Przemysł Zbrojeniowy

US Navy wydłuża resursy Super Hornetów

Fot. U.S. Navy. Alex Corona/Flickr, CC BBY 2.0
Fot. U.S. Navy. Alex Corona/Flickr, CC BBY 2.0

Boeing zajmie się modernizacją floty myśliwców F/A-18E/F, znajdującej się na wyposażeniu US Navy. Jej celem będzie przede wszystkim wydłużenie czasu nalotu Super Hornetów, z 6 tys. do 9 tys. godzin. Jak podkreślają Amerykanie, wprowadzone zmiany mają pozwolić na utrzymanie F/A-18E/F w służbie przez kolejne dekady.

Osiągi samolotu Super Hornet, takie jak zasięg czy okresy międzyremontowe, również mają ulec poprawie. Dzięki zastosowaniu zbiorników konforemnych na górnej powierzchni kadłuba możliwe jest zwiększenie zasięgu o około 220 km, czyli o 20 do 30 minut lotu. Kontrakt o wartości 210 milionów USD, na opracowanie, wyprodukowanie i przetestowanie nowych, konforemnych zbiorników paliwowych CFT (conformal fuel tank) dla samolotów F/A-18E/F Super Hornet Boeing otrzymał w lutym br.

Nowe zbiorniki mają już nie być podwieszane i zrzucane po wykorzystaniu, ale stanowić półtrwałe elementy kadłuba myśliwca. Nie jest to rozwiązanie nowe, ponieważ było ono wcześniej wykorzystywane na samolotach F-15E Strike Eagle.

Nowy kontrakt z Boeingiem, z marca br., wart jest 73 mln USD. Prace rozpoczną się w kwietniu br. Obejmować będą modernizację czterech pierwszych maszyn w zakładach St. Louis. Kolejna linia produkcyjna otwarta zostanie w 2019 roku w San Antonio. Zakłada się również, że w ciągu następnych 10 lat podpisane zostaną kolejne kontrakty dotyczące prac modernizacyjnych.

Jak zapowiadają przedstawiciele Boeinga, prace nad należącymi do amerykańskiej marynarki wojennej F/A-18E/F obejmują również modernizację do konfiguracji Block III. Pierwsze prace związane z tym procesem rozpoczną się na początku 2020 roku. Nowy wariant samolotu oparty na projekcie Advanced Super Hornet został zaprezentowany w kwietniu 2017 roku. W założeniu ma on stanowić rozwiązanie pomostowe dla US Navy, ze względu na opóźnienia programu F-35, a tym samym także dostawy myśliwca w wersji C. Obecnie na wyposażeniu US Navy znajduje się 568 maszyn Super Hornet.

W modyfikacji skoncentrowano się na możliwościach wykrywania i zwalczania różnego rodzaju celów i sieciocentryczności. Maszyn ma być zdolna do odbierania, przetwarzania i przesyłania informacji taktycznych oraz odbierania koordynat celu od F-35, EA-18G Growler i E-2D Hawkeye w czasie rzeczywistym i w sposób obniżający ryzyko wykrycia.

W zakresie środków wykrywania i identyfikacji celów ma być wyposażony w zmodernizowany radar AN/APG-79 z anteną AESA i układ samoobrony AN/ALQ-214. Pod kadłubem przewidziano podwieszanie zasobnika IRST (InfraRed Search and Track) typu AN/ASG-34. Umożliwia on nie tylko optoelektroniczne (a więc pasywne) wykrywanie i identyfikację celów, ale również naprowadzanie na nie pocisków kierowanych powietrze-powietrze.

W kabinie Block III zamiast obecnie stosowanych wyświetlaczy wielofunkcyjnych w samolocie znajdzie się pojedynczy, panoramiczny ekran dotykowy o szerokości niemal pół metra (254 mm x 483 mm).

20 lutego br. Boeing poinformował również, że pod koniec stycznia br. do US Navy trafił pierwszy od 21 miesięcy myśliwiec F/A-18E. Poprzednia maszyna na wyposażeniu amerykańskich marynarzy znalazła się w maju 2016 roku.

W 2018 roku trafi do nich w sumie 5 maszyn Super Hornet oraz 7 E/A-18 Growler, by realizować zobowiązania z 2016 roku.

Jeśli jesteś przedstawicielem wybranych instytucji zajmujących się bezpieczeństwem Państwa przysługuje Ci 100% zniżki!
Aby uzyskać zniżkę załóż darmowe konto w serwisie Defence24.pl używając służbowego adresu e-mail. Po jego potwierdzeniu, jeśli przysługuje Tobie zniżka, uzyskasz dostęp do wszystkich treści na platformie bezpłatnie.