Reklama

Wojsko, bezpieczeństwo, geopolityka, wojna na Ukrainie

Saab zbuduje szwedzkie “Mieczniki”

Szwedzka korweta stealth „Nyköping” typu Visby. Fot. M.Dura
Szwedzka korweta stealth „Nyköping” typu Visby. Fot. M.Dura

Koncern Saab podpisał kontrakty na opracowanie wstępnego projektu korwet nowej generacji dla królewskiej, szwedzkiej marynarki wojennej. Kontrakt ten został powiązany z umową na modernizację pięciu obecnie wykorzystywanych w Szwecji, okrętów rakietowych stealth typu Visby.

Szwedzka Agencja do spraw zamówień obronnych FMV (Försvarets materielverk) podpisała z koncernem Saab dwie bardzo ważne umowy związane z okrętami nawodnymi dla sił morskich Szwecji. Pierwszy z nich dotyczy realizacji fazy projektowej definiowania produktuj (Product Definition Phase) dla programu modernizacji i remontu głównego MLU (Mid-Life Upgrades) pięciu okrętów wielozadaniowych typu Visby, które były wprowadzane w do służby w latach 2002 – 2015. Druga umowa jest zamówieniem fazy definiowania produktu w programie budowy nowej generacji korwet oznaczonych jako Visby Generation 2.

Oba kontrakty mają wartość 190 milionów SEK (około 19 milionów złotych). Za tą sumę ma być przeprowadzona analiza wymagań szwedzkiej marynarki wojennej i skonfrontowanie ich z możliwościami technologicznymi oraz dopuszczalnymi kosztami, przy założeniu, że będą realizowane w Szwecji. Pomimo, że tak naprawdę zamówiono jedynie prace analityczne, to jednak obie umowy faktycznie rozpoczynają dwa bardzo ważne dla szwedzkiej marynarki wojennej programy okrętowe.

„Kontrakt jest ważnym krokiem naprzód w zakresie szwedzkich zdolności do walki na powierzchni morza, ponieważ obejmuje modernizację obecnych korwet i stworzenie okrętów nowej generacji. Korwety Visby są pionierami od 20 lat, a po modernizacji podczas remontu średniego będą dobrze wyposażone do przyszłych zadań. Doświadczenie i wiedza, które gromadzono przez lata dzięki typowi Visby, posłużą teraz do rozwoju Visby Generation 2”.

Lars Tossman – Dyrektor ds. Biznesu Sabb Kockums.

Co więcej programy te są ze sobą bardzo mocno powiązane. Nowej generacji korwety Visby Generation 2 będą bowiem rozwinięciem obecnie wykorzystywanych okrętów typu Visby i wprowadzone zostaną na nich wszystkie uwagi, jakie pojawiły się w trakcie eksploatacji okrętów typu Visby. Dodatkowo jest prawie pewne, że na zmodernizowanych korwetach będą zainstalowane rozwiązania, które później zostaną wykorzystane na ich następcach. Dzięki temu będzie je można sprawdzić i na zamontować na docelowych jednostkach bez żadnego ryzyka.

Podobny sposób postępowania Szwedzi przyjęli podczas modernizacji swoich okrętów podwodnych typu Gotland/A19. Koncern Saab ujawnił bowiem, że na tych jednostkach zainstalowano i zmodyfikowano pięćdziesiąt różnych systemów, z czego dwadzieścia to zupełnie nowe urządzenia, które w przyszłości będą wykorzystywane w kolejnej generacji, właśnie budowanych okrętów podwodnych typu Blekinge/A26. Do takich nowych systemów zalicza się np. maszt optroniczny, zastępującego tradycyjny peryskop oraz elementy okrętowego systemu walki.

Podobny efekt zamierza się osiągnąć na korwetach Visby, które dzięki temu mają służyć nawet po 2040 roku jako pełnowartościowe okręty bojowe. Ma to być możliwe dzięki zastosowaniu nowego systemu obrony przeciwlotniczej, najnowszej generacji rakiet przeciwokrętowych typu RBS-15 oraz nowych torped lekkich Saab Lightweight Torpedo. Jest prawie pewne, że takie samo uzbrojenie zostanie zaproponowane dla okrętów Visby Generation 2, a koszt jego integracji i sprawdzenia rozłoży się w ten sposób na dwa, realizowane po sobie programy.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (1)

  1. Grzegorz

    Dzień dobry, zdaje się że Autor popełnił mały błąd odnośnie kosztów analizy wymagań szwedzkiej marynarki i konfrontacji możliwości technicznych za kwote 190 mln SEK . Autor wskazał, że jest to równowartość 19 mln PLN , co nie jest prawdą, kurs walutowy pokazuje, że SEK kosztuja od 30 do 40 groszy za 1 korone. Stąd koszty sa zdecydowanie wieksze niż zaznaczyl w swoim artykule Autor. Pozdrawiam

Reklama