- Wiadomości
Ukraińcy zainteresowani fińsko-łotewskim transporterem
Ukraińska delegacja rządowa odwiedziła zakład zbrojeniowy produkujący transportery opancerzone Patria 6x6 należący do spółki Defence Partnership Latvia. Łotwa zadeklarowała dostarczenie do Kijowa w tym roku 42 tego typu pojazdów, które powstają we wspomnianej fabryce.

Autor. Patria
Wizyta ukraińskiej rządowej delegacji miała miejsce w pod koniec marca. Wśród uczestników należy wymienić Witalija Chaplia (zastępca sekretarza stanu w ministerstwie obrony), Oleha Nemchinowa (członek rady ministrów), Witalija Cherniuka (szef grupy eksperckiej w ministerstwie obrony) oraz Andrieja Kakusza (główny doradca dyrektora wykonawczego Investment Attraction Office). Ich wizyta jest zapewne powiązana z tym, że w tym roku na Ukrainę trafić mają 42 egzemplarze produkowanych na terenie zakładów kołowych transporterów opancerzonych Patria 6x6.
Delegację powitał dyrektor zarządzający Defence Partnership Latvia Uģis Romanovs, który oprowadził ją po terenie zakładu i zademonstrował jeden z pojazdów na torze testowym. Oprócz tego pokazał on cały proces produkcji Patrii 6x6, których w ciągu roku ma powstawać tam przynajmniej 30 sztuk. Jest to tym samym kolejna już wizyta na terenie łotewskiego zakładu oficjeli zza granicy. Na początku lutego pojawili się tam przedstawiciele niemieckiej armii (oraz łotewskiej), zaś w lipcu zeszłego roku odwiedziła je minister spraw zagranicznych Estonii. Większościowym udziałowcem spółki, do której należy zakład, jest fińska Patria, która posiada 70,03% akcji. Pozostałe należą do łotewskiej firmy Unitruck SIA.

Autor. Patria
Patria 6x6 to fiński trzyosiowy transporter opancerzony zaprojektowany przez przedsiębiorstwo Patria w celu zastąpienia pojazdów z rodziny Sisu Pasi XA-180/185/200. Wóz powstał na bazie KTO XA-200 z wykorzystaniem podzespołów z cięższej Patrii AMV 8×8, co pozwoliło na techniczną unifikację, a także obniżenie kosztów produkcji i eksploatacji nowego transportera. Załogę stanowi dwóch żołnierzy, zaś desant może liczyć do ośmiu osób. Pancerz ma zapewniać ochronę na poziomie od 2 do 4 według normy STANAG 4569A (w zależności od zastosowanego zestawu opancerzenia). Jednostkę napędową stanowi silnik wysokoprężny Scania DC09 074A o mocy 294 kW (400 KM), który umożliwia osiągnięcie ważącemu 24 tony transporterowi prędkości maksymalnej 100 km/h.
Zobacz też
Transporter może być wyposażony w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia lub załogowy system wieżowy z wielkokalibrowym karabinem maszynowym, granatnikiem automatycznym lub armatą automatyczną. Patria 6x6 może być bazą dla wielu wersji specjalistycznych, np. wozu dowodzenia, moździerza samobieżnego, pojazdu walki radioelektronicznej czy samobieżnego zestawu przeciwlotniczego. Obecnie pojazdy te służą w siłach zbrojnych Finlandii, Łotwy i Szwecji. W przyszłości trafią do sił zbrojnych Niemiec, Danii i Ukrainy.

Autor. Patria
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]