Reklama

Siły zbrojne

4 mld dolarów na Black Hawki. Kontrakt na 250 maszyn

Fot. US Army
Fot. US Army

Koncern Sikorsky Aircraft otrzymał od Departamentu Obrony USA pięcioletnie zamówienie na 257 śmigłowców wielozadaniowych UH-60M i MEDEVAC typu HH-60M dla sił zbrojnych USA i innych odbiorców objętych programem Foreign Military Sales (FMS). Wartość umowy oszacowano na 3,8 mld dolarów, jednak posiada ona opcję na dodatkowe 103 śmigłowce Black Hawk, co może podnieść wartość kontraktu o kolejne 1,4 mld dolarów. 

Zawarty przed kilkoma dniami kontrakt, to dziewiąta już wieloletnia umowa na dostawy śmigłowców rodziny Black Hawk zawarta od rozpoczęcia ich seryjnej produkcji w 1987 roku. Głównym odbiorcą będzie oczywiście US Army, jednak za pośrednictwem rządowego programu Foreign Military Sales (FMS) maszyny mogą trafić również do odbiorców poza USA. Dostawy śmigłowców zaplanowano na okres od października 2017 roku do końca 2022 roku.

Czytaj też: Śmigłowce dla Wojsk Specjalnych. Ruszają negocjacje z trzema oferentami

"Ta umowa ustabilizuje naszą bazę produkcyjną i kontrolę kosztów długoterminowych, prowadząc do znaczących oszczędności pieniędzy podatników" – stwierdził płk Billy Jackson, Sikorsky Utility Helicopters Project Manager. Z całą pewnością kontrakt o wartości niemal 4 mld dolarów z opcją wzrostu do 5,2 mld zapewni należącej do koncernu Lockheed Martin firmie Sikorsky Aircraft stabilną sytuację.

Kontrakt zapewnia też zamówienia zakładom w USA jak i PZL Mielec, który jest zaangażowany w produkcję maszyn rodziny UH/HH-60M Black Hawk. Umożliwi również rozwój innych projektów, takich jak śmigłowiec przyszłości SB-1 Defiant czy lekki S-97 Raider. 

Reklama
Reklama

Komentarze (17)

  1. JASIO co wie

    z kuluarów decydentów..Polska ma zakupić..MH-6 Little Bird oraz jego szturmowy wariant AH-6 Little Bird....procedowanie zostało uruchomione ....trochę szkoda bo SW-4 też by się nadawał plus jego wersja bezzałogowa ..ale to już jest włoski sprzęt sprzedany za "judaszowe srebrniki"...A teraz weszliśmy w "mariaż" z amerykanami ...w zakupie wszelakiego rodzaju uzbrojenia ....chociaż jeszcze Niemcy brani są mocno pod uwagę i ich śmigłowiec H145M. ...proponują pakiet z montownią i modernizacją tym bardziej że maszyny z tej rodziny Eurocopter EC135 używane jest przez całe spektrum naszych służb medycznych ,policyjnych ,straży pożarnej ,czy słuzby granicznej oraz inne

    1. Majkel

      Bzdura. Obecnie straż pożarna nie ma na swoim wyposażeniu żadnych śmigłowców ewentualnie użycza ich czasami do cwiczeń z innych służb. Opinia jak widać z uzasadnieniem na wyrost...

  2. kf

    w momencie przewagi potencjalnego przeciwnika w systemach przeciwlotniczych każdego rodzaju, w momencie przewagi przeciwnika w środkach napadu lotniczego mam takie podstawowe pytanie gdzie chcieliście lecieć tymi śmigłowcami ? Za Odrę ? Dziwią mnie głosy że rezygnacja z kupna caracali to wielka tragedia. Śmigłowce są potrzebne ale jak masz dziurę w dachu to ją w pierwszej kolejności naprawiasz a nie kupujesz nowego samochodu,

  3. Ireneusz K.

    Lockheed Martin i współpraca z PGZ to duże szanse na rozwój PZL w Mielcu. To i S-70i Black Hawk będzie milej widziany przez MON w WP.

  4. Karol z Łodzi

    Trza pamiętać że przetarg na śmigłowce dl PL SZ był wymagany z pełnym wyposażeniem do różnych zadań + Offset czyli część pieniędzy wróciła by do PL. Natomiast BH produkowane w USA już nie są obciążone dodatkowymi kosztami.

  5. ktos

    To moze dla uscislenia (bo coniektorzy juz prawie w euforie wpadli). 50 smiglowcow dla Polski mialo byc za 13mld zł (czyli 3,4 mld $). 250 smiglowoc dla USA jest za 3,8mld $. Tylko ze... - Polska chciala kupic smiglowce do zwalczania okretow podwodnych i SAR - USA kupuje smiglowce do transportu zlonierzy. To zupelnie co innego. To jakby porownywac cene karetki pogotowia z wyposazeniem do takiego samego samochodu w wersji dostawczaka. Przykladowo Slupsk niedawno kupil karetki. Podwozie VW transporter - koszt 500tys. zł. Ten sam samochod jako dostawczak to cena 50tys. zł. To 10 krotnie mniej! Ale i tak wiekszosc nie zadala sobie trudu sprawdzenia co wlasciwie kupowano.

    1. Boczek

      Nie 13 mld, a 7,8 mld. Ludzie nie mieszajcie proszę zakupów.

    2. Rafi

      Zgodzę się z przedmówcą wersja wersji jest nierówna w samym zakupie nawet tego samego modelu śmigłowca będzie stanowiła dużą różnice w cenie. Po pierwsze różnica wyposażenia po drugie zastosowanie do odpowiednich zadań śmigłowca, A poza tym firma Airbus miała jeszcze zainwestować w Offset.

    3. jjj

      Brawo Ty!!!!!!!!!

  6. Antonio

    W art. są podane tylko suche fakty ile sztuk za jaką cenę nic o wyposażeniu śmigłowców. W Polskim przetargu były konkretne wymogi i dla różnych rodzajów sił zbrojnych. Powoduje to duży wzrost ceny za dane modele. Śmigłowce ZOP czy SAR na pewno są dużo droższe od śmigłowców transportowych.

  7. DrWitz

    110 biedahawkow kosztowało Turkow po ok 32 mln $, a nasz Caraczan ponad 85 mln $. Wow! Pan Komorowski z Siemoniakiem zrobiliby "dobry" interes!!!!

    1. Boczek

      ...co wychodzi Turkom dużo drożej niż nasze H225M, bo wbrew Twojemu twierdzeniu - wynikającemu zapewne z niewiedzy, po sprowadzeniu do wspólnego mianownika* wersji - ASW/ASuW i SOF = 3 do 5 x wersja podstawowa, uwzględnieniu dużo większych możliwości H225M w porównaniu z BH i niedoliczaniu do ceny heli w projekcie polskim kosztów transferu technologii i praw IP (same maszyny to 7,8 mld PLN), Caracale wahały się pomiędzy ca. 25 i 30 mln €/szt. (a nawet 22-26 mln - uwzględniając dużo większe zdolności transportowe niż BH). Były to (nasze H225M) najtaniej zaoferowane heli - kiedykolwiek i komukolwiek i to się już nie powtórzy. *16 SOF i ASW/ASuW odpowiada ca. 65 maszynom transportowym. W przypadku H225M należy inaczej kalkulować, dlatego, że jako jedyny heli jest w wersji podstawowej zdolny do pracy w środowisko morskim - tę właściwość wykorzystuje Kuwejt w swoim zamówieniu. Jakich szkód dokonał Macierewicz z całym tym rządem, zrywając postępowanie na H225M, niech będą przykładem i przestrogą aktualne aktualne doniesienia o powołaniu konsorcjum (z m.in. Diehl Aerospace, Hensoldt Sensors, MTU Aero Engines, Rohde & Schwarz) pod egidą AH, które ma rozwinąć i budować ciężki heli - europejskiego następcę CH-53. Zarzucenie projektu H225M i rozwoju WZL1 wraz z AH - z dodatkowo jako 10-15% udziałowcem - zamyka nam drogę do ewentualnego udziału w tym projekcie. Będzie dokładnie ten sam płacz jak w przypadku NH90 - "dlaczego nie zrobiliśmy, nie wzięliśmy..., kto jest temu winny...". Odpowiedz będzie prosta - MACIEREWICZ i obecny rząd! A propos - co robiły polskie służby i dyplomacja, że nie wiedziano o takim kierunku rozwoju. Czy może Siemoniak jednak wiedział?

    2. Dropik

      Te tureckie to były kadłuby. Bez elektroniki i silników ;) i co geniuszu?

    3. milczący

      Żadne biedahawki, tylko uzbrojone s70i, doczytaj kto teraz zajmuje się uzbrojeniem

  8. Wojciech

    I to jest cena! Tak trzeba było grać. Zamówić 250 szt z odkupieniem większościowych udziałów w Mielcu a potem nadwyżkowe 150 szt sprzedać i zarobić.

    1. Davien

      Myslisz ze bys zapłacił tyle? Marzenia, kraj producenta zawsze płaci znacznie mniej, więc policz sobie ile by ci wyszło za te 250 jak S-70i były droższe niz Caracale:))

    2. tak to chyba wygląda

      Tak, "zamówić", "odkupić", "sprzedać" i "zarobić" - i Amerykanie by się oczywiście ochoczo zgodzili np. na taką "sprzedaż większościowych udziałów". Ludzie, śmieszne są te wasze komentarze, takie w stylu typowo patriotycznym - potrząśniemy szabelką i klękajcie narody. "Zamówić", "odkupić", "sprzedać" i "zarobić" - dobre, dobre :).

  9. BIałostoczczanin

    Amerykański flomarkt - otwarty? Interes się kręci zbrojeniówka kreci obroty ? Czy zobaczymy nad Białostokiem jakiś fajny rozbłysk - tak pragnę zobaczyć tę największą fajerwerke ?

  10. jurgen

    czyli średnio dla USA i na eksport dla innych krajów przez FMS wychodzi: 14,7 mln S za szt. (w umowie zasadniczej), dla opcji - 13,5 mln S za sztukę tych 103 maszyn - czyli razem średnia cena przy wykorzystaniu opcji i zamówieniu na 360 BH - 14,4 mln S na szt. BH. I trzeba dążyć do tego, żeby tego rzędu cena była też w polskim przetargu, a nie to zamówić przez FMS.

    1. Maciek

      Tylko w cenie nie ma offsetu, który ma być u nas. Dla niezorientowanych. Offset podraża każdą ofertę :)

    2. dropik

      o cenach na export nie ma tu żadnych danych. To tylko twoje spekulacje. Kupuje rząd USA i może je sprzedać komu chce , za ile chce. Mała uwaga nie kupują CSAR (hh60w) tylko MEDVAC (hh60m) czyli nie ratownictwa bojowego tylko ewakuacji medycznej. To inne śmigłowce i ceny. Wygląda na to że jak w przypadku F-35 Trump nieźle nacisnął , ale też skala i długi okres zamówienia robią swoje.

    3. Davien

      Jurgen, Słowacja za 9 uzywanych UH-60M zapłąciłą 250mln$ więc może przelicz sobie. Standardowa cena za UH-60M w wersji transportowej na eksport to 40-44mln$ za sztukę. USA za F-135A płaca ok 100mln$, Dania 180mln$ widzisz róznicę.?

  11. Fish

    To nawet nie jest 12 mld zl za.... 250 sztuk????? A Caraczany : Za 50szt. marne 13 mld????

    1. Sołdat

      Takie przeliczenie nie ma sensu w sytuacji gdy zamawiającym jest rząd USA a wykonawcą firma naleząca do obywateli USA. Nie mówiąc już o specyfikacji i ujednoliceniu zamówienia a do tego na cene wpływa wielkośc zamówienia i brak jakiegokolwiek offsetu. Żeby nie być gołosłownym, zobacz jakie cenę jednostkową osiągnie s-70i jeżeli ( a tak zapewne będzie ) w naszym przetargu wygra oferta Sikorsky na helikoptery dla wojsk specjalnych. Ponadto USA to główny odbiorca LM więc i cena jest inna niż dla odbiorcy o mniejszym potencjale. A jak na razie z 50 mamy 0, poczekamy zobaczymy jaki offset dostaniemy za 8 maszyn.

    2. K.

      Sprawdź sobie ile chcieli za 50 szt. nieuzbrojonych S70i

    3. Davien

      Tylko ze to kupuje USA, które jest producentem więc naprawdę daruj sobie .

  12. Morgul

    no to skoro już nie będzie caracali to może chociaż BH - wiem że mniejsze no ale cena czyni cuda :) licząc 55 mln za szt/ średnio. to przy zakupie ok 90 maszyn wychodzi ok 5 mld no i to można rozważyć - ja wiem że to goły śmiglak ale .... pomału , pomału się go dozbroi pozostałe 8 mld można wydać na KRUKa ;)

    1. CB

      Popatrz najpierw jakiej ceny żądano od nas w poprzednim przetargu za S-70i, a wtedy zejdź na ziemię. Nie mówiąc już o tym, że USA po prostu dokupuje tylko kolejne śmigłowce, bo całe zaplecze łącznie z obsługą już mają. My musimy kupić i stworzyć wszystko od zera.

    2. dropik

      55mln zł to amerykanie sprzedają sobie. Słowacja kupiła 9 po remoncie za bodaj 250mln $. Teraz sobie ponownie wykonaj obliczenia

  13. darek

    Może Mielec wykona część tego zamówienia.

    1. Polakmały

      Gdyby POTUS, który właśnie wyleciał do Polski, był w stanie spowodować, że to zamówienie zostanie rozszerzone powiedzmy o 80+ przy relacji ceny i przecież amerykański zakład ulokowany na naszej ziemi zmontuje z tej puli powiedzmy połowę, ruszam do Warszawy żeby pomachać, o ironio, trzema flagami w kolorach białym, czerwonym i niebieskim. Co do montowania u nas pełnowartościowych śmiglaków BH to nie tylko jesteśmy myślę zdolni do tego, ale zwyczajnie zasługujemy i serwis na miejscu też NATO się przyda. To byłaby nowa i właściwa jakość w stosunkach oraz dobre podwaliny na piękną przyszłość.

  14. Deko

    A nam chcieli s-70 50 sztuk za 3mld $ ;D

  15. Realista33

    257 smiglowcow !!!! (w tym te drogie CSAR) za 3,8 mld USD (ok 14 mld PLN) ..... a nam Francja oferowała ....... 50 szt za 13 mld :)))) pełne poparcie dla odrzucenia ofert współpracy z Francją

    1. Obślizgły skorupiak

      To jest cena dla nich, dla nas była przecież inna, więcej niż te Caracalowe 13mld...

    2. Boczek

      Po pierwsze, nie 13 mld a 7,8 mld. 5,2 mld to był ToT, prawa IP etc. Po drugie, CSAR to są z tych droższych najtańsze. Najdroższe są ASW/ASuW i specjalsi. Po trzecie, to nie jest cena dla nas - 14,7 mln $/szt. Słowacja zapłaciła za transportowe 30 mln $/szt. To jest ca 2-4 mln więcej, niż miały wynieść nasze H225M - maszyny o dużo większych możliwościach od BH, po sprowadzeniu do wspólnego mianownika wersji. Po czwarte, proszę zwrócić uwagę, że aktualne władze nie kwestionowały ceny H225M - tak niska cena już się nie powtórzy i jest jedynie możliwa przy dużym pakiecie i dużym pakiecie offsetowym. Po piąte, już na dniach pierwsze H225M z szachownica wzbijałyby się w powietrze, a tak mamy nadal jedynie gołębia na dachu. Już kolejny rok odpowiedzialni zajmują się pozyskania heli zamiast czymś innym - i to jest najdroższe w tym wszystkim Przypomnę jedynie: http://www.defence24.pl/619962,slowacja-otrzymala-black-hawki I cytat: "Zgoda Departamentu Stanu na zakup śmigłowców wraz z pakietem wsparcia wydana została 19 lutego 2015 roku" - 2,5 roku temu! Dostawa ma miejsce dzisiaj, a chodzi o używane i jedynie wyremontowane maszyny. Zalecam; najpierw przemyśleć, policzyć i dopiero postować, a nie tak bezmyślnie zaśmiecać forum - aby sprostać swojemu nickowi.

    3. dropik

      I nie 14mld zł tylko 11mld bo vacików nie liczymy. Ciekawe czemu tenże Sikorsky w naszym przetargu chciał nam sprzedać te 50 bidahawków (bez uzbrojenia) za taką samą lub wyższą kwotę . A Agusta ze jeszcze większą Coś tam główce kiełkuje czy nadal pustka...

  16. jasiu

    już myślałem że to dla nas

    1. Adam

      moze sa dla nas ! oczywiscie nie wszystkie , my na sile potrzebujemy nowych smigiel , Macierewicz obiecywal nic nie kupilismy jeszcze , moze decyzja juz zapadla , i oglosza zakup przy okazji wizyty Trumpa ... szanse na to sa.

    2. Hainz

      Wy naprawdę wierzycie że tyle śmigłowców kosztuje tak mało? Jeśli tak to jesteście ludźmi wielkiej wiary!

  17. weqwre

    No tak, ale na tych nic nie zarobimy, bo to towar "z półki". Związki nie pozwolą hehe...., a części zamienne i serwis ? Wystarczy poczytać o problemach z naszymi F-16.