- Wiadomości
WZL nr 1 ze zleceniem na remont silników dla polskich śmigłowców
Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 S.A. zajmą się realizacją naprawy głównej silników lotniczych TW3-117, która przeprowadzona zostanie w latach 2018-2019. Jak informuje 3. Regionalna Baza Logistyczna Wydział Techniki Lotniczej, całkowita końcowa wartość zamówienia to ponad 42 mln złotych.

Zamówienie realizowane było w ramach procedury negocjacyjnej bez publikacji ogłoszenia. 3. Regionalna Baza Logistyczna podkreśla bowiem, że zgodnie z przeprowdzoną przez wydział anallizą rynku potencjalnych wykonawców, "jedynym podmiotem gospodarczym uprawnionym do realizacji przedmiotu zamówienia jest Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 S.A., Oddział Dęblin".
To właśnie WZL nr 1 jest w posiadaniu wyłączonych praw dokumentacji technicznej pt. „Warunki techniczne naprawy głównej (remontu) silnika typu: TW3-117 III serii W, M, MT, WM” uzgodnionej przez Głównego Inżyniera WL. Na korzyść polskich zakładów przemawiają również zdolności techniczne oraz brak alternatywnego rozwiązania, które umożliwiałoby realizację zamawianej usługi.
Ostatecznie więc, 27 kwietnia 2018 roku (ogłoszenie o negocjacjach opublikowano na początku marca br.), 3. RBLog podjęła decyzję o udzieleniu zamówienia na naprawę główną silników lotniczych TW3-117, która przeprowadzona zostanie w latach 2018-2019, właśnie Wojskowym Zakładom Lotniczym nr 1.
Silnik turbowałowy TW3-117 eksploatowany jest w różnych wersjach na śmigłowcach typu Mi-14, Mi-17, Mi-24, znajdujących się na wyposażeniu Sił Zbrojnych RP. Jak wskazuje WZL nr 1, usługa związana z naprawą główną silnika polega na odtworzeniu jego zdatności technicznej po wyczerpaniu resursu międzyremontowego lub usprawnienie po uszkodzeniu.
Naprawa obejmuje demontaż na podzespoły i części, demontaż agregatów, mycie i usuwanie powłok lakierniczych, weryfikację zespołów i detali, naprawę oraz wymianę detali w niezbędnym zakresie, montaż agregatów i zespołów, próby agregatów i zespołów, montaż końcowy silnika, sprawdzenie i regulację parametrów podczas prób na stoisku hamowni.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]