- Wiadomości
Apache przyleciały do Europy
Dwa ciężkie amerykańskie samoloty transportowe C-5M Galaxy dostarczyły do bazy lotniczej Ramstein w Niemczech śmigłowce uderzeniowe AH-64E Apache należące do 501. Pułku Lotnictwa 1. Dywizji Pancernej. Stanowią one część kontyngentu lotnictwa US Army który ma wzmocnić wschodnia flankę NATO w ramach operacji Atlantic Resolve.

Dwie najcięższe maszyny transportowe C-5M Galaxy należące do U.S. Air Force Air Mobility Command wylądowały 22 lutego w bazie lotniczej Ramstein po wielogodzinnym locie transatlantyckim z USA. Każdy z samolotów przewoził na pokładzie 6 śmigłowców uderzeniowych Boeing AH-64E Apache. Maszyny należą do 1 Batalionu 501. Pułku Lotnictwa 1. Dywizji Pancernej i stanowią element kontyngentu lotnictwa US Army liczącego 86 maszyn różnego typu mających wesprzeć operację Atlantic Resolve.
Operacja transportowa z użyciem maszyn C-5M Galaxy stanowi demonstrację siły i możliwości amerykańskich sił zbrojnych do dostarczenia sprzętu i ludzi w krótkim czasie do dowolnego miejsca na kuli ziemskiej. Każdy z ciężkich transportowców może podczas pojedynczego lotu zabrać zamiast 6 śmigłowców Apache np. dwa czołgi Abrams lub ponad 122 tony ładunku.
Czytaj też: 86 śmigłowców wesprze US Army w Europie. Również w Polsce
Tych 12 maszyn Apache Guardian przerzuconych drogą powietrzną to połowa śmigłowców uderzeniowych jakie mają trafić na wschodnią flankę NATO, w tym również do Polski. Oprócz 24 Apache kontyngent liczy 38 UH-60 Black Hawk, 12 HH-60 Black Hawk w wersji ewakuacji medycznej i 12 CH-47 Chinook. We wstępnej fazie większość tych maszyn trafi do Niemiec, ale część stanowiącej trzon tych sił 10. Brygady Lotnictwa Bojowego 10. Dywizji Górskiej zostanie rozlokowana w 33. Bazie Lotnictwa Transportowego w Powidzu. Niektóre śmigłowce trafiły do Europy drogą morską, a inne transportem lotniczym, co jest dowodem na sprawdzanie różnych dróg przerzutu lotnictwa wojsk lądowych do Europy.
Dostarczone do Niemiec AH-64E to najnowsza wersja maszyn Apache. Są one bardzo daleką modernizacją wariantu “D”. Śmigłowce posiadają kompozytowe łopaty śmigła oraz nowe przekładnie i głowice, zdolne do przeniesienia mocy z potężniejszych silników T700-GE-701D. Zmiany te poprawiły osiągi, a zwłaszcza prędkość i wznoszenie.
Modernizacji uległa też elektronika, awionika i oprogramowanie śmigłowca, co umożliwiło zastosowanie ulepszonego radaru Longbow typu AESA oraz systemu optoelektronicznego o wyższej rozdzielczości i dokładności M-TADS/PNVS (ang. Modernized Target Acquisition Designation Sight/Pilot Night Vision Sensor), nazywanego też Arrowhead. Dodatkowo załoga AH-64 zyskała możliwość kontroli uzbrojonych i nieuzbrojonych maszyn bezzałogowych (UAV). Podstawowe uzbrojenie Apache Guardian stanowią pociski kierowane Hellfire, kierowane i niekierowane rakiety 70 mm oraz działko kalibru 30 mm.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]