Raytheon Missiles & Defense, dział firmy Raytheon Technologies, podpisał umowę podwykonawczą z zakładami WZŁ-1 w Zegrzu, spółką należącą do PGZ i Konsorcjum PGZ-Wisła. Zgodnie z umową WZŁ-1 będzie świadczyć usługi wsparcia dla systemu przeciwlotniczego i przeciwrakietowego Patriot przeznaczonego dla Polskich Sił Zbrojnych - poinformował Raytheon.
Umowa może oznaczać przełamanie impasu w negocjacjach pomiędzy Polską Grupą Zbrojeniową i Raytheonem jeżeli chodzi o offset za pierwszą fazę programu Wisła. Z tego powodu przez długi czas nie udawało się podpisać stosownych umów wykonawczych. Przełamanie tego impasu (jeżeli rzeczywiście do niego doszło) może utorować drogę dalszym polskim krokom w budowie obrony powietrznej - drugiej fazie Wisły i Narwi.
W ramach obecnie zawartej umowy WZŁ-1 wyposaży wnętrza kontenerów w sprzęt do obsługi technicznej systemu Patriot, przeprowadzi integrację kluczowych komponentów, a także testy końcowe i weryfikację produktów końcowych. Obejmują one centrum serwisowania akumulatorów, element obsługi średniego poziomu oraz transporter małych części zamiennych. WZŁ-1 będzie ściśle współpracować z OBR CTM, spółką zależną PGZ wchodzącą w skład Konsorcjum PGZ-Wisła, który zaprojektuje wyposażenie wnętrza kontenera. Ponadto WZŁ-1 współpracować będzie z polskimi partnerami przemysłowymi, którzy dostarczą kontenery na sprzęt do obsługi technicznej systemu (Agregaty Pex Pool Plus) oraz naczepy, na których będą mieścić się kontenery (Demarko).
WZŁ-1 i nasi pozostali polscy partnerzy przemysłowi są cennymi członkami naszego zespołu Patriot i znacząco przyczynili się do postępu prac, dzięki czemu pierwsza faza programu „Wisła” jest realizowana zgodnie z harmonogramem. Chcemy budować partnerskie relacje z kolejnymi polskimi firmami, aby tworzyć dalsze okazje do współpracy ekonomicznej, opierające się na lokalnej specjalistycznej wiedzy i technologii.
WZŁ-1 jest jednym z dziewięciu polskich partnerów-dostawców, którzy aktywnie uczestniczą w realizacji zawartych z Raytheon Missiles & Defense kontraktów na obsługę techniczną i produkcję elementów systemu Patriot w ramach pierwszej fazy programu „Wisła”.
Raytheon informuje, że dotychczas zawarte umowy między nim i polskim przemysłem ramach FMS to:
W marcu 2020 r. Raytheon Missiles & Defense podpisał umowę ze spółką Demarko na dostawy naczep, na których mieścić się będą kontenery ze sprzętem do obsługi technicznej systemu Patriot. Naczepa produkcji Demarko wyposażona będzie w kontener wyprodukowany przez PEX-POOL Plus z wyposażeniem wnętrza zaprojektowanym przez CTM. Naczepa Demarko będzie musiała spełnić surowe wymogi.
W marcu 2020 r. Wojskowe Zakłady Łączności Nr 1 (WZŁ-1) podpisały umowę z Raytheon Missiles & Defense w sprawie integracji kontenerów na sprzęt do obsługi technicznej systemu Patriot. PEX-POOL wyprodukuje kontenery, Demarko dostarczy naczepy, a CTM zaprojektuje wewnętrzną konfigurację tych pierwszych. Zakłady WZŁ-1 wyposażą wnętrze kontenera, a następnie przeprowadzą integrację i testy poszczególnych komponentów w celu dostarczenia w pełni gotowych kontenerów na sprzęt do obsługi technicznej systemu Patriot.
W listopadzie 2019 r. Raytheon Missiles & Defense podpisał z Ośrodkiem Badawczo-RozwojowymCentrum Techniki Morskiej (CTM) umowę na usługi projektowe dotyczące specjalistycznych kontenerów na sprzęt do obsługi technicznej systemu Patriot. CTM zaprojektuje wewnętrzną konfigurację kontenerów mieszczących wszystkie części zamienne, narzędzia i sprzęt pomiarowo-badawczy niezbędne do obsługi systemu Patriot w terenie.
W czerwcu 2019 r. Wojskowe Zakłady Elektroniczne S.A. podpisały umowę z Raytheon Missiles & Defense na produkcję i integrację zestawów modułów elektroniki DLTM (Data Link Terminal Module) dla programu Wisła. DLTM to kluczowy element wyrzutni M903, która wchodzi w skład konfiguracji systemu Patriot. Dzięki tej umowie WZE zdobywa kompetencje do produkcji i serwisowania tego typu elektronicznych elementów, a sama firma dołączyła do grona certyfikowanych dostawców Raytheon Missiles & Defense w ramach globalnego łańcucha dostaw.
W listopadzie 2019 r. Zakłady Mechaniczne Tarnów (ZMT) podpisały z Raytheon Missiles and Defense umowę dotyczącą produkcji siłowników liniowych i obrotowych do wyrzutni. Te kluczowe podzespoły wyrzutni M903 systemu Patriot, umożliwiają poruszanie się i ustawianie pocisków na naczepie wyrzutni.
W lutym 2019 r. Huta Stalowa Wola S.A. i Raytheon Missiles & Defense podpisały umowę dotyczącą rozpoczęcia produkcji i integracji wyrzutni M903, stanowiących jeden z elementów wypróbowanego w walce systemu Patriot.
W listopadzie 2019 r. firma Agregaty PEX-POOL PLUS podpisała umowę z Raytheon Missiles & Defense na opracowanie, wyprodukowanie i dostarczenie kontenerów operacyjnych i innych elementów obsługi technicznej do systemów Patriot zakupionych przez Polskę w ramach programu Wisła. Dzięki temu firma dołączyła do grona kwalifikowanych dostawców amerykańskiej firmy Raytheon Missiles & Defense.
We wrześniu 2014 roku Raytheon Missiles & Defense Company i TELDAT nawiązały współpracę w zakresie opracowania i produkcji nowoczesnych wojskowych routerów do systemu Patriot. Inżynierowie i technicy firmy TELDAT zajmują się projektowaniem, integracją i kwalifikacją routerów – kluczowych urządzeń umożliwiających komunikację sieciową w systemie Patriot. W grudniu 2015 r. i ponownie w 2019 r. Raytheon Missiles & Defense złożył w firmie TELDAT duże zamówienie na wyprodukowanie wysoce wydajnych routerów do nowo wyprodukowanych jednostek ogniowych Patriot.
W styczniu 2016 r. spółka PIT-RADWAR podpisała umowę z Raytheon Missiles & Defense na produkcję nowoczesnych anten do systemów identyfikacji swój-obcy (Identification Friend or Foe – IFF) systemu Patriot. W kwietniu 2019 r. Raytheon Missiles & Defense wraz z polskim przemysłem ukończyły integrację wyprodukowanej przez PIT-Radwar anteny IFF z radarem Patriot dla zagranicznego klienta. Kontynuując owocną współpracę, w czerwcu 2019 r. firma Raytheon Missiles & Defense przyznała Polskiej spółce kolejny kontrakt produkcyjny na dostawę anten IFF do systemów Patriot budowanych dla Polski, Szwecji i Rumunii.
Gratuluję WZŁ 1, ich aktualnemu kierownictwu i załodze
[sic!]
środa, 25 listopada 2020, 09:32
Gdzie umowa na licencyjną produkcję armatek 30/40mm Bushmaster II Mk44S ?
Bursztyn
środa, 25 listopada 2020, 14:23
W PGZ DZIADY ram jest
ktos
środa, 25 listopada 2020, 08:43
Czyli nasi "zbuduja skrzynke na narzedzia"!! O matko co za sukces. Czekamy na info "Polski zaklad produkcji opon napompuje opony w wyrzutniach Patriot.
Oli
środa, 25 listopada 2020, 08:21
Gdzie obiecana armata i jej produkcja?
Maciek
środa, 25 listopada 2020, 08:14
Nie za wiele tego jak na razie...
mzs
środa, 25 listopada 2020, 08:05
Nie ma się co wstydzić a to zapewne dopiero początek. Nie zdziwiłbym się gdyby za parę lat polskie komponenty były w większości Patriotów na świecie. Kluczem jest stosunek jakości do ceny a tu wypadamy bardzo dobrze.
BUBA
środa, 25 listopada 2020, 01:10
Ciekawe czy "integracja" anteny IFF polega na przykręceniu jej do panelu anteny głównej AN/MPQ-65 i zapięciu złączy po stronie polskiej a potem testy elektroniki przeprowadza Ratheon? I czy jak nam padnie antena to musimy wezwać integratora z Ratheona?...............................................................................................
Wojmił
wtorek, 24 listopada 2020, 22:00
To nic nie wnosi nowego w nasze zdolności.... nie ma żadnej nowej techniki od nich jakiej byśmy oczekiwali...
gliwiczanin
środa, 25 listopada 2020, 11:27
I dlatego liczę że w programie Narew wygra system Camm od Brytyjczyków i pełna polonizacja systemu. Wtedy przynajmniej będziemy mogli produkować w Mesko rakiety na licencji. Tak samo jak produkujemy Rosomaki w Siemianowicach Śląskich czy podwozie K9 do Kraba w HSW. Co by nie mówić to Narew z współpracą z Brytyjczykami jest szansą dla naszego przemysłu i wojska, a nie Wisła robiona z amerykanami.
Jabadabadu
środa, 25 listopada 2020, 19:12
Zapamiętaj "raz na jutro": nigdy nie będzie "pełnej polonizacji systemu". Chyba, że system w 100% będzie opracowany i wyprodukowany w Polsce, a to jest OBECNIE NIEMOŻLIWE.
Prawa
środa, 25 listopada 2020, 10:27
ja nie rozumiem a co oczekiwaliśmy ? Jak byśmy zamówili 30-50 wyrzutni to może byśmy wszysto w Polsce produkowali. A tak? to tak jak był płacz z offsetem z F-35 po 1 jaki offset ? za mało ich zamówiliśmy po 2 po co nam on gdy i tak nie mamy ani możliwości ani realnych planów zajmowania się lotnictwe w sensie budowy własnych myśliwców.
Marek
czwartek, 26 listopada 2020, 09:47
Poczytaj na jakich warunkach dostanie Szwajcaria jeśli sobie zamówią.
loki
środa, 25 listopada 2020, 16:09
Jak się kupuje tak mało to serwis powinien być w kraju. Przynajmniej do poziomu średniozaawansowanego.
As
wtorek, 24 listopada 2020, 18:44
Zatrudnianie naszych firm równa się zawodność systemu. Może dać im coś do pomalowania?
Luki
środa, 25 listopada 2020, 08:41
Waszych firm nikt tu nie zatrudnia Wania
rydwan
środa, 25 listopada 2020, 08:37
grubo sie mylisz ,wszedzie zdarzaja sie wpaki tylko róznia sie procentem /ilośćsztuk.
Danisz
środa, 25 listopada 2020, 02:06
a kto chce zatrudniać wasze firmy towarzyszu?
Dudley
wtorek, 24 listopada 2020, 22:42
Czytaj między wierszami , to jest "coś do pomalowania" . Jedyne nowoczesne elementy to elektronika z WZŁ i Teldatu. Ale to też nic nie znaczy, bo co z tego że zlecą polutowanie paru płytek i ich przetestowanie, jak dostarczą wszystkie komponenty i zaprogramują układy, a narzędzia testowe też zapewne dostarczą. Czyli będziemy robili małpia robotę. Tak jak chińczyk na taśmie produkcji iphona. Tu nie ma żadnego transferu technologii. Chyba że nasi technicy i inżynierowie nie potrafią utrzymać lutownicy, spawarki i pędzla w ręku.
rozczochrany
wtorek, 24 listopada 2020, 18:21
W sumie dobra wiadomość bo coś się ruszy w temacie systemu obrony powietrznej.
Prawda
środa, 25 listopada 2020, 10:30
Program postępuje się dzieje, pamiętać trzeba że kupiliśmy system który w momencie zakupu był chyba w facie projektu lub koncpepcji. Więc nie płaczmy że tyle to trwa po za tym na ten moment nie mamy opóźnień z tego co wiem wiec nie ma co płakać. Co prawda i tak kupiliśmy za mało wyrzutni i conajmniej kilka jak nie kilkadziesiąt razy za mało pocików ale to inna sprawa.
me
wtorek, 24 listopada 2020, 18:03
ASP ''W ramach obecnie zawartej umowy WZŁ-1 wyposaży wnętrza kontenerów w sprzęt do obsługi technicznej systemu Patriot, przeprowadzi integrację kluczowych komponentów, a także testy końcowe i weryfikację produktów końcowych. Obejmują one centrum serwisowania akumulatorów, element obsługi średniego poziomu oraz transporter małych części zamiennych.'' Przeczytaj sobie 5 x
Sternik
środa, 25 listopada 2020, 01:45
Właśnie ten cytat dowodzi, że niczego nowego nie będzie. Ładowarki, kombinerki, klucze tyle, że w odpowiedni sposób poszeregowane i opisane.
ASP
wtorek, 24 listopada 2020, 17:17
A gdzie te szumnie zapowiadane technologie silników rakietowych ??? A dostaliśmy technologię budowy kontenerów,jestem w szoku,teraz już nasz przemysł zbrojeniowy ruszy z kopyta... :)
Gojan
środa, 25 listopada 2020, 12:25
Kto i kiedy zapowiadał transfer technologii silników rakietowych? Słyszałeś chyba jakiś szum. Wybij sobie z głowy mrzonki, że ktokolwiek przekaże nam te technologie - ani LM, ani Raytheon, ani MBDA w ramach "Narwi". Te technologie trzeba rozwinąć samemu. Owszem, np. Turcja potrafi negocjować takie rzeczy, ale to jest kraj suwerenny. Nie jak polscy politycy wszelkich opcji, uwieszeni beznadziejnie u pasków swych zagranicznych protektorów. Więc jak na standardy polskie, i tak dużo uzyskano z "Wisły". Lepiej było zainwestować w offset w niej, niż w Caracale.
wtorek, 24 listopada 2020, 19:19
Tam jest więcej, nie tylko kontenery, przeczytaj wylistowane już realizowane umowy. Jednak trochę tego jest (anteny, routery, siłowniki, itd.). Jak się wcześniej niszczyło polski przemysł, ogólnie nazywając -- elektromaszynowy i precyzyjny, rozwalało zbiorowości fachowców, wmawiało się ludziom, że wszystko zależy od manadżerów (finansistów i ekonomistów) no to się ma. Mówię tutaj o przemyśle elektromaszynowym, ponieważ widziałem jeden taki zakład na Śląsku, jeszcze przed wojną w Polsce miał karuzelówki, a w 90 produkował np. wały korbowe do silników okrętowych, wyroby z metali kolorowych, itp., itd. , i jeszcze inne rzeczy w kooperacji. Obrabiarki i inne maszyny były polskie, niemieckie i francuskie. Trudno uwierzyć, że był nierentowny. Oczywiście, stalowni było za dużo, ale nie takich zakładów czy fabryk jak temu podobne.
Oszołom
środa, 25 listopada 2020, 10:25
Bo nie był. Częścia transformacji było wyeliminowanie polskiego przemyslu poprzez sprzedaż lub zniszczenie.
[sic!]
środa, 25 listopada 2020, 09:34
Routery to by poszły i bez negocjacji offsetowych. Jak się potrafi to docenią.
mf303
środa, 25 listopada 2020, 01:18
W punkt.
czytelnik D24
wtorek, 24 listopada 2020, 17:25
Będziemy produkowali sekcję napędową do PAC-3 MSE ale to jest z offsetu od LM.
Sternik
środa, 25 listopada 2020, 03:12
Tylko JEDEN KOMPLETNY ELEMENT sekcji napędowej a nie sekcję napędową. Nawet nie wiadomo jaki. To może być cokolwiek, np. pompa chłodziwa ze sterowaniem.
Davien
środa, 25 listopada 2020, 14:18
Akurat nie, ma byc produkowana cała sekcja napędowa do PAC-3MSE
Gratuluję WZŁ 1, ich aktualnemu kierownictwu i załodze
Gdzie umowa na licencyjną produkcję armatek 30/40mm Bushmaster II Mk44S ?
W PGZ DZIADY ram jest
Czyli nasi "zbuduja skrzynke na narzedzia"!! O matko co za sukces. Czekamy na info "Polski zaklad produkcji opon napompuje opony w wyrzutniach Patriot.
Gdzie obiecana armata i jej produkcja?
Nie za wiele tego jak na razie...
Nie ma się co wstydzić a to zapewne dopiero początek. Nie zdziwiłbym się gdyby za parę lat polskie komponenty były w większości Patriotów na świecie. Kluczem jest stosunek jakości do ceny a tu wypadamy bardzo dobrze.
Ciekawe czy "integracja" anteny IFF polega na przykręceniu jej do panelu anteny głównej AN/MPQ-65 i zapięciu złączy po stronie polskiej a potem testy elektroniki przeprowadza Ratheon? I czy jak nam padnie antena to musimy wezwać integratora z Ratheona?...............................................................................................
To nic nie wnosi nowego w nasze zdolności.... nie ma żadnej nowej techniki od nich jakiej byśmy oczekiwali...
I dlatego liczę że w programie Narew wygra system Camm od Brytyjczyków i pełna polonizacja systemu. Wtedy przynajmniej będziemy mogli produkować w Mesko rakiety na licencji. Tak samo jak produkujemy Rosomaki w Siemianowicach Śląskich czy podwozie K9 do Kraba w HSW. Co by nie mówić to Narew z współpracą z Brytyjczykami jest szansą dla naszego przemysłu i wojska, a nie Wisła robiona z amerykanami.
Zapamiętaj "raz na jutro": nigdy nie będzie "pełnej polonizacji systemu". Chyba, że system w 100% będzie opracowany i wyprodukowany w Polsce, a to jest OBECNIE NIEMOŻLIWE.
ja nie rozumiem a co oczekiwaliśmy ? Jak byśmy zamówili 30-50 wyrzutni to może byśmy wszysto w Polsce produkowali. A tak? to tak jak był płacz z offsetem z F-35 po 1 jaki offset ? za mało ich zamówiliśmy po 2 po co nam on gdy i tak nie mamy ani możliwości ani realnych planów zajmowania się lotnictwe w sensie budowy własnych myśliwców.
Poczytaj na jakich warunkach dostanie Szwajcaria jeśli sobie zamówią.
Jak się kupuje tak mało to serwis powinien być w kraju. Przynajmniej do poziomu średniozaawansowanego.
Zatrudnianie naszych firm równa się zawodność systemu. Może dać im coś do pomalowania?
Waszych firm nikt tu nie zatrudnia Wania
grubo sie mylisz ,wszedzie zdarzaja sie wpaki tylko róznia sie procentem /ilośćsztuk.
a kto chce zatrudniać wasze firmy towarzyszu?
Czytaj między wierszami , to jest "coś do pomalowania" . Jedyne nowoczesne elementy to elektronika z WZŁ i Teldatu. Ale to też nic nie znaczy, bo co z tego że zlecą polutowanie paru płytek i ich przetestowanie, jak dostarczą wszystkie komponenty i zaprogramują układy, a narzędzia testowe też zapewne dostarczą. Czyli będziemy robili małpia robotę. Tak jak chińczyk na taśmie produkcji iphona. Tu nie ma żadnego transferu technologii. Chyba że nasi technicy i inżynierowie nie potrafią utrzymać lutownicy, spawarki i pędzla w ręku.
W sumie dobra wiadomość bo coś się ruszy w temacie systemu obrony powietrznej.
Program postępuje się dzieje, pamiętać trzeba że kupiliśmy system który w momencie zakupu był chyba w facie projektu lub koncpepcji. Więc nie płaczmy że tyle to trwa po za tym na ten moment nie mamy opóźnień z tego co wiem wiec nie ma co płakać. Co prawda i tak kupiliśmy za mało wyrzutni i conajmniej kilka jak nie kilkadziesiąt razy za mało pocików ale to inna sprawa.
ASP ''W ramach obecnie zawartej umowy WZŁ-1 wyposaży wnętrza kontenerów w sprzęt do obsługi technicznej systemu Patriot, przeprowadzi integrację kluczowych komponentów, a także testy końcowe i weryfikację produktów końcowych. Obejmują one centrum serwisowania akumulatorów, element obsługi średniego poziomu oraz transporter małych części zamiennych.'' Przeczytaj sobie 5 x
Właśnie ten cytat dowodzi, że niczego nowego nie będzie. Ładowarki, kombinerki, klucze tyle, że w odpowiedni sposób poszeregowane i opisane.
A gdzie te szumnie zapowiadane technologie silników rakietowych ??? A dostaliśmy technologię budowy kontenerów,jestem w szoku,teraz już nasz przemysł zbrojeniowy ruszy z kopyta... :)
Kto i kiedy zapowiadał transfer technologii silników rakietowych? Słyszałeś chyba jakiś szum. Wybij sobie z głowy mrzonki, że ktokolwiek przekaże nam te technologie - ani LM, ani Raytheon, ani MBDA w ramach "Narwi". Te technologie trzeba rozwinąć samemu. Owszem, np. Turcja potrafi negocjować takie rzeczy, ale to jest kraj suwerenny. Nie jak polscy politycy wszelkich opcji, uwieszeni beznadziejnie u pasków swych zagranicznych protektorów. Więc jak na standardy polskie, i tak dużo uzyskano z "Wisły". Lepiej było zainwestować w offset w niej, niż w Caracale.
Tam jest więcej, nie tylko kontenery, przeczytaj wylistowane już realizowane umowy. Jednak trochę tego jest (anteny, routery, siłowniki, itd.). Jak się wcześniej niszczyło polski przemysł, ogólnie nazywając -- elektromaszynowy i precyzyjny, rozwalało zbiorowości fachowców, wmawiało się ludziom, że wszystko zależy od manadżerów (finansistów i ekonomistów) no to się ma. Mówię tutaj o przemyśle elektromaszynowym, ponieważ widziałem jeden taki zakład na Śląsku, jeszcze przed wojną w Polsce miał karuzelówki, a w 90 produkował np. wały korbowe do silników okrętowych, wyroby z metali kolorowych, itp., itd. , i jeszcze inne rzeczy w kooperacji. Obrabiarki i inne maszyny były polskie, niemieckie i francuskie. Trudno uwierzyć, że był nierentowny. Oczywiście, stalowni było za dużo, ale nie takich zakładów czy fabryk jak temu podobne.
Bo nie był. Częścia transformacji było wyeliminowanie polskiego przemyslu poprzez sprzedaż lub zniszczenie.
Routery to by poszły i bez negocjacji offsetowych. Jak się potrafi to docenią.
W punkt.
Będziemy produkowali sekcję napędową do PAC-3 MSE ale to jest z offsetu od LM.
Tylko JEDEN KOMPLETNY ELEMENT sekcji napędowej a nie sekcję napędową. Nawet nie wiadomo jaki. To może być cokolwiek, np. pompa chłodziwa ze sterowaniem.
Akurat nie, ma byc produkowana cała sekcja napędowa do PAC-3MSE