- Wiadomości
Argentyna odbiera ostatniego zmodernizowanego C-130
Ministerstwo obrony Argentyny poinformowało, że odebrało piąty, ostatni zmodernizowany samolot transportowy C-130 dla Argentyńskich Sił Powietrznych. Proces modernizacji obejmował unowocześnienie systemów nawigacyjnych, łączności, alarmowych, obserwacyjnych oraz dostosowanie do użycia gogli noktowizyjnych.

Ministerstwo obrony Argentyny poinformowało w mediach społecznościowych na Twitterze, że odebrało ostatni 5 zmodernizowany samolot transportowy C-130 dla Argentyńskich Sił Powietrznych (Fuerza Aérea Argentina – FAA). Modernizację dokonały zakłady Fabrica Argentina de Aviones (FAdeA), a odbiór miał miejsce 23 grudnia ubiegłego roku, tym samym kończąc z powodzeniem rozpoczęty w 2014 roku program modernizacji tych samolotów. FAdeA jest autoryzowane przez Lockheed Martin do obsługi technicznej maszyn C-130 Hercules, zajmując się modernizacją ich systemów, w tym modyfikacją awioniki, systemów pomocniczych oraz silników.
LA #FAA🇦🇷✈️ RECIBIÓ SU QUINTO C-130 HERCULES MODERNIZADO
— FuerzaAéreaArgentina (@FuerzaAerea_Arg) December 23, 2022
El 22 de diciembre de 2022, un equipo de trabajo del Área Logística Córdoba y de la I Brigada Aérea finalizó las tareas de recepción de la aeronave Lockheed C-130 Matricula TC-64
⬇️➕️Info⬇️https://t.co/9umybUtRHC pic.twitter.com/lbw8YCYq39
#Industria | Este es el Hércules C130 T-64 "Estrecho San Carlos", recientemente modernizado en la Fábrica Argentina de Aviones "Br. San Martín", para la @FuerzaAerea_Arg.
— Ministerio Defensa (@MindefArg) January 1, 2023
Con este quinto y último Hércules, #FAdeA cumplió exitosamente con el programa que comenzó en 2014. pic.twitter.com/MUefjVls2W
La Fábrica Argentina de Aviones #FAdeA entregó el Hércules C130 T-64 a la @FuerzaAerea_Arg, modernizado en sus instalaciones.
— Ministerio Defensa (@MindefArg) December 30, 2022
Con la entrega del quinto Hércules, FAdeA cumplió con éxito el programa de modernización de estos aviones iniciado en 2014. pic.twitter.com/tW1RHZMf3n
C-130 (TC-64) Estrecho San Carlos (bo taką nazwę posiada samolot) będzie stacjonował El Palomar, a obsługiwać jego będzie I Brigada Aérea (I. Brygada Powietrzna).
Zobacz też
Proces modernizacji obejmował unowocześnienie systemów nawigacyjnych, łączności, alarmowych, obserwacyjnych, obejmował także cyfryzację systemów kontroli.
W komunikacie prasowym wydanym przez argentyńskie ministerstwo obrony zauważono, że ulepszenia dodane do C-130 pozwolą siłom powietrznym na ich eksploatację przez co najmniej 20 lat. Obecnie Argentyński Siły Powietrzne dysponują trzema C-130H, w tym jednym L-100 będącym wersją cywilną tej konstrukcji oraz dwoma samolotami tankowania KC-130H . Wszystkie Herculesy wchodzą w skład I. Brigada Aérea, stacjonującej w El Palomar.
Samoloty transportowe C-130 Hercules produkowane są przed amerykańską firmę Lockheed w kolejnych wersjach od połowy lat pięćdziesiątych, jest to więcej jeden z najdłużej produkowanych samolotów w historii lotnictwa - dotychczas powstało ponad 2500 egzemplarzy. Herculesy używane są przez siły zbrojne ponad 50 państw.
Zobacz też
Hercules to samolot przystosowany głównie do transportu osób i towarów na średnich odległościach - w jego ładowni może zmieścić się np. niemal setka pasażerów, 64 spadochroniarzy czy dwóch do trzech pojazdów Humvee. Samoloty te często używane są m.in do ewakuacji czy transportu rannych.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]