Przemysł Zbrojeniowy

Turcja i Indonezja budują "czołg średni"

Fot. FNSS Savuma Sistemleri A.S.
Fot. FNSS Savuma Sistemleri A.S.

Zakończyły się prace koncepcyjne budowy nowego "czołgu średniego" MMWT (Modern Medium Weight Tank), którego producentem jest turecki FNSS Savunma Sistemleri A.Ş. i indonezyjski PT Pindad.

Tureckie FNSS Savuma Sistemleri A.S. poinformowało na swojej stronie o zakończeniu prac koncepcyjnych nad stworzeniem nowego czołgu świetniego MMWT przy współpracy z indonezyjskim PT Pindad. Premiera pojazdu związana jest z Indo Defense 2016 oraz 7th International Tri-Service Defence Expo & Forum, które odbywają się w dniach 2-5 listopada br. w Dżakarcie. 

Program MMWT rozpoczął się w 2014 roku rozpoczęciem wspólnych rozmów nad nowym czołgiem, którego prawa do własności intelektualnej będą należały do obu państw. Obecnie powstaje prototyp czołgu, który ma zostać ukończony do końca br. Niezależnie od prototypu budowany jest drugi korpus wozu w celu wykorzystania go w próbach wytrzymałościowych.

Zgodnie z zapewnieniami producenta, nowy pojazd będzie posiadał zwiększoną odporność balistyczną i przeciwminową przy dużej sile ognia, zarówno przy użyciu go jako pojazdu wsparcia piechoty, jak i do zwalczania pojazdów opancerzonych. Ponadto MMWT będzie posiadał system ostrzegania laserowego dla przeciwdziałania atakom przeciwpancernych pocisków rakietowych. Wyposażenie tego 35 tonowego pojazdu w power-pack z silnikiem o mocy 700 KM spowoduje utworzenie stosunku mocy do masy na poziomie 20 KM/tonę. Silnik w MWTT zostanie umiejscowiony w tylnej części kadłuba, zaś jego moc będzie przenoszona na gąsienice za pomocą sześciokołowego układu zawieszenia.

Power-pack został wyposażony również w dwuzbiornikowy system chłodzenia, który dla optymalnego i ekonomicznego zużycia paliwa będzie sterował pompą hydrauliczną. Pojazd będzie dodatkowo wyposażony w pomocniczy generator prądotwórczy zapewniający możliwość obrotu wieżą przy wyłączonym silniku. Przy czym optymalne zarządzenie energią elektryczną zapewni system Silent Watch.

MMWT zgodnie z projektem koncepcyjnym będzie wyposażony w wieżę Cockerill CT-CV 105HP uzbrojoną w armatę 105 mm, używającej zarówno amunicji przeciwpancernej, jak i odłamkowo-burzącej. Dodatkowe uzbrojenie będzie stanowił sprzężony karabin maszynowy 7,62 mm. W związku z tym turecko-indonezyjsko czołg będzie mógł prowadzić operacje ogniowe przeciwko lekko i średnio opancerzonym pojazdom (bwp, kto). "Średni czołg" będzie dysponował między innymi panoramicznym przyrządem obserwacyjnym dla dowódcy, pozwalając na prowadzenie operacji w systemie hunter-killer.

W oficjalnym komunikacie FNSS podkreśla się, że budowany pojazd może być używany przeciwko czołgom podstawowym w "specyficznych scenariuszach", jak na przykład w trakcie działań z zasadzek, z flanki czy "alarmowych" operacji opóźniających, a także wspierać własne pojazdy tej klasy. Producent prezentuje więc oferowany krajom azjatyckim pojazd nie jako całkowitą alternatywę dla czołgów klasy Leoparda 2, ale ich uzupełnienie. 

Zwraca się przy tym uwagę na łatwość transportu MMWT, a także na możliwość zastosowania go do działań osłonowych, eskortowych czy nawet rajdów za linie potencjalnego przeciwnika. Należy zauważyć, że ukształtowanie terenu w części krajów Azji Południowo-Wschodniej, a także zagrożenie ze strony nielegalnych grup zbrojnych może sprzyjać zastosowaniu pojazdów podobnej klasy, uzupełniających ciężej uzbrojone czołgi podstawowe. Warto też zauważyć, że określenie "czołg średni" było powszechnie używane przed pojawieniem się współczesnych czołgów podstawowych, kiedy "średnie" maszyny były wspierane przez ciężkie (np. rosyjskie T-10 wspierające T-54/T-55).

 

 

 

Jeśli jesteś przedstawicielem wybranych instytucji zajmujących się bezpieczeństwem Państwa przysługuje Ci 100% zniżki!
Aby uzyskać zniżkę załóż darmowe konto w serwisie Defence24.pl używając służbowego adresu e-mail. Po jego potwierdzeniu, jeśli przysługuje Tobie zniżka, uzyskasz dostęp do wszystkich treści na platformie bezpłatnie.