- Wiadomości
Rosjanie zwodowali patrolowiec arktyczny
25 października w stoczni Admiralicji w Sankt Petersburgu zwodowano patrolowiec arktyczny „Iwan Papanin” – pierwszą z dwóch jednostek proj. 23550 (Arktika) zamówionych dla rosyjskiej floty (WMF FR). Budowa tego okrętu, realizowana pod numerem stoczniowym 02460, rozpoczęła się we wrześniu 2016 r., zaś oficjalna ceremonia położenia stępki odbyła się 19 kwietnia 2017 r.

Kontrakt na budowę dwóch patrolowców tego typu podpisano między rosyjskim Ministerstwem Obrony a stocznią Admiralicji 25 kwietnia 2016 r. w ramach państwowego programu zakupów uzbrojenia do 2020 r. Zgodnie z zapisami tej umowy pierwszy patrolowiec miał zostać ukończony do końca 2019 r., a drugi rok później.
Czytaj też: Norwegia alarmuje: Największa aktywność rosyjskich okrętów podwodnych od czasów Zimnej Wojny
Ze względu na problemy z finansowaniem, terminy wynikające z umowy zostały zmienione. Aktualnie zakłada się, że prototyp podniesie banderę WMF w 2023 r. Natomiast rozpoczęcie budowy drugiej jednostki, dla której przewidziano imię innego rosyjskiego polarnika Nikołaja Zubowa, zostało przesunięte z wiosny 2018 r. na przyszły rok. Nowy termin jego dostawy to 2024 r. Zgodnie z informacjami przekazanym podczas wodowania przez dyrektora stoczni Admiralicji, dwa zmodyfikowane patrolowce tego typu zostaną również zbudowane dla rosyjskiej straży granicznej przez stocznię w Wyborgu.

Jednostki zaprojektowano w biurze konstrukcyjnym CMKB Ałmaz z Sankt Petersburga. Wygląd zewnętrzny wskazuje, że przy ich projektowaniu wzorowano się na rozwiązaniach stosowanych przez Norwegów na jednostkach Straży Wybrzeża (Kystvakten). Przeznaczone one będą do ochrony i monitorowania wód arktycznych Federacji Rosyjskiej, konwojowania i holowania do portów jednostek zatrzymanych za naruszenie przepisów obowiązujących na tych wodach, wsparcia i zaopatrzenia statków operujących na tych akwenach, transportowania skonteneryzowanych ładunków specjalnych, uczestniczenia w akcjach ratowniczych oraz gaszenia pożarów na jednostkach pływających i obiektach lądowych.

Wyporność standardowa patrolowców proj. 23550 wynosić będzie 6800 t, pełna 9000 t, wymiary kadłuba to 114 × 18 × 6 m. Siłownia składająca się z dwóch generatorów spalinowych o mocy 15 000 kW służyć będzie do napędu dwóch pędników azymutalnych o mocy 6000 kW każdy oraz pary dziobowych sterów strumieniowych o mocy 500 kW. Prędkość maksymalna jednostek wynosić będzie 18 w., ekonomiczna 10 w. Będą one zdolne do kruszenia lodu o maksymalnej grubości 1,7 m. Zasięg patrolowców wynosić będzie 6000 Mm, autonomiczność 60 dni. Stała załoga liczyć będzie 49 ludzi, przy możliwości zaokrętowania 47 osób dodatkowego personelu.
Uzbrojenie okrętów obejmować będzie dziobową armatę uniwersalną kalibru 76 mm AK-176MA, a także przenośne wyrzutnie rakiet przeciwlotniczych. Ponadto na tych jednostkach przewidziano miejsce na lądowisko i hangar dla śmigłowców typu Ka-27 lub bezzałogowych statków powietrznych, kutra desantowo-szturmowego proj. 02800, poduszkowca proj. 23321 (Manuł) oraz dwóch łodzi sztywnoburtowych. Na pokładzie rufowym istnieje możliwość transportowania kontenerowych wyrzutni rakiet systemu Kalibr-NK.
WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu