Reklama

Siły zbrojne

Camcopter S-100 podczas testów morskich. – fot. Schiebel

Austria: bezpilotowy śmigłowiec nawiguje bez GPS

Bezzałogowy śmigłowiec rozpoznawczy Camcopter S-100 austryjackiej firmy Schibel zakończył serię lotów testowych z użyciem systemu pozycjonowania niezależnego od GPS.



Dzięki trwającej tydzień serii testów w powietrzu udało się potwierdzić możliwość precyzyjnego pozycjonowania, nawigowania i automatycznego sterowania pojazdem bezpilotowym (UAV) bez użycia satelitarnego systemu GPS. Otwiera to nowe możliwości wykorzystania UAV w warunkach, gdy odbiór sygnału GPS jest utrudniony, lub w wypadku gdyby został on uszkodzony lub zniszczony podczas konfliktu militarnego na pełną skalę.

Więcej: US Navy poszukuje zaawansowanego wyposażenia dla lekkich dronów RQ-21A Integrator

Podczas testów wykorzystano system DeckFinder, który określa położenie pojazdu w przestrzeni dzięki użyciu sześciu transmiterów radiowych (pseudolitów). Umieszczony na pokładzie pojazdu system określa położenie, dzięki pomiarowi odległości względem punktów odniesienia (pseudolitów), na zasadzie podobnej do wykorzystywanej w systemach GPS. Podczas testów udało się uzyskać bardzo precyzyjne pomiary i autonomiczną nawigację pojazdu z dokładnością poniżej 20cm.

Jak zapewnia prezes firmy, Hans Georg Schiebel – „Dzięki systemowi Astrium DeckFinder Camcopter S-100 może operować w pełni automatycznie, dokonując precyzyjnych zawisów, podejść i lądowań całkowicie niezależnie od systemu GPS, mogąc działać w warunkach niedostępnych dotąd dla tego typu urządzeń”

Camcopter S-100 jest niewielkim śmigłowcem bezpilotowym, będącym rozwinięciem maszyny opracowanej w końcu lat 90tych na zamówienie US Army. Zamówienie dotyczyło pojazdu pionowego startu i lądowania służącego do wykrywania. S-100 jest wykorzystywany prze Zjednoczone Emiraty Arabskie. Stanowi też element rosyjskiego systemu rozpoznawczo-patrolowego Gorizont Air S-100. Różne jego wersje są testowane również przez siły zbrojne i marynarki krajów takich jak Wielka Brytania, Francja, Niemcy, Indie czy Pakistan.

Więcej: Bezzałogowe samoloty mogą już być na wyposażeniu okrętów amfibijnych

Szczególnym zainteresowaniem cieszy się opracowana w tym roku wersja z radarem I-Master firmy Thales. Umożliwia on wykonywanie szczegółowych map oraz wykrywanie poruszających się obiektów w każdych warunkach atmosferycznych.

(JS)

 

 
Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (1)

  1. alo

    Redaktorze, kraj to nie Austryja, tylko Austria, więc helikoptery mogą być wyłącznie austriackie,

Reklama