Reklama
  • Wiadomości

20-lecie Eurofightera

Mija 20 lat od pierwszego lotu prototypu europejskiego myśliwca Eurofighter. Z okazji tej okrągłej rocznicy warto przypomnieć aktualny status programu, a także przybliżyć przesłanie inauguracyjnego przemówienia Dyrektora Generalnego programu Eurofighter. 

fot. eurofighter.com
fot. eurofighter.com

20 lat temu w powietrze wzbił się pierwszy prototyp europejskiego myśliwca Eurofighter budowanego wspólnie przez Wielką Brytanię, Niemcy, Włochy i Hiszpanię. Do dziś dostarczono już ponad 400 z 571 zamówionych samolotów Eurofighter Typhoon dla sześciu użytkowników, a 400 egzemplarz trafił do Niemieckiej Luftwaffe 4 grudnia 2013 roku.

Poza siłami powietrznymi czterech krajów współtworzących program, Typhoony trafiły też do Austrii i Arabii Saudyjskiej. Kolejnym użytkownikiem Eurofighterów będzie Oman, który w grudniu 2012 roku zamówił 12 myśliwców z Transzy 3A. Pierwsze samoloty mają zostać dostarczone nad Morze Arabskie w 2017 roku. Aktualne zamówienia pozostałych krajów użytkowników Eurofightera to odpowiednio: Wielka Brytania – 160 egzemplarzy, Niemcy – 143, Włochy – 96, Hiszpania – 73, Arabia Saudyjska – 72, Austria – 15. Jedynie ten ostatni kraj otrzymał już wszystkie zamówione samoloty.

Eurofightery spędziły do tej pory w powietrzu ok. 225 tysięcy godzin, a ich debiutem bojowym była operacja w Libii w 2011 roku. Swoje „efy” do działań bojowych przeciwko siłom wiernym Muammarowi Kadafiemu wysłały wtedy Wielka Brytania i Włochy. Eurofightery RAF-u pod koniec kwietnia b.r. rozpoczną służbę w ramach natowskiej misji ochrony nieba nad krajami bałtyckimi Baltic Air Policing, co ma związek z kryzysem krymskim. Warto dodać, że wśród potencjalnych przyszłych użytkowników tych maszyn wymienia się również Polskę, która jest zainteresowana pozyskaniem nowych myśliwców w celu zastąpienia nimi przestarzałych radzieckich samolotów typu Su-22.

Z okazji jubileuszu tego największego europejskiego programu budowy samolotu bojowego Dyrektor Generalny Eurofightera Alberto Gutierrez powiedział:

„ Eurofighter Typhoon, którym Peter Weger (pilot testowy – przp. autora) pierwszy raz leciał 20 lat znacząco różni się od tego, który lata dzisiaj. Od samego początku, samolot był jednak budowany z myślą o ciągłym zwiększaniu jego możliwości, a proces usprawniania konstrukcji, zapewnia długoterminowy zwrot z poniesionych inwestycji. Eurofighter jest podstawą wielu sił powietrznych i pozostanie w służbie jeszcze przez dziesięciolecia. To znaczący europejski produkt, który pokazuje światu to co najlepsze w zakresie technologii i innowacji.”

Główny menadżer NATO Eurofighter and Tornado Management Agency, Graham Farnell dodał z kolei, że Typhoony są już teraz w pełni operacyjne w siłach powietrznych wszystkich sześciu krajów, do których zostały do tej pory dostarczone chroniąc niebo przez 24 godziny, 7 dni w tygodniu ponad Europą i Bliskim Wschodem. Zwrócił również uwagę, że "wyzwania przed którymi stoimy dzisiaj nie są mniej wymagające od tych, które istniały w momencie rozpoczęcia programu Eurofighter, dlatego należy wciąż kierować się tą samą wizją i determinacją, która przyświecała twórcom myśliwca".

Andrzej Hładij 

Zobacz również

WIDEO: Latający Czarnobyl | Co z K2PL? | Fallout | Defence24Week #135
Reklama
Reklama