Reklama
  • Wiadomości

Amerykanie kupują samolot szkolny

Siły powietrzne Stanów Zjednoczonych opublikowały wymagania dotyczące samolotu szkolno-treningowego nowej generacji, który ma zastąpić starzejące się maszyny T-38 Talon.

Fot. Tech. Sgt. Jason Robertson/USAF.
Fot. Tech. Sgt. Jason Robertson/USAF.

Nowa maszyna, nazwana T-X będzie musiała się między innymi charakteryzować zdolnością do symulowania wykorzystania systemów rozpoznania (jak np. radary pokładowe). Pod uwagę zostaną wzięte także warunki i koszty eksploatacji oraz manewrowość nowego samolotu szkolnego.

Obecnie amerykańskie siły powietrzne wykorzystują do szkolenia zaawansowanego maszyny T-38 Talon, wprowadzone na uzbrojenie na początku lat 60. XX wieku. Zgodnie z komunikatem USAF od 2011 roku nie spełniają one zakładanych wskaźników niezawodności – mniej, niż 75 % maszyn na wyposażeniu pozostaje sprawnych.

Co więcej, wyposażenie pokładowe samolotów T-38 nie pozwala na realizację 12 z 18 zadań, jakie muszą być wykonywane w procesie zaawansowanego szkolenia pilotów. Oznacza to, iż ćwiczenia muszą się odbywać z użyciem samolotów myśliwskich i bombowych, przyczyniając się do zwiększenia ich zużycia i ograniczenia dostępności.

Przedstawiciele USAF podkreślają, że ograniczenie kosztów jest jednym z najważniejszych założeń programu T-X. Na razie w wymaganiach nie ujęto zdolności samolotu szkolnego do pełnienia funkcji strony przeciwnej („czerwonej”) w ćwiczeniach lotniczych.

Podpisanie kontraktu przewidywane jest na 2017 rok. Zgodnie z planami USAF zamierzają pozyskać 350 maszyn T-X. Nowe samoloty szkolno-treningowe osiągną wstępną gotowość operacyjną w 2023 roku.

Zobacz również

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama