Reklama

Włosko-turecki czołg lekki ujawniony

Turecko-włoski kołowy wóz wsparcia ogniowego powstały poprzez montaż systemu wieżowego HITFACT II z transporterem opancerzonym Altuğ 8x8 pokazany na targach IDEF 2025.
Turecko-włoski kołowy wóz wsparcia ogniowego powstały poprzez montaż systemu wieżowego HITFACT II z transporterem opancerzonym Altuğ 8x8 pokazany na targach IDEF 2025.
Autor. Natalia Potera

Podczas tureckich targów IDEF 2025 przedsiębiorstwo BMC zademonstrowało po raz pierwszy swój kołowy wóz wsparcia ogniowego na bazie transportera Altuğ 8x8. Zamontowano na nim włoski system wieżowy Hitfact II znany z m.in. włoskich pojazdów Centauro II.

Minione już jakiś czas temu targi IDEF 2025 były jak zawsze świetną okazją do promocji lokalnej zbrojeniówki, zwłaszcza pod kątem nowości. Jedną z nich była premiera wozu wsparcia ogniowego/niszczyciela czołgów na bazie kołowego transportera opancerzonego Altuğ 8x8. Prezentowany na nim system wieżowy to włoski Hitfact Mark II, który znany jest już tureckiemu przemysłowi za sprawą jego integracji z gąsienicowym bojowym wozem piechoty Tulpar.

Turecko-włoski kołowy wóz wsparcia ogniowego powstały poprzez montaż systemu wieżowego HITFACT II z transporterem opancerzonym Altuğ 8x8 pokazany na targach IDEF 2025.
Turecko-włoski kołowy wóz wsparcia ogniowego powstały poprzez montaż systemu wieżowego HITFACT II z transporterem opancerzonym Altuğ 8x8 pokazany na targach IDEF 2025.
Autor. Natalia Potera

Sama wieża znana jest także z m.in. z włoskich kołowych wozów wsparcia ogniowego Centauro II oraz zademonstrowanej na paryskich targach Eurosatory 2024 nowej odmiany KF41 Lynx. Uzbrojenie główne stanowi gładkolufowa armata kal. 120 mm z lufą o długości 45 kalibrów sprzężoną z czołgowym karabinem maszynowym kal. 7,62 mm. Na stropie umieszczony jest zdalnie sterowany moduł uzbrojenia z wielkokalibrowym karabinem maszynowym kal. 12,7 mm.

Wieża jest 2 lub 3-osobowa w zależności od tego, czy zamawiający pozyskuje wersję z automatem ładowania uzbrojenia głównego, czy też nie. Opancerzenie jest skalowalne, zatem poziom ochrony zależy od woli użytkownika.

Reklama

Tym samym na rynku pojawił się kolejny pojazd w segmencie wozów wsparcia ogniowego, ze znaną wieżą, lecz na nowym podwoziu. Obecnie jednak popularność tego typu konstrukcji spadła (w porównaniu choćby z poprzednią dekadą), dlatego znalezienie klienta dla opisywanego modelu będzie trudnym zadaniem, zwłaszcza że sam nośnik dotychczas znalazł tylko jednego nabywcę.

Jest nim turecka armia, która zamówiła 29 pojazdów Altuğ 8x8 w odmianie bojowego wozu piechoty z wieżą Aselsan Korhan z armatą kal. 35 mm. Uruchomienie ich produkcji planowane jest na trzeci kwartał tego roku, zaś wydajność miesięczna zakładu je produkującego określono na około 10 pojazdów miesięcznie.

Altuğ 8x8 to rodzina kołowych transporterów opancerzonych w układzie 8x8 stworzona przez tureckie przedsiębiorstwo BMC. W wariancie bojowego wozu piechoty pojazd otrzymał bezzałogowy system wieżowy Aselsan Korhan z armatą kal. 35 mm lub Nefer z armatą kal. 25 mm. Na pojeździe można osadzić inną wieżę, w tym taką wyposażoną w armatę czołgową kal. 120 mm, zmieniając turecki transporter w wóz wsparcia ogniowego na wzór włoskiego Centauro II (Hitfack MkII).

Czytaj też

Jednostkę napędową pojazdu stanowi silnik Caterpillar C13 o mocy 711 KM, połączony z przekładnią Allison serii 4000. Pozwala to na rozpędzenie pojazdu do 110 km/h. Załogę pojazdu stanowią trzy osoby, zaś desant wynosi do ośmiu żołnierzy. Zapas ładowności wynoszący 8 ton umożliwia doposażenie pojazdu m.in. w dodatkowy pancerz lub wyposażenie.

Turecko-włoski kołowy wóz wsparcia ogniowego powstały poprzez montaż systemu wieżowego HITFACT II z transporterem opancerzonym Altuğ 8x8 pokazany na targach IDEF 2025.
Turecko-włoski kołowy wóz wsparcia ogniowego powstały poprzez montaż systemu wieżowego HITFACT II z transporterem opancerzonym Altuğ 8x8 pokazany na targach IDEF 2025.
Autor. Natalia Potera
WIDEO: Czołgi na ulicach Warszawy! Nocna próba do defilady
Reklama

Komentarze

    Reklama