zamontować 20 prowadnicową wyrzutnię rakietową , TYPU langusta i przekazać dla WOT / GŁOWICE TERMOBARYCZNE /

  2. Technik

    Podstawowy błąd w modernizacji stara 266 jest pozostawienie w skrzyni rozdzielczej która jest piętą a achillesową tego pojazdu ze względu na przestarzałą konstrukcje i awaryjność sięgająca pewności ze zepsuje się już w trakcie trwania gwarancji

    1. EnergetyK

      A to ciekawe spostrzeżenie..Powiedz Pan dlaczego do tej pory skrzynie rozdzielcze nie ulegały awariom ?? Owszem można narzekać na stary głośny silnik (359 w STAR 266) instalację elektryczną ale skrzynia ?? No chyba że ten samochód zna Pan jedynie z..oglądania go w sieci.

    2. Skrzynia rozdzielcza jest nowa

  3. obserwator

    158 580 614 zł / 351 szt. 451 797 zł/szt.

    1. Oooops

      Różnica ceny odpowiednika Javelina to ok 50tys na niekorzyść Javelina.

  4. Aaa

    A nie ma na emerytury

  5. Lukasz

    Od 20 lat czytam prase branzowa( obronnosc) ale pierwszy raz slysze o modernizacji......ciezarowek.Ktos zna jakies przyklady z innych panstw?

    1. leszek

      GBC 8kt z lat 50 zmodernizowane na GBC 180 używane do dzisiaj we Francji

  6. professional soldier

    Czytając te żałosne komenty odnoszę nieodparte wrażenie, że pisane są przez załogę Autobox. Czy nie dociera do Was argumentacja bezpośrednich użytkowników tego chłamu, że wasze produkty to szmelc?? Proszę mi powiedzieć w przypadku jakiego pojazdu kierowca musi się kłaść pod niego średnio co 500 km (bo takie są wasze zalecenia) i dokręcać wiecznie odkręcające się śruby m. in. na złączach kołnierzowych wałów napędowych?

    1. etryt

      To pokazuje, jakie są braki w feedbacku miedzy armią i użytkownikami a wykonawcami. Info do producenta. Wszedzie są niedoróbki, ale powinno się informacje uwzgledniac w procesie produkcyjnym. Odkręcają się śrby. To nie można skonstruować podkładek i nakrętek przeciwodkreceniowych plus smar zaklejający - elastyczny?

  7. Zatroskany

    Są Awaryjne a w środku plastiki brzęczą Wały napędowe się odkręcają i w ogóle za te pieniądze mogli by się postarać Bo tak naprawdę to jest robione na sztukę. Wiedzą co jest do poprawy i tak naprawde nie jest to trudne ani kosztowne więc nie Wiem czemu wypuszczają taki stan i czemu Armia się na to godzi

  8. Strażak

    Firma SanDuo sprzedaje zmodernizowane Stary 266 dla straży pożarnej za ok 400 tyś. W tej cenie podwozie wraz z odpowiednią konserwacją , kabina 6 osobowa, zabudowa pozarnicza, autopompa, silnik Man 250 km nowa skrzynia biegów opony wg uznania i wiele dodatków.

  9. spartakus

    Autobox Innovations to całkiem spora firma , byli by w stanie rozpocząć produkcję nowego Stara . Ta modernizacja to też spora oszczędność dla wojska . Nowy Jelcz jako wóz amunicyjny to wydatek 5 ml zł.- podaję jako przykład . Autobox Innovations wykonuje sporo remontów i modernizacji warsztatów na Starach . Modernizacja Honkera do wersji M-AX to też ciekawy pomysł.Tym bardziej , że mają już wykupione prawa do marki .

    1. analityk

      W segmencie pojazdów specjalnych dla wojska pojawiło się kilka firm z innowacyjnymi produktami spoza PGZ . Wspomniany tutaj Autobox wysuwa się na lidera ze Starem 266 M2 ale ma też w swoim portfolio zmodernizowanego Honkera . AMZ Kutno i pojazd Żubr w zestawach Poprad i radarach Soła , Bystra . Concept z Bielska Białej z samochodem Wirus 3 i ostatnio pojawił się samochód dla spadochroniarzy Aero 4x4 firmy Kafar , która również tworzy samochody dla przeciwlotników Hibernyt 3 . To powinno cieszyć , że są zespoły inżynierskie i techniczne oraz zasoby kadrowe potrafiące tworzyć innowacyjne pojazdy i realne modernizacje istniejących pojazdów .

    2. Olek

      Widział Pan na oczy ten sprzęt co oni modernizują bądź produkują? Wszystko to jest jedna wielka oszczędność, wszystkie projekty widziały inżynierów przez krótką chwilę, więcej czasu poświęcili im księgowi i osoby zajmujące się tanimi częściami zamiennymi z chin. Innowacyjne projekty które będąc w fazach testów niesprawdzaly się w warunkach terenowych przy czym mają ogromną ilość złych rozwiązań które tylko namnażają usterki czasami mniejsze a często dość poważne. W tym przypadku cena jest równa naprawdę bardzo bardzo słabej jakości. To że coś wygląda ładnie i nowocześnie nie oznacza tego, że jest dobrym projektem. Pozdrawiam wiaderkiem zimnej wody aby ostudzić wasze promienne zachwyty.

  10. Saper

    Rozsadniej i nie wiele drozej bylo by kupic nowe ....a ewentualnie uzywane dac w rozliczeniu w rozsadnej cenie ...lub wystawic na aukcje....To dobre malo awaryjne ciezarowki ...maja wielu amatorow ....

    1. Jacek

      "To dobre malo awaryjne ciezarowki ...maja wielu amatorow" i dlatego należy się ich pozbyć? Logiczne.

    2. ekolog

      Najlepiej od razu takie ciężarówki, które spełniając normę Euro 5 000 000 pobierają dwutlenek węgla oraz cząstki stałe z atmosfery i emitują do niej czysty tlen.

    3. kuballo

      Jelcz 442.32 kupiono 970 tys. za sztukę. Praktycznie nowy Star 662 za 430 tys. to dobra cena , szczególnie że nie wszędzie potrzebne będą samochody o zdolnościa Jelcza.

  11. kd12

    Star 266 to bardzo udana ciężarówka wojskowa. Konstrukcja już leciwa, ale ciągle przydatna

  12. j25

    Wychodzi po 451 tys, PLN za sztukę. Tanio...

Reklama