Zwrot w programie śmigłowca dla Polski

Autor. Maciej Szopa/Defence24
Trzy europejskie firmy podpisały porozumienie, w celu wspólnego zaoferowania Polsce systemu szkolenia dla pilotów śmigłowców.
Airbus Helicopters, połączył siły z firmami Babcock i CAE w celu zaoferowania w Polsce kompleksowej oferty na system szkolenia pilotów śmigłowców. Oferta obejmuje 4-tonowy śmigłowiec H145M, symulatory produkcji CAE, a wszystko połączone systemem szkoleniowym Babcocka. Ten ostatni prowadzi podobną do proponowanej Polsce szkołę pilotów śmigłowców w Wielkiej Brytanii, którą w ubiegłym roku redakcja Defence24.pl okazję odwiedzić. CAE z kolei jest twórcą sprawdzonych systemów szkolenia.
Wcześniej Babcock występował w Polsce z ofertą samego systemu szkolenia oferując system i organizacje szkolenia oraz powiązane z tym usługi. O atrakcyjności tej oferty miało stanowić doświadczenie tej firmy, która stworzyła wielki ośrodek szkolenia lotniczego w Shawbury w Wielkiej Brytanii, wspólnie z siłami zbrojnymi tego państwa.
Jednocześnie Babcock deklarował, że mogą użyć w szkoleniu dowolnej platformy śmigłowcowej, nie chcąc zapewne zamykać sobie drzwi w wypadku wyboru przez Polskę jakiegokolwiek statku powietrznego. Robił tak pomimo, że w Shawbury wykorzystywane są do szkolenia śmigłowce Airbusa: 29 lżejszych H135 i siedem kosztowniejszych H145.
W Polsce z ofertami na maszyny szkolne wystąpiły firmy PZL Świdnik i Leonardo z AW109 i Airbus Helicopters z H145M i Babcock najwyraźniej chciał być przygotowny na ewentualność zwycięstwa każdej z tych ofert. Teraz jednak opowiedział się „po stronie” Airbus Helicopters.
Dodajmy, że w czasie panelu dyskusyjnego Defence24 Days poświęconego śmigłowcom płk Krzysztof Zwoliński, szef zarządu lotnictwa śmigłowcowego Inspektoratu Sił Powietrznych DGRSZ zadeklarował, że decyzja w sprawie nowego śmigłowca szkolnego ma zostać ogłoszona przez władze MON w najbliższym czasie. Wraz z nowym śmigłowcem Polska planuje pozyskać system szkolenia, który pozwoli odciążyć jednostki z części czynności związanych ze szkoleniem pilotów, np. zdobywaniem określonych uprawnień na loty na śmigłowcach dwusilnikowych. Obok zmian sprzętowych planowane są także strukturalne zmiany w procesie szkolenia. Będą one niezbędne dla przygotowania kadr dla 96 śmigłowców AH-64E Apache Guardian oraz co najmniej kilkudziesięciu innych maszyn nowej generacji.
WIDEO: Szef Sztabu Generalnego dla Defence24: Musimy móc uderzać na odległość nawet 3000 km