- Wiadomości
Rosja: Gąsienicowo-kołowy BWP trafił do muzeum
Rosyjskie ministerstwo obrony poinformowało o przekazaniu do centralnego muzeum broni i techniki pancernej w Kubince gąsienicowo-kołowego bojowego wozu piechoty – oznaczanego jako „Obiekt 19”.

Przed przekazaniem do muzeum bojowy wóz piechoty (BWP) „Obiekt 19” przeszedł sześciomiesięczny remont, dzięki czemu mógł on samodzielnie wjechać na stanowisko wystawiennicze. Obecnie można go obejrzeć w strefie drugiej muzealnego kompleksu.
Przekazanie „Obiektu 19” oznacza, że w Rosji ostatecznie zrezygnowano z transporterów kołowo-gąsienicowych. Pomysł ten powstał w latach sześćdziesiątych w biurze projektowym Ałtajskiej fabryki traktorów w miejscowości Robcowskoje współpracującym z akademią wojsk pancernych. Maszyna została opracowana od podstaw, ale prototyp BWP, który wyprodukowano w 1965 r. z wyglądu bardzo przypominał transporter opancerzony BRDM-2.
Najważniejszą innowacją był jednak sam napęd, który pozwalał zarówno na szybkie przemieszczanie się po drogach z maksymalną prędkością 80 km/h (dzięki czterem kołom), po bezdrożach (dzięki gąsienicom), jak i po wodzie z prędkością 10 km/h (dzięki dwóm pędnikom strugowodnym podobnym do tych, jakie zastosowano w BWP-1). Sam układ gąsienicowy był opuszczany tylko w razie konieczności. Można to było zrobić w ciągu 15-20 sekund zarówno w czasie postoju, jak i w ruchu.
„Obiekt 19” był napędzany silnikiem z chłodzeniem wodą o mocy 300 KM. Jego załogę stanowiły dwie osoby. Kierowca-mechanik miał swoje miejsce z lewej strony kadłuba, natomiast dowódca – z prawej. Każdy z nich posiadał własny właz ewakuacyjny. W kabinie desantu było miejsce dla 8 żołnierzy. Dostawali się oni do wnętrza przez jeden właz osłonięty klapami na górnej części kadłuba.
Uzbrojenie dla „Obiektu 19” było narzucone wymaganiami rosyjskiej armii. Miał to być bowiem kompleks uzbrojenia opracowany w tulskich zakładach KB Proborostrojenije składający się z kompaktowej wieży z miejscem dla 1 operatora. Wieża ta była wyposażona w armatę gładkolufową kalibru 73 mm 2A28 Grom” (z systemem automatycznego ładowania i zapasem 40 pocisków), sparowany z nią karabin maszynowy PKT kalibru 7,62 mm oraz wyrzutnię kierowanych rakiet przeciwpancernych 9M14M „Malutka”. Pojazd ważył w sumie 13,1 ton, miał długość 6,83 m, szerokość 2,87 m i wysokość 2,1 m.
Ostatecznie zakończyło się jedynie na zbudowaniu prototypu, ponieważ w konkursie na bojowy wóz piechoty wygrał „Obiekt 765”, z którego powstał sławny BWP-1. Rosjanie nie zniszczyli jednak „Obiektu 19” uznając, że koncepcja w nim zastosowana może być jeszcze użyteczna.
Połączenie zalet pojazdów gąsienicowych i kołowych wymagało jednak skomplikowanych rozwiązań technicznych (np. układu opuszczania gąsienic usytuowanego pomiędzy osiami kół przednich i tylnych), które ostatecznie zadecydowały o przekazaniu prototypu: najpierw do magazynów, a później do muzeum.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS