Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

USA: nowy napęd dla okrętów i dronów podwodnych

Autor. General Atomics

Koncern General Atomics realizuje kontrakt na opracowanie koncepcji nowego systemu napędowego dla okrętów podwodnych i dronów podwodnych w ramach programu APEX. Najprawdopodobniej celem tych prac ma być opracowanie nowej generacji pędników, które będą cichsze, a jednocześnie bardziej efektywne od obecnie stosowanych rozwiązań.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Firma General Atomics Electromagnetic Systems (GA-EMS) poinformowała, że otrzymała od korporacji General Dynamics Applied Physical Sciences kontrakt na wykonanie projektu układu napędowego, dostarczenie modelu, dokonanie oceny technicznej i opracowanie koniecznych analiz. Ma to być wsparcie dla programu APEX (Advanced Propulsor, Experimental) realizowanego pod nadzorem agencji zaawansowanych projektów obronnych DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency).

"Cieszymy się, że możemy wykorzystać naszą wiedzę specjalistyczną w zakresie projektowania, modelowania i analizy systemów, a także nasze bogate doświadczenie w produkcji, aby wspierać cele programu APEX. Z niecierpliwością czekamy na współpracę z General Dynamics w celu opracowania i zbadania koncepcji napędu, koncentrując się na wydajności, sygnaturze, konstrukcji mechanicznej oraz kwestiach operacyjnych”.
Scott Forney, prezes General Atomics Electromagnetic Systems

Celem programu ma być opracowanie i zademonstrowanie nowej generacji projektów technologii napędowej dla okrętów podwodnych i innych pojazdów poruszających się pod wodą. Dokładne ustalenie końcowego efektu prac jest obecnie o tyle trudne, że APEX obejmuje zarówno jawne, jak i niejawne elementy. Z ujawnionych informacji wynika, że nie chodzi o opracowanie nowej wersji reaktora lub silnika, ale pędnika, czyli elementu konstrukcyjnego będącego zakończeniem rufy.

Reklama

Czytaj też

Generalnie oznacza to, że śruba będzie otoczona specjalnym pierścieniem, który nie tylko zabezpiecza ją przed uszkodzeniem, ale przede wszystkim poprawia parametry ruchu i hałasu (zmniejszając np. szkodliwą kawitację). Jest to bardzo skomplikowane rozwiązanie, wymagające dużego doświadczenia i wieloletnich prac badawczych. Dlatego państwa produkujące mniejsze okręty podwodne rezygnują z pędników, nadal stosując odkryte śruby, dbając jedynie, by były one odpowiedniego kształtu.

W przypadku takich państw jak Francja, Wielka Brytania i Stany Zjednoczone pędniki są już stałym elementem nowej generacji okrętów podwodnych. Francuzi wprowadzili je na uderzeniowych Barracudach (zwanych również typem Suffren) i nosicielach strategicznych pocisków jądrowych typu Le Triomphant. Chcą również wprowadzić je na następcach tych ostatnich, roboczo nazywanych typem SNLE 3G. Brytyjczycy zastosowali pędniki na strategicznych okrętach podwodnych typu Vanguard i na pewno zastosują je na przyszłych "boomerach" typu Dreadnought.

Z kolei w Stanach Zjednoczonych pędnik jest już stosowany na uderzeniowych okrętach podwodnych typów Virginia i Seawolf, a także będzie wykorzystywany na strategicznych okrętach podwodnych nowej generacji typu Columbia. Z kolei starsze i jeszcze wykorzystywane jednostki typu Ohio i Los Angeles mają odsłonięte śruby.

Program APEX ma być realizowany etapami. Faza 1 ma trwać 24 miesiące, a głównym wykonawcą jest korporacja General Dynamics Applied Physical Sciences. Na jej zlecenie firma GA-EMS będzie wykonywała projekt, model i badania układu napędowego, realizując te prace w zakładach w Bostonie w Massachusetts i w centrum badawczym Manufacturing Center of Excellence w Tupelo w Missisipi.

Opracowanie rozwiązanie ma być na tyle uniwersalne, by można było zastosować je zarówno na dużych okrętach podwodnych, jak i na mniejszych, bezzałogowych pojazdach.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (1)

  1. kaczkodan

    Pogodzi ich śruba toroidalna, jestem ekstremalnie ciekaw kiedy zagoszczą na okrętach podwodnych.

Reklama