Rosja: Wielka flota desantowa na Morzu Czarnym

19 kwietnia 2021, 11:02
4057570730737067-550
Fot.mil.ru
Reklama

Rosjanie utworzyli na Morzu Czarnym duży zespół desantowy, który oficjalnie ma pokazać siłę Rosji w odpieraniu uderzenia przeciwnika, a w rzeczywistości gotowość do zaatakowania dowolnego miejsca na Morzu Czarnym z wykorzystaniem desantu morskiego. Z powodu braku odpowiedniej ilości jednostek we Flocie Czarnomorskiej, dodatkowe okręty zostały ściągnięte z Floty Północnej, Floty Bałtyckiej i Flotylli Kaspijskiej.

Rosyjskie ministerstwo obrony poinformowało 17 kwietnia, że pod mostem Kerczeńskim, łączącym Krym z Rosją przeszedł duży zespół okrętów Flotylli Kaspijskiej. Grupa piętnastu jednostek pływających opuściła Morze Azowskie i weszła na Marze Czarne. Według oficjalnego komunikatu operacja jest realizowana zgodnie z zatwierdzonym planem szkolenia wojsk na 2021 r., w ramach sprawdzenia kontrolnego w okresie szkolenia zimowego wojsk Południowego Okręgu Wojskowego POW. Celem ćwiczenia ma być „podniesienie poziomu bojowego oraz wyszkolenie operacyjne wojsk i sił POW, doskonalenie form oraz metody prowadzenia ćwiczeń, z uwzględnieniem zmieniającej się sytuacji w granicach odpowiedzialności”.

Z Flotylli Kaspijskiej do zadania wyznaczono trzy okręty artyleryjskie, osiem kutrów desantowych oraz cztery jednostki pomocnicze, które wcześniej dokonały przejścia z Morza Kaspijskiego na Morze Azowskie wykorzystując kanał Wołga – Don. Okręty przepłynęły w ten sposób ponad 100 km pokonując trzynaście śluz i mijając w międzyczasie Wołgograd, Kałacz nad Donem, Wołgodońsk i Siemikarakorsk.

Reklama
Reklama

Ostatecznie jednostki Floty Kaspijskiej przybyły do portu Tiemriuk nad Morzem Azowskim (gdzie uzupełniono na nich zapasy paliwa i żywności) i 16 kwietnia weszły w całości pod kontrolę operacyjną Floty Czarnomorskiej. Zgodnie z planem sprawdzenia kontrolnego w okresie szkolenia zimowego cały zespół okrętowy po przejściu pod mostem Cieśniny Kerczeńskiej udały się na wyznaczony akwen ćwiczeń.

Do tego zespołu dołączyły cztery duże okręty desantowe projektu 775/775M o wyporności 4400 ton: „Kaliningrad” i „Koroliew", z Floty Bałtyckiej oraz „Alieksandr Otrakowskij” i „Kondopoga” z Floty Północnej, które 17 kwietnia 2021 r. przeszły przez Bosfor z Morza Śródziemnego i udały się w kierunku Sewastopola.

Jak na razie nie wiadomo, czy na pokładzie jednostek desantowych znajdują się pododdziały piechoty morskiej. W komunikacie Minoborony wskazano jedynie, że zgodnie z rozkazem dowódcy Południowego Okręgu Wojskowego, generała armii Aleksandra Dwornikowa, „jednostki piechoty morskiej i sił przybrzeżnych Floty Czarnomorskiej i Flotylli Kaspijskiej zostały zaangażowane w sprawdzenie gotowości do odparcia desantów morskich i powietrznych”.

Nie zmienia to faktu, że na Morzu Czarnym pojawił się desantowy zespół okrętowy o wielkości znanej głównie z czasów Związku Radzieckiego. Istnieje więc podejrzenie, że całe to działanie nie jest jedynie sprawdzeniem gotowości bojowej, ale kolejnym pokazem siły rosyjskiej marynarki wojennej oraz jej gotowości do reagowania w każdym państwie leżącym nad Morzem Czarnym.

Nie zmienia to jednak faktu, że by taki pokaz zorganizować, ze względu na obecny stan Wojennomorskowa Fłota, trzeba było ściągać okręty desantowe aż z Floty Bałtyckiej i Floty Północnej. Sprawa jest tym dziwniejsza, że zgodnie z oficjalnymi komunikatami, w skład Floty Czarnomorskiej wchodzi 197. brygada okrętów desantowych, w składzie: trzy duże okręty desantowe projektu 1171 typu „Tapir” i cztery duże okręty desantowe projektu 775.

Wszystkie te jednostki pływające w połączeniu z tym, co dołączyło do nich z innych flot, mogą teoretycznie wysadzić na nieumocniony brzeg ponad 220 transporterów opancerzonych (lub 140 średnich czołgów) i ponad 4000 żołnierzy piechoty morskiej.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 219
Reklama
***
piątek, 23 kwietnia 2021, 23:14

Nuclear bombing of the moscow is imminent....

zzzppp
środa, 21 kwietnia 2021, 14:08

Czekam, aż traktory rosyjskie przy granicy Donbasu, po zaoraniu pól, ostrzelają wojska ukraińskie rakietami i pociskami o dużym kalibrze.

Wkurzony
wtorek, 20 kwietnia 2021, 14:41

Amerykański Imperializm i KRYM...... Od 2 wojny światowej USA bez przerwy toczą gdzieś jakąś wojnę. W ciągu 57 lat Imperium ZŁA (USrael) interweniowało zbrojnie w 33 krajach zamieniajac większość w morze ruin i tereny niekończących się walk... Setki tysięcy zabitych i miliony uchodźców a pomimo to nasi "eksperci" twierdzą, że TYLKO słowiańska Rosja jest agresywna bo odebrała bez 1 wystrzału swój Krym i nie pozwoliła Ukraińcom wymordować Rosjan w Donbasie.

pragmatyk
wtorek, 20 kwietnia 2021, 19:50

Lata 50 te ,gdy bombowce latały z bronią atomową ,dyzurując w popietrzu ,okręry rosyjskie z glowicami rakiet balistycznych na Kubie ,Wietnam ,Afganistan gdzie są jeszcze fragmenty ruskich czołgów,oraz pełno broni ręcznej.,skąd musiano się wycofać ,co do morza ruin ,to kojarzy mi się to wyłącznie z Syrią bombardowaną przez Rosjan i mordowaniem ludzi w Czeczeni i Gruzji ,najazdem na Węgry ,radzę zrobić sobie powtórkę z najnowszej historii i nie pleśc bzdur ,że slaba Ukraina chciała kogoś mordować w Donbasie ,moze to Ukraińcy podjudzili ludnośc rosyjsko języczną przeciwko sobie przez rosyjskie stacje TV?To się nie trzyma kupy.

środa, 21 kwietnia 2021, 10:10

Panie pragmatyk... Słaba Ukraina potrafiła zorganizować i dokonać rzezi Wołynia mordując Polaków (niektórzy szacują liczbę ofiar na 150 tys.). Do nauki kolejny ignorancie. Ta słaba Ukraina chciała wymordować Rosjan w Donbasie tak samo jak to zrobili w Odessie. Do nauki.

Wkurzony
środa, 21 kwietnia 2021, 09:34

Panie pragmatyk... Słaba Ukraina potrafiła zorganizować i dokonać rzezi Wołynia mordując Polaków (niektórzy szacują liczbę ofiar na 150 tys.). Do nauki kolejny ignorancie. Ta słaba Ukraina chciała wymordować Rosjan w Donbasie tak samo jak to zrobili w Odessie. Do nauki.

zzzppp
środa, 21 kwietnia 2021, 14:04

interes największy mają amerykanie (Brzeziński - Ukraińska szachownica). A i zgadzam się, że słaba, czy nawet zalążkowa Ukraina mordowała. I ta słaba Ukraina ma pretensje terytorialne.

Rosja NIGDY nie napadła na ziemie Piastów
wtorek, 20 kwietnia 2021, 14:29

Panie AntyPiS... Po 3 rozbiorach Warszawa (podobnie jak Kalisz) należała do Prus, ale Prusy przegrały wojnę z Napoleonem więc straciły część zabranych Polsce ziem włącznie z Warszawą na rzecz Księstwa Warszawskiego... Z kolei w 1812 Napoleon i Polska przegrali wojnę z Rosją (polskie straty to 80 tys. żołnierzy) więc Rosja jako zwycięzca przejęła ziemie Księstwa Warszawskiego i utworzyła Królestwo Polskie ze stolicą w odebranej Prusom Warszawie... Królami Polski zostali carowie (i nie tylko dlatego, że król Polski Stanisław August zrzekł się tronu na rzecz Rosji) zapewniając Polakom życie bez wojen przez 100 lat dzięki czemu w 1913 PKB na głowę w królestwie był wyższy niż w 1938... W końcu mieliśmy władców z jajami którzy potrafili wziąć za pysk polskiego warchoła z szabelką. Ostatnim królem Polski (do 15 marca 1917) był car Mikołaj II.

zzzppp
środa, 21 kwietnia 2021, 14:05

No i Rosja była zawsze miłośnikiem pokoju.

Monkey
wtorek, 20 kwietnia 2021, 23:25

@Rosja NIGDY nie napadła na ziemie Piastów: Masz fantazję, to trzeba ci przyznać. Po pierwsze: Piastowie nie rządzili w Polsce od 1370 roku, kiedy Rosja jeszcze nie istniała. Po drugie, napadła na Polskę, a to wystarczy. Czy rządzili nami Piastowie, czy kto inny, nieważne. Napadli nas, represjonowali, zsyłali, zabijali.

Wkurzony
piątek, 23 kwietnia 2021, 13:31

Monkey... To polski agresor okupował przez 300 lat (Litwa przez 500 lat) ziemie Ruryków a nie odwrotnie. To główny powód dlaczego Polacy nienawidzą Rosji. Złodzieja b. boli, że pogardzana Rosja miała czelność odebrać złodziejowi znad Wisły swoją własność... Powtarzam. Rosja NIGDY nie napadła na ciebie cwana gapo udająca niewiniątko, udająca wiecznie gwałconą za niewinność dziewicę wiecznie krzywdzoną przez los. Polska była jednym z najbardziej agresywnych krajów w Europie... To ty imperialisto nawet przed wojną atakowałeś wszystkich sąsiadów (dlatego NIKT cię nie lubi): Czechy (Zaolzie), Słowację (Spisz i Orawa), Niemcy (Śląsk), Litwę (Wilno), Rosję i Ukrainę (1920), po wspólny z Hitlerem rozbiór Czechosłowacji w 1938.

bender
wtorek, 20 kwietnia 2021, 22:29

Primo, już po pierwszym rozbiorze rosyjskie wojsko znajdowało się praktycznie na całym obszarze Rzeczypospolitej, a już na pewno w okresie po Konfederacji targowickiej, a przed drugim i trzecim rozbiorem. Secundo, w ostatnim traktacie rozbiorowym zaborcy zobowiązali się nie zamieszczać w tytule miana i nazwy łącznej Królestwa Polskiego, która odtąd na zawsze miała być skasowana. Żaden car nie mógł zostać królem Polski, bo jak pamiętasz nasza monarchia była elekcyjna, a próbę przywrócenia jakieś formy dziedziczności w postaci Konstytucji 3. maja zniweczyła Katarzyna własnoręcznie.

Geo
wtorek, 20 kwietnia 2021, 09:49

Kolejna wojna krymska?

kołtun
wtorek, 20 kwietnia 2021, 09:34

dlaczego usa boja sie wyslac wlasne okrety? jest to dla mnie nierozumiale. turcy sie przecież zgodzili

pragmatyk
wtorek, 20 kwietnia 2021, 19:57

Prawdopodobnie obawiali się pułapki ,na nich szło 6 OP z Krymu.

Davien
wtorek, 20 kwietnia 2021, 13:33

Turcy nie mieli nic do gadania, musieli tylko zostac uprzedzeni na 8-14 dni przed tranzytem. A USa się nei boi, nie wysyłają bo maja inne akurat zajęcie dla tych Burke. Zamiast nich płyną okręty brytyjskie,

Cpt Sparrow
wtorek, 20 kwietnia 2021, 09:08

Do znawców: jak sie odpiera desant okrętem desantowym ? Abordażem ?

Andy
czwartek, 22 kwietnia 2021, 19:11

Okręty desantowe służą za symulację dla broniących się przed desantem, nic w tym dziwnego. Żołnierze i dowódcy mogą w praktyce przećwiczyć działania a nie na komputerach czy sztabowych mapach i potem nie ma tłumaczenia jak w Serbii gdy wojska USA ostrzelały Chińską ambasadę bo ponoć mieli nieaktualne mapy, czy w biały dzień autobus na moście z cywilami czy kolumnę uciekinierów gdzie też zginęli cywile, wysłanie rakiet na Członka NATO - Bułgarię , które spadły w Sofii, na szczęście bez ofiar pokazuje, że ćwiczenia praktyczne są jak najbardziej potrzebne. Rosja nie musi wysadzać desantu na terytorium Ukrainy, szybciej się tam znajdą drogą lądową. Ćwiczenia wyglądają na przygotowania do ewentualnej obronyprzez Rosjan Krymu gdyby wojska Ukrainy i sprzymierzonych np Polski próbowały go odbić. Teraz pokaz siły i możliwości Rosjan trochę namieszał Generałom ukraińskim i doradcom wojskowym NATO bo trzeba uwzględnić oprócz blokady węzłów komunikacyjnych i ewentualnie możliwych kierunków natarcia ze strony wschodniej także możliwy desant od morza, bo pomimo, że zawsze jest możliwy to teraz jednak wiadomo, że Rosjanie to przećwiczyli w praktyce i są do niego prygotowani jak i do obrony przed ewentualnym desantem od morza w przypadku próby odbicia Krymu. Zmusza to stronę Ukraińską do rozbudowy systemów obrony wybrzeża , zakupu czy też produkcji rakiet i artylerii oraz okrętów oraz zmobilizowania większej ilości żołnierzy co w sumie staje się bardzo kosztownei bedzie wzbudzało niezadowolenie społeczne bo pieniadze trzeba bedzie gdzieś wygospodarować a w tym wypadku potrzeby obywateli znajdą się na końcu.

Davien
wtorek, 20 kwietnia 2021, 13:34

Raczej taranem ale nasze produkowane dla ZSRS Ropuchy się do tego wybitnie nie nadają.

ktr
wtorek, 20 kwietnia 2021, 08:42

Deeskalacja po rosyjsku. Gołąbki pokoju więcej czołgów aby nie zwiększać presji militarnej.

hermanaryk
wtorek, 20 kwietnia 2021, 08:37

Ukraińcy powinni właśnie kończyć formowanie pierwszego dywizjonu R-360 Neptun. Może być ciekawie...

ktos
wtorek, 20 kwietnia 2021, 08:22

To prawdziwa OBRONNA flota desantowa. Jedyna taka na swiecie.

Vvv
wtorek, 20 kwietnia 2021, 07:33

Dzień bez straszenia Rosją to stracony dzień.

fcuk
wtorek, 20 kwietnia 2021, 07:31

Jakie szanse ma ten złom czasów ZSRR, na dopłynięcie do brzegu Ukrainy?

Davien
wtorek, 20 kwietnia 2021, 10:51

Raczej spore bo Ukraina nie ma zwyczajnie tylu rakiet pokr.

Xd
wtorek, 20 kwietnia 2021, 05:50

Najważniejsze że poniżej jest wielu ochotników wysoce zmotywowanych by oddać życie pod wodzą sojusznika w imię obrony ich interesów szczęście że internet jest tak monitorowany to wku nie bedą miały problemu ze znalexieniem tyvh ochotników a w tym czasie kupionymi na złomie w usa samolotami tacy bohaterowie jak autor bedą lecieć w przeciwną stronę

Pesymista
wtorek, 20 kwietnia 2021, 00:57

USA, Europa i reszta swiata zajęte są pandemią i nikt nie kiwnie palcem. Putin przygotował inwazję i czeka na reakcję. Jesli w ciągu tygodnia przekona się ze nie ma żadnej reakcji NATO, UE i USA to ruszy i zajmie cała cześć Ukrainy na lewym brzegu Dniepru. To mu zajmie 2-3 tygodnie. Teraz jest najlepszy czas na taką operację bo taka sytuacja międzynarodowa juz sie nie powtórzy. Wszyscy są zajęci chaosem pandemicznym i nikt nie jest gotowy do skutecznej reakcji. Bedzie duzo bicia piany w mediach powszechne potępienie i zaniepokojenie i kilkuletnie "ochłodzenie" relacji Rosja-EU i USA. Jak wszystko dobrze pójdzie to za ciosem moze paść Białoruś i państwa Bałtyckie. Choć tutaj USA i UE juz jednak mogą zareagować.

Dyzio
wtorek, 20 kwietnia 2021, 12:14

Rosja wie, że jest na kolanach: demografia, spadek produkcji węglowodorów, fatalny stan linii przesyłowych, oraz budowa Baltic Pipe i nowego Gazoportu spowodują że po 2030 r. grozi jej rozpad i powszechna bieda. Więc próbuje prężeniem muskułów wpłynąć na USA aby te zgodziły się na nową Jałtę i nowy podział świata. Nic to jej nie pomoże, bo wie że zajęcie Ukrainy nic jej nie da a tylko spowoduje drugi Afganistan. To tylko prężenie muskułów przed BIdenem i próba wymożenia ustępstw.

viper
wtorek, 20 kwietnia 2021, 12:08

Jakim chaosem pandemicznym? W UK pandemii już nie ma, w Stanach statystyki spadają, cała armia amerykańska zaszczepiona, inne armie wkrótce podobnie.

12345
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 23:18

Szykuje się wojna. Wszystko na to wskazuje.

Diadem
wtorek, 20 kwietnia 2021, 12:08

Wojny wybuchają "po cichu". Tutaj jest już tyle medialnych doniesień, że żadnej wojny w najbliższym czasie tam nie będzie.

Rosja NIGDY nie napadła na ziemie Piastów
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 22:35

yar. Irytuje mnie, że typowy Polak wierzy, że opuszczona przez wszystkich biedna i najsłabsza w historii Rosja (terytorialnie cofnięta do XVI wieku) która wydaje na zbrojenia mniej niż Francja, 15x mniej niż USA, 30x mniej niż NATO zagraża 29 uzbrojonym po zęby bogatym bandziorom w tym 3 z bronią atomową.

AntyPiS
wtorek, 20 kwietnia 2021, 12:07

To chcesz powiedzieć, że Piastowie nie rządzili ziemiami etnicznie polskimi, które znalazły się w granicach Królestwa Kongresowego? Czy może rozbiory nie były napaścią? A pod Zieleńcami sami do siebie strzelaliśmy? I rzeź Pragi to też nasza sprawka? A pod Maciejowicami to Prusacy bili Kościuszkę? Tak?

Wkurzony
środa, 21 kwietnia 2021, 13:20

Panie AntyPiS... Rzeź Moskwy (60 tys. ofiar) i Rzeź Pragi (3-5 tys. ofiar)... Stanisław Kobierzycki w swoim dziele wydanym w 1655 r., powołując się na czytane przez siebie diariusze, stwierdził, że zginęło ok. 100 tys. mężczyzn, kobiet i dzieci. Był jednak niekonsekwentny, gdyż na marginesie podał straty „do 60 tysięcy” (dotyczy rzezi Moskwy w 1611)... Przypomnijmy... Oblężenie Warszawy trwało zaledwie jeden dzień i tzw. "Rzeź Pragi" pochłonęła prawdopodobnie nie więcej jak 500 ofiar, choć podawana jest liczba 3-5 tyś. Natomiast "Rzeź Moskwy" w 1611 pochłonęła 60 tys. ofiar oraz spalenie Moskwy. Jak widać Polacy mają większą fantazję w mordowaniu niż Rosjanie.

Wkurzony
wtorek, 20 kwietnia 2021, 15:48

Panie AntyPiS... Rok 1794. Wojska rosyjskie zostały wezwane przez władze Polski (podobnie jak przez Syrię) na pomoc w stłumieniu rewolucji polskiej zwanej Powstaniem Kościuszkowskim a skierowanej przeciw istniejącemu ładowi społecznemu... Wcześniej wojska rosyjskie wezwane przez króla udzieliły pomocy Polsce w stłumieniu Koliszczyzny. Ani wtedy ani w tym przypadku nie ma mowy o żadnej napaści Rosji na Polskę. Podobnie nikt nie mówi, że poproszona o pomoc Rosja napadła na Syrię... Rewolucjoniści dokonywali bestialskich rzezi. Samosądy, wieszanie targowiczan w Warszawie i innych miejscach, rabunki, niszczenie mienia, itp były na porządku dziennym (jak we Francji)... Reasumując. Komunistyczna rewolucja w Polsce została stłumiona przy pomocy wezwanych na pomoc wojsk rosyjskich więc nie ma MOWY o napaści Rosji na Polskę... Podobnie nie możemy mówić o napaści Rosji na Syrię, Polskę czy na Niemcy choć wojska Stalina przechodząc przez Polskę dokonały rzezi Berlina.

bender
wtorek, 20 kwietnia 2021, 22:09

Interesem zaborców było utrzymywanie upadającej Polski w słabości. W tym celu Rosja sama mianowała się gwarantką polskiego ustroju i po pierwszym rozbiorze wprowadziła Radę Nieustającą pod przewodnictwem rosyjskiego ambasadora jako najwyższy organ władzy administracyjnej w Rzeczypospolitej. Gdy Sejm Czteroletni, nie do końca czysto, uchwalił Konstytucję 3. maja, która dawała cień szansy na odbudowę Rzeczypospolitej m.in. znosząc Radę Nieustającą, to Katarzyna II poszukując quasi legalnego pretekstu do interwencji zainicjowała spisek znany jako Konfederacja targowicka. Po dwóch miesiącach militarnej kampanii przeciw rosyjskim wojskom nasz tzw. król przystąpił do konfederacji, drugi rozbiór stał się faktem, a chwilę po nim trzeci. W ostatnim traktacie rozbiorowym zaborcy zobowiązali się nie zamieszczać w tytule miana i nazwy łącznej Królestwa Polskiego, która odtąd na zawsze miała być skasowana. Być może masz rację, że taki jest plan Putina dla Syrii, stąd te rozmowy z Netanyahu.

bender
wtorek, 20 kwietnia 2021, 18:33

Teraz wyszło szydło z worka... bohaterska Targowica przy pomocy Rosjan odwróciła ustalenia Konstytucji 3. maja tak skutecznie, że państwo przestało istnieć, a tysiące zostały wywłaszczone i wywiezione na Sybir. Rozumiem, że dziś też byś poświęcił RP i kilka pokoleń Polaków?

qwert
wtorek, 20 kwietnia 2021, 15:31

Rozbiory nie były napaścią, były skutkiem rozpasania szlachty i magnaterii, ogólnie anarchii. Władza królewska kończyła się za bramą pałacu ,a dalej za bramą " pan na zagrodzie równy wojewodzie"

AntyPiS
wtorek, 20 kwietnia 2021, 23:42

Demokracja szlachecka funkcjonowała dobrze przez dłuższy czas. Owszem, w XVIII w już tak nie było, ale naród miał wolę do naprawy państwa i udałoby się to gdyby nie Rosja. Swoją drogą, szkoda że gdy upadał ZSRR pozwolono Rosji na ogarnięcie się do porządku. Zasługiwała żeby jej sąsiedzi zrobili jej to co ona Polsce.

bender
wtorek, 20 kwietnia 2021, 18:23

Wróć jednak do szkoły. Dowiesz się o Sejmie Czteroletnim i Konstytucji 3. Maja.

qwert
wtorek, 20 kwietnia 2021, 20:15

Tak, Konstytucja która obowiązywała 3 dni. Niestety było już za późno

Wkurzony
wtorek, 20 kwietnia 2021, 14:44

Panie AntyPiS... Po 3 rozbiorach Warszawa (podobnie jak Kalisz) należała do Prus, ale Prusy przegrały wojnę z Napoleonem więc straciły część zabranych Polsce ziem włącznie z Warszawą na rzecz Księstwa Warszawskiego... Z kolei w 1812 Napoleon i Polska przegrali wojnę z Rosją (polskie straty to 80 tys. żołnierzy) więc Rosja jako zwycięzca przejęła ziemie Księstwa Warszawskiego i utworzyła Królestwo Polskie ze stolicą w odebranej Prusom Warszawie... Królami Polski zostali carowie (i nie tylko dlatego, że król Polski Stanisław August zrzekł się tronu na rzecz Rosji) zapewniając Polakom życie bez wojen przez 100 lat dzięki czemu w 1913 PKB na głowę w królestwie był wyższy niż w 1938... W końcu mieliśmy władców z jajami którzy potrafili wziąć za pysk polskiego warchoła z szabelką. Ostatnim królem Polski (do 15 marca 1917) był car Mikołaj II.

AntyPiS
wtorek, 20 kwietnia 2021, 22:28

Znam historię swojego kraju. To, że "wspaniałomyślnie" car podzielił się Polską z resztą hien i do kongresu wiedeńskiego zatrzymał się na Bugu, nie zmienia faktu, że potem okupował przez ponad wiek czysto polskie ziemie. Niewolił Polaków, mordował Polaków i był głównym winowajcą upadku mojej ojczyzny. Może dla was państwo to własność tyrana, ale my Polacy i cały cywilizowany świat uznajemy, że prawo do państwa ma naród, nie car, nie król, nie tyran. Więc daruj sobie komentarze o legitymizacji prawa do władzy w Polsce dla was. Polacy nie chcieli, nie chcą i nie będą chcieli władzy rosyjskiego cara pod żadną postacią. Tym samym Rosjanie nie mają żadnego prawa do władzy w Polsce. Cały ten komentarz jest pełen absurdów. Owszem, Polska w 1938 nie osiągnęła poziomu z 1913. Tylko, że była krajem potężnie zniszczonym przez działania wojenne. Do tego krajem, który stracił dostęp do rynków, w które był gospodarczo przez poprzednie sto lat włączony. Tak na marginesie, a rewolucja w Rosji z 1612 roku to legalna była?

GB
wtorek, 20 kwietnia 2021, 10:38

Rosja nadal okupuje ziemie Polan. Podpowiem nad rzeką Moskwą.

qwert
wtorek, 20 kwietnia 2021, 15:33

Powiem więcej , pod Władywostokiem też , z resztą piramidy też postawili Polacy, no może z małą pomocą Ukraińców

GB
wtorek, 20 kwietnia 2021, 15:45

Prawie pod Władywostokiem. O państwie Jaxa słyszał?

qwert
wtorek, 20 kwietnia 2021, 20:16

Imperium lechitów w Ameryce północnej, też ?

GB
środa, 21 kwietnia 2021, 11:51

Tylko Rosja próbowała coś namieszać w Ameryce, ale wyszło jej z Jankesami kiepsko, sprzedali Alaskę za grosze.

Rosja wielokrotnie NAPADAŁA na ziemie Piastów
wtorek, 20 kwietnia 2021, 10:01

Mentalność mongolsko azjatycka powoduje że ten lud z głodu napada na wszystkich

Wkurzony
wtorek, 20 kwietnia 2021, 15:16

Panie Rosja wielokrotnie... Taka Rosja potrafiła SAMA wyrąbać sobie niepodległość wyzwalając się z trwającej 250 lat niewoli Tatarów i trwającej 500 lat niewoli Litwinów-Polaków okupujących 80% ziem Ruryków a ty nieudaczniku nie potrafiłeś nawet 1 raz wywalczyć Polsce niepodległości ale za to potrafiłeś 2 razy tę niepodległość stracić... Rosja potrafiła też SAMA obronić się przed atakującymi ciągle z 4 stron świata rosyjską ziemię największymi agresorami świata - takimi jak Tatarzy, Litwa, Polska, Turcja, Napoleon, Hitler, również Krzyżacy czy Szwecja (przez setki lat bardzo agresywne państwo).

Jan z Krakowa
czwartek, 22 kwietnia 2021, 10:58

@ wkurzony. Sama sobie Rosja wyhodowała Hitlera i pomagała mu napaść na Polskę w 39 . Dokładnie to napadła razem z nim jako sojusznik hitlerowskiego państwa niemieckiego i razem z nim współddziałała w eksterminacji polskich obywateli. Następnie, nadal jako jego sojusznik umożliwiła mu napaść na Francję,i inne kraje. Wyhodowała sobie silne Niemcy, ale Stalin przeliczył się i Hitler napadł na swojego sojusznika. w rezultacie tej zbrodniczej i głupawej polityki zginęły miliony ludzi, z czego zginęło ponad 40 mln samych Rosjan. Rosja -- przez setki lat bardzo agresywne państwo. I widać jakie ma sukcesy w budowaniu imperium.

bender
wtorek, 20 kwietnia 2021, 18:56

Stalin nie zrobił nam prezentu, bo straty terytorialne i ludnościowe Polski na rzecz Sowietów były ogromne. Nie da się dwa razy stracić niepodległości bez posiadania tejże, za to oba razy zamach na naszą niepodległość to dzieło Moskwy. Last but not least, w XX wieku państwo moskiewskie upadło dwa razy. Cóż, do trzech razy sztuka, są na właściwej drodze.

Wkurzony
wtorek, 20 kwietnia 2021, 15:04

Panie Rosja wielokrotnie... Rosja NIGDY nie napadła na ziemie Piastów by je zająć. To ty imperialisto atakowałeś przed wojną wszystkich sąsiadów (dlatego NIKT cię nie lubi): Czechy (Zaolzie), Słowację (Spisz i Orawa), Niemcy (Śląsk), Litwę (Wilno), Rosję i Ukrainę (1920), po wspólny z Hitlerem rozbiór Czechosłowacji w 1938.... Po 3 rozbiorach tylko Rosja nie zajęła ziem rdzennie polskich odbierając TYLKO to co swoje... Ziemie Piastów zagarnęły TYLKO Austria i Prusy a Stalin zwrócił je nam wbrew woli Zachodu... Natomiast w 1939 Stalin przesunął wschodnią granicę na linię lorda Curzona (akceptowaną przez Zachód) odbierając to co ukradliśmy Rurykom. Czyli ziemie gdzie mówi/pisze się po rusińsku a religią jest prawosławie.

Wkurzony
wtorek, 20 kwietnia 2021, 14:50

Amerykański Imperializm i KRYM...... Od 2 wojny światowej USA bez przerwy toczą gdzieś jakąś wojnę. W ciągu 57 lat Imperium ZŁA (USrael) interweniowało zbrojnie w 33 krajach zamieniajac większość w morze ruin i tereny niekończących się walk... Setki tysięcy zabitych i miliony uchodźców a pomimo to nasi "eksperci" twierdzą, że TYLKO słowiańska Rosja jest agresywna bo odebrała bez 1 wystrzału swój Krym i nie pozwoliła Ukraińcom wymordować Rosjan w Donbasie.

GB
wtorek, 20 kwietnia 2021, 15:01

I najważniejszą z nich czyli Zimną Wojnę te USA wygrały. I to się liczy dla Polski i Europy.

Szymon
wtorek, 20 kwietnia 2021, 09:49

Rosja nigdy nie napadła na ziemie Piastów. Rosja się zawsze tylko broniła przed cudzą agresją. Na terytorium cudzego narodu. Taa... jasne.

Wkurzony
wtorek, 20 kwietnia 2021, 15:29

Panie Szymon... Rosja NIGDY nie napadła na ziemie Piastów by je zająć. To ty imperialisto atakowałeś przed wojną wszystkich sąsiadów (dlatego NIKT cię nie lubi): Czechy (Zaolzie), Słowację (Spisz i Orawa), Niemcy (Śląsk), Litwę (Wilno), Rosję i Ukrainę (1920), po wspólny z Hitlerem rozbiór Czechosłowacji w 1938.... Po 3 rozbiorach tylko Rosja nie zajęła ziem rdzennie polskich odbierając TYLKO to co swoje... Ziemie Piastów zagarnęły TYLKO Austria i Prusy a Stalin zwrócił je nam wbrew woli Zachodu... Natomiast w 1939 Stalin przesunął wschodnią granicę na linię lorda Curzona (akceptowaną przez Zachód) odbierając to co ukradliśmy Rurykom. Czyli ziemie gdzie mówi/pisze się po rusińsku a religią jest prawosławie.

Jan z Krakowa
czwartek, 22 kwietnia 2021, 11:06

Niewiele ma wspólnego linia Curzona z linią na której zatrzymał się sowiecki najazd na Polskę w 39 r. To co piszesz jest zgodne z linią polityczną zbrodniczego stalinowskiego reżymu (potępionego zresztą przez Chruszczowa), i ,co jest dość zabawne z linią polityczną KPP.

Grass
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 22:18

Anglicy już płyną nad morze Czarne

Przemek742
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 21:40

Wojsko rosyjskie stacjonuje w Rosji ,a tu popłoch w Świecie i protesty.Ale jak wojska bandytów z Ameryki hasają po całym Świecie bombardując i mordując wszystko ,to cisza i spokój,nikt nawet werbalnie nie protestuje,nikt nawet nie wyrazi sprzeciwu.

GB
wtorek, 20 kwietnia 2021, 11:02

Donbas, Krym, Czeczenia to nie Rosja.

qwert
wtorek, 20 kwietnia 2021, 15:45

Donbas nie, ale Krym i Czeczenia już tak ,czy ci się podoba czy nie

Davien
wtorek, 20 kwietnia 2021, 17:54

Krym nie jest cześcią Rosji , tylko okupowaną częścią Ukrainy .

tylko klawiaturki nie zachlap
wtorek, 20 kwietnia 2021, 21:56

Ależ jest.

qwert
wtorek, 20 kwietnia 2021, 20:18

Muszę cię rozczarować, Krym jednak jest częścią Rosji i tak już pozostanie

GB
wtorek, 20 kwietnia 2021, 15:54

Szczęśliwie w Czeczenii nie ma już cywilów Rosjan. Zostali pognani przez Czeczenów. Czeczenii i pognają wojsko rosyjskie z czasem, tak jak Ukraińcy odbiją Krym. Przy czym oby to trwało długo - rozumiesz sankcje i rosnąca z każdym rokiem bieda w Rosji.

qwert
wtorek, 20 kwietnia 2021, 20:17

Masz nieco błędne informacje

elbrus
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 19:42

Mogę napisać tylko tyle: Brawo Rosja!

GB
wtorek, 20 kwietnia 2021, 09:29

Zdajesz sobie sprawę że te okręty desantowe mają 30-50 lat (kutrów nie liczę)? Ale jeśli gratulujesz Rosji takich zabytków to popieram.

qwert
wtorek, 20 kwietnia 2021, 15:47

To i tak o niebo lepiej niż potęga naszej floty. Więcej admirałów niż sprawnych okrętów

Davien
wtorek, 20 kwietnia 2021, 17:54

No istotnie, Polska dla was musiała nawet te okrety budować bo wy w ZSRS nie byliscie w stanie:)

qwert
wtorek, 20 kwietnia 2021, 20:19

A sobie sama zabudować nie potrafi?

GB
środa, 21 kwietnia 2021, 11:54

Jak widać Iwan Grien i Piotr Morgunow do niczego się nie nadają, skoro Rosja musi tworzyć zespół desantowy z okrętów mających 30-50 lat...

qwert
środa, 21 kwietnia 2021, 14:30

No to ja już nie wiem, nasze polskie stocznie potrafią coś zbudować ? A no tak zapomniałem , nie mamy już stoczni

GB
wtorek, 20 kwietnia 2021, 15:55

Nam nie jest potrzebna silna flota w sensie okrętów. Tylko lotnictwo, w tym oczywiście morskie oraz wojska lądowe.

qwert
wtorek, 20 kwietnia 2021, 20:21

Rosji też nie jest potrzebna silna flota, bo nie rozpychają się po całej ziemi jak Jankesi

GB
środa, 21 kwietnia 2021, 11:30

W Rosji flota ma inne zadania niż w Polsce i nie chodzi tylko o ochronę wybrzeża (choć Rosja ma najdłuższą linie brzegową). Głównym zadaniem rosyjskiej floty jest ochrona jej strategicznych atomowych okrętów podwodnych. A obecnie nie jest wstanie tego zrealizować, gdyż ma mało nowych okrętów, a lotnictwo morskie jest w stanie agonalnym.

say69mat
wtorek, 20 kwietnia 2021, 09:13

Hmmm ... od kiedy to budowa potencjału zgrupowania desantowego przez ogołocenie pozostałych akwenów z okrętów desantowych jest przyczynkiem do radości??? Tym bardziej, że jakiekolwiek zagrożenie zewnętrzne dla jedności terytorialnej Federacji Rosyjskiej w zasadzie nie istnieje.

SimonTemplar
wtorek, 20 kwietnia 2021, 09:10

Daruj sobie Wania.....

Konsul
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 17:04

220 transporterów lub 140 czołgów + 4000 żołnierzy ... do tego możliwe wsparcie z powietrza po zajęciu terenu lub jednostki powietrzno-desantowe szybko/ natychmiast przerzucone + kilka tysięcy 1 dnia. To jest poważy pokaz siły i możliwości organizacyjnych Rosji.

vdfdsfsdfsdfsd
wtorek, 20 kwietnia 2021, 10:48

Taka, koncentracja floty w kałuży Czarnomorskiej, umożliwia rozwiązanie problemu z nią jednym lub kilkoma uderzeniami.

walo
wtorek, 20 kwietnia 2021, 09:11

Czyli flota polnocna teleportowala sie w jeden dzien pod Krym???? Analogow niet.

kibic
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 21:17

Lądowanie w Normandii wiązało się z przerzuceniem ponad 150tys. żołnierzy w ciągu doby na drugą stronę kanału La Manche.

say69mat
wtorek, 20 kwietnia 2021, 09:38

Przy determinacji strony Ukraińskiej, jakakolwiek próba desantu morskiego może zakończyć spektakularną masakrą. Na miarę pamiętnej szarży Lekkiej Brygady pod Bakaławą.

Andrzej
czwartek, 22 kwietnia 2021, 19:56

Ilu to żołnierzy ukraińskich przeszło na stronę Rosji podczas aneksji Krymu? Walki były tak zaciekłe, że zginęło 2 żołnierzy i 1 cywil czy jakoś tak. Faktycznie widać determinację po stronie Ukraińskiej. W czasie mobilizacji na Ukrainie były miejscowości gdzie połowa młodzieży wsiadła do autobusów do Rosji a druga do Polski (na studia itp) i zostawało tylko kilku "zdeterminowanych" którzy nie zajarzyli co się dzieje wokół nich.

qwert
wtorek, 20 kwietnia 2021, 15:49

Niepoprawny optymista

znowy ten russoffob
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 15:21

PKB to PKB, ale zawsze można okraść ich z eksponatów muzealnych i dóbr kultury, okraść z wartości intelektualnej np. fabryki z technologii których nie mają, zawsze rusek może zgwałcić im córki i żony mówiąc że same ich o to poprosili w demokratycznie przeprowadzonych referendach, a poza tym "kuryca nie ptica Ukraina nie zagranica" albo jak kacapy lubują powtarzać "my Słowianie powinniśmy się przyjaźnić" Znamy od wieków tę kałmucką przyjaźń. Od razu macam dłonią, gdzie leżą moje granaty. Tylko dlaczego ta ich "drużba" znaczy przyjaźń, zawsze wjeżdża na czołgach.

Wkurzony
wtorek, 20 kwietnia 2021, 15:57

Taka Rosja potrafiła SAMA wyrąbać sobie niepodległość wyzwalając się z trwającej 250 lat niewoli Tatarów i trwającej 500 lat niewoli Litwinów-Polaków okupujących 80% ziem Ruryków a ty nie potrafiłeś nawet 1 raz wywalczyć Polsce niepodległości ale za to potrafiłeś 2 razy tę niepodległość stracić... Rosja potrafiła też SAMA obronić się przed atakującymi ciągle z 4 stron świata rosyjską ziemię największymi agresorami świata - takimi jak Tatarzy, Litwa, Polska, Turcja, Napoleon, Hitler, również Krzyżacy czy Szwecja (przez setki lat bardzo agresywne państwo).

jinks
wtorek, 20 kwietnia 2021, 02:06

U nich taka przyjaźń, że sąsiadów na czołgach odwiedzają.

kkk
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 20:36

tylko ze nie masz granatow albo nawet pistoletu bo rzad nie pozwala

kustosz
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 18:14

Okraść z eksponatów?Które to są te ukraińskie?Macie takowe?Bo ja sądzę ze co najmniej 98% to pozostałość po ZSRR I 2RP.

Davien
wtorek, 20 kwietnia 2021, 10:55

Nie martw sie , nawet porosyjski kałach wystarczy do eliminacji rosyjskich terrorystów i bandziorów.

qwert
wtorek, 20 kwietnia 2021, 20:22

No nie wiem, oni też takie kałachy mają, nawet nowsze

Davien
piątek, 23 kwietnia 2021, 08:32

I jedyne co potrafia z nimi robic to stzrelac do cywilów i popełniac zbrodnie wojenne.

Viktor
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 14:59

Przypomonsm ze flota kaspijska to pływający złom ZSSR prosto do remontu na Krymie

RUDY
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 18:07

W pełni zgadzam się w swojej autorytatywnej opinii. Flotylla Kaspijska została pokazana 7 października 2015 roku.

GB
wtorek, 20 kwietnia 2021, 09:17

Tak... kalibrowaniem Iranu...

Zbyszek
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 14:54

Zamiast czołgów i żołnierzy mogliby tymi okrętami dostarczyć wodę pitną na okupowany Krym.

007
wtorek, 20 kwietnia 2021, 05:42

No właśnie za pomocą czołgów i żołnierzy dostarczą wodę pitną na Krym. Przejmą Kanał Północnokrymski, za pośrednictwem którego z Dniepru dostarczano 85 % wody na Krym. Rosjanom lepiej opłaca się wojenka, niż wydobywanie z odwiertów wody na Krymie i budowa nowej infrastruktury technicznej. W 2014 roku, gdy Rosjanie dokonywali aneksu Krymu przeoczyli kwestę dostaw wody, dlatego teraz na Krymi gromadzą wojska i flotę desantową. Bez wody Krym to tylko problem. Zachód nic nie zrobi.

Pit
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 20:05

Dostarczyli siecią wodociągową.

GB
wtorek, 20 kwietnia 2021, 09:27

Nie starcza...

dim
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 17:03

Brak 300 (trzystu !) metrów sześciennych na sekundę. Gdyż tyle doprowadzał Kanał Północny. Gdy nowy rurociąg, przy wysokim koszcie eksploatacyjnym, dostarczać ma tylko 3,56 m3/s.

Geniusze
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 22:41

Trzeba było myśleć przed aneksją...

kibic
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 21:34

W 1948 ZSRR zablokowało transporty lądowe do Berlina Zachodniego (wtedy były to strefy okupacyjne Brytyjska, Francuska i Amerykańska). Angole I Amerykanie zaczęli dostarczać samolotami wszystko. Nawet wegiel. I tak przez trzy miesiace. Samoloty latały non stop. Jeden samolot lądował średnio co trzy minuty. Co do kanału na Krym, to wybudowano go dopiero około 1970 roku. Wcześniej dało się żyć i bez niego.

rzeszow
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 14:50

Rosja odzyskała, utraconą w 1991 roku, dominację na Morzu Czarnym dzięki aneksji Krymu w 2014 roku i w efekcie rozbudowie zdolności bojowych w całym regionie. Kluczowe znaczenie strategiczne ma panowanie nad Krymem – zarówno w kontekście szachowania Ukrainy, jak też rozszerzenia pola obserwacji i rażenia ogniowego na większość Morza Czarnego.

xxx
wtorek, 20 kwietnia 2021, 08:36

wszystko prawda ale do momentu gdyby hipotetycznie np Turcja zamknęła cieśnine w istambulu bo wtedy Rosjanom nawet krym nie pomoże

jur
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 16:25

Jaka dominacja czego?!!_ kto kontroluje cieśniny ???!

kołtun
wtorek, 20 kwietnia 2021, 09:37

"kto kontroluje cieśniny" niestety widać wlasnie kto kontroluje. Ukraino powinna oddac kryp Polakom i bysmy sobie poradzili z wyrzuceniem rosji ;)

Eee tam
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 15:09

ten nowobudowany port wojenny koło Soczi by Rosji nie starczył w realiach techniki XXI wieku ?

Wkurzony
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 14:42

Putin nie planuje zająć Ukrainy... PKB Ukrainy jest 3 razy mniejszy niż w Rosji (na głowę) a to znaczy, że Rosji nie stać na utrzymywanie Ukrainy.

bender
wtorek, 20 kwietnia 2021, 20:55

Ależ oni nie zamierzają utrzymywać, tylko rozkraść.

Extern
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 18:58

Chodzi o ważniejsze sprawy, Ukraina nigdy nie była za bogata a Rosjanie i tak zawsze chcieli ją przejąć. Nie powinniśmy mieć złudzeń, taka próba i tak w końcu nastąpi.

Wasko
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 16:12

A kto pisze że mają ich utrzymywać? Będą wegetować, na to stać Rosję i idealnie komponuje się w tradycyjną politykę carsko bolszewicką . Cele wcale nie muszą być racjonalno logiczne i akceptowalne w świecie cywilizacji Łacińskiej.

FR technologiczne imperium
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 15:26

To "Imperium" ma tylko trzy razy większe PKB od "upadłej" Ukrainy? Biorąc pod uwagę że Ukraina nie ma złóż maturalnych i dużo mniejsza populację to źle świadczy o imperium Cara.

Sarmata
wtorek, 20 kwietnia 2021, 08:50

Kolega nie rozumie tego co czyta? To PKB na głowę obywatela. Nie ogólne.

bender
wtorek, 20 kwietnia 2021, 20:45

Ukraiński PKB na łeb w metodologii siły nabywczej jest niższy od rosyjskiego tylko dwa razy. Trzy razy mniejszy to jest od polskiego.

Żebro
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 18:20

Nie wiem skąd to wziąłeś ale Bank Światowy dla Ukriny podał 157 mlrd/biliona PKB, dla Rosji 1,7 tryliarda pkb. Rosyskie PKB (nominalne) jest wyższe od ukraińskiego kilkunastokrotnie.

taka prawda
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 17:16

„Wartość rynkowa” całej Rosji na podstawie PKB to obecnie 276 miliardów USD – o 15% mniej niż wartość Facebooka. Zarazem to 2,5 razy mniej niż wartość amerykańskiej korporacji Apple.

taka prawda
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 22:31

Wartość bogactw naturalnych Rosji przekracza kilkukrotne wartość każdego kraju na ziemii.

bender
wtorek, 20 kwietnia 2021, 20:44

To nie jest wyczynem, skoro zagrabili 11 procent łącznej powierzchni lądów na naszej planecie.

qwert
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 22:09

Facebook i jego wartość odparuje jak ktoś wyciągnie wtyczkę z gniazdka

Davien
wtorek, 20 kwietnia 2021, 10:56

Podobnie jak wartość Rosji jak wam ktos wtyczke wyciagnie;))

qwert
wtorek, 20 kwietnia 2021, 15:58

A z czego wyciągnie tą wtyczkę? Zapewniam cię że prędzej rusek przeżyje bez prądu niż Jankes

GB
środa, 21 kwietnia 2021, 12:29

Coś mam wrażenie że z tym prądem to się robi jakiś problem w Rosji, cytat z runetu: "Za przekroczenie normy 100 kWh na osobę miesięcznie trzeba ustalić wyższą opłatę, według Związku Konsumentów. W Rosji zaproponowano przejście na obowiązkową progresywną skalę taryf energii elektrycznej dla ludności, gdy ustalono wyższą płatność za zużycie powyżej normy maksymalnej. Inicjatywa ta została wysłana do premiera Michaiła Miszustina przez Związek Konsumentów Federacji Rosyjskiej.

GB
środa, 21 kwietnia 2021, 05:58

Wiatraki, panele słoneczne, itp. zielona energia to jest na Zachodzie, a nie w Rosji. Także sobie tą wtyczke wyciągaj, bo i tak zwykły Jankes prąd będzie miał, a Rosjanin niekoniecznie.

bender
wtorek, 20 kwietnia 2021, 20:33

Wyśmiewani w Rosji Czukcze radzą sobie bez prądu jeszcze lepiej.

sknerus
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 15:09

Rzecz w tym że nikogo z zainteresowanych na to nie stać. A ci ktorych stać, nie chcą. Bo to wór bez dna.

Eee tam
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 15:04

Zawsze może użyć swojej techniki czeczeńsko- syryjskiej i po prostu zająć sam teren a ludzi na nim wymordować a resztę wygnać a pozostawić garstkę potulnych kolaborantów już to przerabiał 2x w praktyce

Wkurzony
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 14:29

Putin nie planuje zająć Ukrainy... PKB Ukrainy jest 3 razy mniejszy niż w Rosji (na głowę) a to znaczy, że Rosji nie stać na utrzymywanie Ukrainy.

Pawel
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 15:22

Planuje...i to zrobi. Oprocz Donbasu z kopalniami metali rzadkich Ukraina ma.... czarnoziem. Po za tym to kwestia odsuniecia granic NATO od Rosji. Zachod nic nie zrobi bo Chiny pogroza palcem.

Tadek
wtorek, 20 kwietnia 2021, 01:52

60 procent w skali świata carnoziemi

Kiks
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 22:44

Chiny? Proszę.. I co zrobią? Przejdą przez ruskich?

poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 22:25

Czarnoziem lubiła WB już dawno tak naprawdę to już po Ukrainie zostanie rozebrana (podzielona )

m
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 15:14

A Czeczenii był wyższy?

Tom
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 16:15

No chyba wyższy bo sporo ropy mają

Eee tam
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 16:06

Tyle że Czeczenia była formalnie zawsze w ramach Rosji natomiast Ukraina nawet za czasów ZSRR choć mało kto wie formalnie w ONZ występowała jako OSOBNE NIEPODLEGŁE PAŃSTWO obok Białorusi Rosji a potem też Kazachstanu

yar
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 14:20

Czyli ogołocili z okrętów desantowych DWIE floty i JEDNĄ flotyllę, by uzupełniając okręty TRZECIEJ floty stworzyć JEDNO zgrupowanie desantowe. Zaiste, morska, światowa potęga. Prawdziwe imperium. Papierowe! :-) A nas, Polskę straszą desantem morskim brygady z Kaliningradu. :-) Ciekawe czym ich desantują? Może na piechotę przez Mierzeję Wiślaną? Tylko, że tam kanał budujemy. :-)

GB
wtorek, 20 kwietnia 2021, 07:29

Flota Północna ma dwa nowe okręty desantowe (Iwan Grien i Piotr Morgunow), a mimo to nie wysłała ich. Zamiast nich zespół desantowy tworzą 30, 40 a nawet 50 letnie okręty desantowe. Czyli raczej w stanie bliskim agonii... Te dwa nowe są w tzw. próbnej eksploatacji, ale o Iwanie Grienie wprost się mówi w runecie, że ma wady techniczne i niezbyt nadaje się do działań operacyjnych. Coś w tym musi być skoro nie poszły na M. Czarne. Generalnie rosyjska flota desantowa ma właśnie takie starocie, przy czym znaczna ich część została zbudowana w Polsce (typ Północny).

poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 19:16

Potęgi morskie to lotniskowce i okręty podwodne z pociskami nuklearnymi.

Zbyszek
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 14:08

NATO powinno ustanowić nad Morzem Czarnym strefę zakazu lotów.

poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 22:26

Co ma NATO do morza czarnego ?

Davien
wtorek, 20 kwietnia 2021, 13:40

Więcej niz Rosja ichtamnietku.

GB
wtorek, 20 kwietnia 2021, 10:41

Jest kilka państw które należą do NATO i mają wybrzeża nad M. Czarnym.

qwert
wtorek, 20 kwietnia 2021, 16:00

I co w związku z tym?

wtorek, 20 kwietnia 2021, 09:55

a chociażby granice, i to bardzo długie

Adam
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 17:53

A może wystarczyłoby reagować ostrzej na ciągłe nie przestrzeganie granic przez rosyjskie lotnictwo na Bałtyku (vide Szwecja, Litwa itp.). A tak pozwala się Rosjanom robić co chcą, a NATO i USP tylko mówi, że tak nie wolno... składa noty, czasem USA powiedzą o nieeskalowaniu itp. Nie mają odwagi pokazać Rosji, że nie ma zgody na naruszaniu przestrzeni innych Państw, czy na okupacje Ukrainy.

Sarmata
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 14:45

No i po co? Potem by był wwstyd że nikt tego nie przestrzega.Zakazy wprowadza się tam gdzie są słabi.Silni takie zakazy nie przestrzegają a wtedy wstyd na cały swiat.

GB
wtorek, 20 kwietnia 2021, 09:27

Rosyjscy Wagnerowcy już się przekonali, że lotnictwo USA może ich bezkarnie bombardować, a lotnictwo rosyjskie nawet nie zareaguje.

Davien
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 16:15

NO to Rosja by sie skompromitowała po raz kolejny jak w Syrii gdzie sobie ustanowili strefę zakazu lotów a izrael olał ja całkowicie

qwert
wtorek, 20 kwietnia 2021, 16:02

Z tym lataniem nad Syrią to coś ci się pokręciło

Osman
wtorek, 20 kwietnia 2021, 05:45

Zbyszek pisał o NATO, a nie o Rosji...

Davien
wtorek, 20 kwietnia 2021, 10:58

a ja odpowiadałem na post Sarmaty a nie Zbyszka.

Kiks
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 15:05

Widać to po Syrii jak ruscy wprowadzali niby ograniczenia, a Izrael latał jak chciał :D

Piks
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 15:22

Gdzie ten Izrael "latał"?

Tom
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 16:16

Wszędzie

GB
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 16:09

Wszędzie gdzie chciał. Baza T4 jest w prowincji Homs, a bombardowały ją samoloty izraelskie.

Żebro
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 18:23

Izrael latał głównie nad pozbawionym jakiejkolwiek obrony przeciwlotniczej Libanem wystrzeliwując stamtąd pociski na cele syryjskie. Rzadko wlatywał w syryjską przestrzeń powietrzną, a już na pewno nie latał "wszędzie gdzie chciał" w Syrii.

Davien
wtorek, 20 kwietnia 2021, 10:59

Latał, latał i niszczył co mu się podobało,ot tyle jest warta rosyjska A2/AD: mniej niz zeszłoroczny śnieg.

GB
wtorek, 20 kwietnia 2021, 09:21

Izrael ma na koncie zniszczenie budowanego syryjskiego reaktora atomowego w centralnej Syrii jeszcze przed wojną domową. I lata gdzie chce. Ma na koncie bombardowania przejść granicznych z Syrią, a także bombardował obiekty w prowincji Aleppo.

GB
wtorek, 20 kwietnia 2021, 15:02

Miało być przejść granicznych między Syrią a Irakiem.

kpiarz
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 14:37

...i nad Bałtykiem

Rain Harper
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 13:57

Parada celów dla rakiet Neptun

niejaki Błochin
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 21:27

Szkoda na to Neptunów. Lepsze i dużo tańsze MAM-L z ukraińskich TB-2.

Sarmata
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 14:45

No to niech ktos wystrzeli taką rakietę.

Whiro
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 16:42

Super. Na przykładzie Rosji zobaczymy czy ndr są tyle warte ile się o nich mówi. Jeśli tak, to rosyjskie okręty desantowe zasciela ciałami morze Azowskie. Czy świat będzie płakał? Nie radzę...

Valdore
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 16:16

To pójdziecie na dno z powiewająca banderą ??

H2O
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 15:59

A co, Ukraina myślisz tego nie zrobi gdy Ruscy za blisko podplyną? ?? Co ich powstrzyma przed obroną? ? Strach, że ich Rosja zaatakuje??

Sarmata
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 18:38

Ukraincy słyną z odwagi. Pokazali ją wielokrotnie od niesławnej dywizji SS Galicja po Krym i trzy okrety które oddali bez walki. Dywizja SS Galicja została rozbita ww 4 godziny i już nigdy Niemcy nie wysłali ukrainców na front.

Davien
wtorek, 20 kwietnia 2021, 11:01

Za to odwaga Rosjan w Warszawie była widoczna: masowe mordy i pacyfikacja dokonywana przez "gierojów" z SS RONA, przez 22 czerwca 1941r kiedy masowo porzucali setki i tysiące czołgów zwiewając ile siły w nogach

Załamany John z Montany
środa, 21 kwietnia 2021, 12:59

Rosjanom z RONA (oczywiście tym, którzy z ukraińskimi SS-manami nie znaleźli schronienia pod opieką USA w Kanadzie czy Australii) ZSRR stosownie "podziękował" w przeciwieństwie do USA, które zbrodniarzy wojennych przygarnęło i zatrudniło.

Davien
piątek, 23 kwietnia 2021, 08:43

No popatrz, jakos nikt nie udzielał RONA zadnego schronienia ale ich wydano razem z Własowcami Rosjanom A co do dywizji SS Galizien to pretensje do brytyjczyków. A zbrodniarzy wojennych ZSRS przygarniał całymi garsciami jak tylko byli mu potrzebni.

qwert
wtorek, 20 kwietnia 2021, 16:07

Stalin już stosownie docenił chłopaków z SS RONA , a ci którzy mieli farta dożyli spokojnej starości w Kanadzie i USA

GB
wtorek, 20 kwietnia 2021, 09:23

Niemcy za to wysyłali na front Rosjan. Słynni Hiwi, czy własowcy.

Eee tam
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 14:57

Nie ktoś tylko zaatakowani Ukraińcy

dim
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 14:38

A ile ich jest ? Tych Neptunów już wyprodukowanych i zainstalowanych ?

Eee tam
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 15:07

oficjalnie jedna bateria Neptunów póki co , zasięg do 300 km

Apek
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 13:33

Za pewne najpierw nastąpi precyzyjne uderzenie rakietowo-lotnicze na ukraińskie stanowiska obrony opl i floty, a później rajd pancerny, desant na tyłach i z WDW z powietrza. Takiego kotła jaki Rosja zgotuje Ukrainie nie widziano tam od II wojny. Zobaczymy jak szybko padnie ukraińska armia od 7 lat wyposażana i szkolona przez NATO. Ja daję góra tydzień.

Pohi
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 21:57

To i tak więcej niż Polska 3-4dni

Pawel
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 15:25

Najpierw bedzie uderzenie dronami.Juz zaczynaja to przerabiac. Jesli skupia kilkaset dronow to latwo przelamia fron. Ukraina nawet nie pisnie

Eee tam
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 14:56

Rosja i Precyzyjne to dwa wzajemnie wykluczające się pojęcia

Sarmata
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 18:40

No to pewnie w kosmos wysylali amerykanców na nieprecyzyjnych rakietach? Eee tam palety już zbiłes precyzyjnie?

Davien
wtorek, 20 kwietnia 2021, 11:03

W kosmosie to latali na kolejnej wersji powstałej dzięki Niemcom R-7 bo sami nic nie potrafili ci Rosjanie wymysleć:)) A patrząc na liczbę katastrof Sojuzów....

qwert
wtorek, 20 kwietnia 2021, 16:09

To ileż tych katastrof było?

Davien
piątek, 23 kwietnia 2021, 08:50

Zawodnośc obecnej rakiety Sojuz uzywanej do wynoszenia kosmonautów wynosi ok 10%. Poprzednia, bazujaca na ukraińskich podzespołach sterujacych była znacznie bardziej niezawodna. A katastrof załogowych Sojuzów było przynajmniej 3 z czego 2 smiertelne.

poniedziałek, 26 kwietnia 2021, 16:26

Ukraińska to mogła być słonina. Części do rakiet wyprodukowano w zakładach przemysłowych Ukrainy, gdzie pracowali Rosjanie.

wtorek, 20 kwietnia 2021, 09:57

Owszem

zbychu
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 14:35

To po co siedzisz jasnowidzu w Polsce. Jedź na Ukrainę, zmontuj obronę i o wszystkim powiedz co wiesz Ukraińcom. Na marginesie nie ma nic gorszego w działaniach wojskowych jak koncentracja mało mobilnych jednostek na małym terenie. To raj dla każdego strzelca każdej broni. Ty tego nie wiesz i widocznie wiedzieć nie musisz.

poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 15:11

Kiedy on myśli nie o obronie, a o najeżdzie.

qwert
wtorek, 20 kwietnia 2021, 16:10

To niech jedzie , przygotować ich do obrony

Monkey
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 13:33

Dobrze że jeszcze z Floty Oceanu Spokojnego nie ściągnęli posiłków:-) Przy amerykańskich zdolnościach desantowych rosyjskie nie powalają, ale na Morze Czarne wystarczają.

Sarmata
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 14:47

Bo USA chcą rządzic swiatem a Rosja nie potrzebuje aż takich sił.

msh
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 16:08

Chciałeś napisać: nie stać ich. Bo to czy potrzebuje, czy nie potrzebuje jest w przypadku Rosji mało istotne..

Sarmata
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 18:41

Masz rację, nie stac też ich.To też prawda. W zasadzie nikogo nie stac, USA też.Dlatego USA pada i się stacza.

Tyle w temacie
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 13:19

W odpowiedzi lewacka Ameryka Bidona skuliła ogon pod siebie i wycofała okręty, które miały wpłynać na morze czarne. Obawiam się, że tzw szturm na Kapitol był ostatnią szansa na ocalenie Stanów i świata. Teraz już będzie tylko gorzej

Mariusz
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 21:17

A co miał niby wnieść ten szturm na Kapitol?

qwert
wtorek, 20 kwietnia 2021, 16:12

Rozkład państwa , zaczyna się anarchia

Sarmata
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 14:49

USA to tylko panstwo, takich imperiów na swiecie było już dziesiątki.... a swiat cały czas istnieje. Czas swietnosci USA to chwila przy Rzymie na przykład.

GB
wtorek, 20 kwietnia 2021, 09:24

Chwilą to był ZSRR. A USA ma się dobrze.

qwert
wtorek, 20 kwietnia 2021, 16:13

Nie do końca

GB
środa, 21 kwietnia 2021, 06:02

Jak widać to USA rozszerza swoje wpływy i to w państwach powstałych po rozpadzie ZSRR.

spoko
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 23:15

W czasach istnienia USA Rosja juz 2 razy sie przekrecila i 4 razy byla dokarmiana przez USA

qwert
wtorek, 20 kwietnia 2021, 16:17

Ale cały czas istnieje, a z USA to jak na razie sprawa zaczyna być dyskusyjna. Z tą historią to trochę cię poniosło, pierwsza z brzegu wioska w Rosji czy Polsce jest starsza niż cała historia USA

Jan z Krakowa
czwartek, 22 kwietnia 2021, 21:40

Przy okazji, to nadal istnieje tam takie pojęcie jak Stary Kraj, to jest właściwie ich historia zawiera także historię GB , a kultura zawiera kulturę GB dokładnie jako dziedzictwo (heritage).

bender
wtorek, 20 kwietnia 2021, 19:55

Patrząc na demografię, naukę, kulturę i finanse to jednak Rosja jest na krawędzi, nie USA. Poza tym dzisiejsza Federacja Rosyjska i Rzeczpospolita Polska są państwami młodszymi od USA, choć powstałymi na gruzach wcześniej istniejących państw.

Tyle w temacie
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 22:46

A jakie widzisz alternatywy dla dotychczasowej domincacji usa? Rosja robiąca co chce w Europie środkowej? Chiny jako nowy światowy hegemon? Zmierzająca ku lewicowemu faszyzmowi UE + USA , gdzie każdy przejaw innych poglądów jest bezwzględnie niszczony albo cenzurowany? Islam który ma w programie wprowadzenie szariatu i zrobienie z niewiernych podludzi (a dokładniej podludźmi mają być tzw ludy księgi - niewierni poprostu będą robili się krótsi o głowę). Świat niedługo stanie się rozchwiana do granic możliwość łódką

poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 14:30

Angole tam popłyną już ogłosili to

qwert
wtorek, 20 kwietnia 2021, 16:20

Już im ruscy raz przeprowadzili eksmisję z Krymu. Może Angole liczą na powtórkę

Davien
piątek, 23 kwietnia 2021, 08:54

doprawdy? To przeciez Rosja sromotnie przegrała wojne krymską ponosząc 5-cio krotnie wyzsze straty od brytyjczyków:)) Jak widać Rosja chce chyba powtórki:))

poniedziałek, 26 kwietnia 2021, 16:33

A Turków, Francuzów i Sardyńczyków? Chociaż faktem jest przegrana Rosji w wojnie krymskiej.

zenek m
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 13:13

Na nadmorską obronę "chochłow" wystarczy. Też mogą się zachować jak ich dzielni marynarze forsujący cieśninę kerczeńską, czyli po prostu się poddać po pierwszych strzałach jak zobaczą piechotę morską RF. Niewielu chce umierać za "samostitijność"

Davien
wtorek, 20 kwietnia 2021, 17:57

Wiesz, akurat rosyjskie desanty morskie kończyły sie z regułu masakrą Rosjan wiec czyzby czas na powtórkę:))

poniedziałek, 26 kwietnia 2021, 16:34

A ja głupi myślałem że zajęciem Krymu, Kuryli, Korei i Bornholmu.

Wania
wtorek, 20 kwietnia 2021, 09:24

Wówczas praktycznie bezbronna Ukraina opanowana przez rosyjskich agentów, gdyby podjęła walkę to zostałaby cała zajęta przez Rosję. Teraz Ukraińcy nienawidzą Rosji. Będą walczyć o swoją ojczyznę. Rosja napadając na sąsiada coraz bardziej przypomina Niemcy Hitlera.

qwert
wtorek, 20 kwietnia 2021, 16:21

To kogo ci przypomina USA?

GB
środa, 21 kwietnia 2021, 06:04

Franklin Delano Roosevelt

bender
wtorek, 20 kwietnia 2021, 19:48

USA w XX wieku dwa razy musiały się włączać w europejskie wojny, za drugim razem z powodu krótkowzrocznego izolacjonizmu. Poza krótkim incydentem z Trumpem starają się nie próbować znów izolacjonizmu.

qwert
środa, 21 kwietnia 2021, 14:40

Włączyli się nie z dobroci serca, czy w trosce o dobro Europy, ale dla tego że zwąchali biznes

Davien
piątek, 23 kwietnia 2021, 08:55

Ne ,dlatego z.e zostali raz sprowokowani działaniami Niemiec( afera Zimmermana) a drugi raz bo zostali zaatakowani. Za to Rosja sama zaczeła IIWŚ raze z niemcami.

poniedziałek, 26 kwietnia 2021, 16:35

Z Niemcami razem to II wojnę zaczęła Słowacja raczej.

Tweets Defence24