Reklama

Wojsko, bezpieczeństwo, geopolityka, wojna na Ukrainie

Rosja inwestuje w strategiczne okręty podwodne

Model okrętu podwodnego proj. 955, fot. Defence24.pl
Model okrętu podwodnego proj. 955, fot. Defence24.pl

W stoczni Siewmasz w Siewierodwińsku położono stępkę pod budowę atomowego okrętu podwodnego z rakietami balistycznymi „Kniaź Pożarskij” proj. 955A (Boriej-A). 

Okręt ten jest piątą i ostatnią jednostką zmodyfikowanego proj. 955A (Boriej-A), budowaną przez tę stocznię na mocy kontraktu zawartego z ministerstwem obrony 28 maja 2012 r.

Aktualnie w różnych stadiach montażu znajdują się cztery okręty tego typu – „Kniaź Władimir”, „Kniaź Oleg” i „Gienieralissimus Suworow”, „Impierator Aleksander III”, których budowa rozpoczęła się odpowiednio 30 lipca 2012 r., 27 lipca 2014 r., 26 grudnia 2014 r. i 18 grudnia 2015 r.

Według obowiązujących planów rosyjska flota ma posiadać osiem nowoczesnych atomowych okrętów podwodnych z rakietami balistycznymi (SSBN) – trzy proj. 955 (Boriej), które weszły już do służby oraz pięć proj. 955A (Boriej-A). Na tym nie koniec, na zlecenie WMF FR biuro konstrukcyjne CKB MT Rubin z Sankt Petersburga pracuje nad nowym  pokoleniem rosyjskich SSBN-ów, które również będą budowane przez stocznię Siewmasz.

(AN)

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (2)

  1. Naiwny

    Skoro rozpoczeli budowę ostatniego z serii to możena napisać optymistycznie, że "Rosjanie kończą inwestować w strategiczne okrety podwodne" - w końcu przydało by sie trochę optymizmu na świeta i Nowy Rok.

    1. szczerze rozbawiony

      Powyższa wypowiedź w sposób wręcz wyjątkowy pasuje do wielce wymownego nicka... ;-) Ja z kolei mam nadzieję, że w 2017 roku dojdzie do porozumienia pomiędzy Rosją i Stanami Zjednoczonymi.

  2. xxxx

    A Amerykanie i Kanadyjczycy płacili za złomowanie starych ruskich rdzewiejących w Bałtyku. Zapłacili a ruskie dzięki zaoszczędzonym diengom wybudowali nowe boomery.

    1. Davien

      To akurat nie tak. Rosjanie i tak wybudowaliby nowe SSBN a stare jakby nie zapłacono za ich złomowanie rdzewiałyby dalej aż doszłoby do katastrofy ekologicznej

Reklama